fbpx

Pick a niche! Kies om gekozen te worden

Als je ondernemer bent heb je het vast weleens gehoord of gelezen: je moet een niche kiezen om eruit te springen! Maar wat is een niche nou eigenlijk en waarom is het zo belangrijk om een niche te kiezen? Wij leggen het je in deze blog uit.

Wat is een niche?

Voor iedereen die nog nooit van een niche gehoord heeft: een niche kun je zien als een specifiek deel van een markt. Een voorbeeld: je hebt fotografen, en je hebt bruiloft-fotografen. Die laatste is dus een niche-markt. Je gaat je echt richten op een klein stukje uit een bepaalde markt. Een pizzapunt uit de grote pizza. (denken in pizzapunten maakt alles meteen helder toch? ;))

Door te kiezen voor een niche-markt trek je meteen een bepaalde groep mensen aan en daar kun jij dan weer makkelijker op inspelen. Win-win dus!

Net niet is niet genoeg

Uit onze ervaringen weten we dat een bepaalde niche kiezen een absolute must is. Hoe specifieker je bent, des te sneller succes je hebt. Hoe directer jij met jouw aanbod aansluit op die specifieke vraag, des te sneller klanten jou vinden en des te makkelijker ze overgaan tot aankoop. Denk maar zo: als je van alles wat doet, ben je overal gemiddeld in. Net niet. En tussen alle concurrenten die er zijn binnen jouw markt, valt ‘net niet’, niet op! Je moet je echt specialiseren om eruit te springen en gekozen te worden.

De voor- en nadelen op een rij:

Als je niet kiest heb je:
#1 Geen idee waar je jouw klanten vandaan moet halen
#2 Geen idee wie je moet aanspreken op je kanalen
#3 Geen idee wat je moet bloggen / waarover je moet podcasten / over moet schrijven in je nieuwsbrieven
#4 Geen idee tegen wie je ‘nee’ moet zeggen

Als je wel kiest:
#1 Tevreden klanten
#2 Je maakt van tevreden klanten je ambassadeurs
#3 Je hebt geen ‘last’ van concurrenten
#4 Je kunt heel gericht marketing toepassen
#5 Je trekt automatisch je ideale klanten aan
#6 Je kunt een hogere prijs vragen (jij bent de expert)
#7 Specifieke website = hoger in Google (geen brede zoektermen)
#8 Je weet wat je doet < dat straal je uit door te kiezen (zelfvertrouwen)

“Kies en je wordt gekozen”

Maar hoe doe je dat nou, een niche kiezen?

Het kan zijn dat je nog moet starten omdat je jouw bedrijf nog aan het opzetten bent, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je al een tijdje aan het ondernemen bent. Voor beide opties hebben we een tip:

Je bent je bedrijf aan het opzetten
Ben je net begonnen en heb je geen idee hoe je jouw niche-markt moet kiezen? Doe dan het volgende: 

Stap #1 Focus je niet gelijk op het verdienmodel, maar kijk eerst waar jouw passie ligt. Zonder passie hou je het nooit lang vol, en zal de juiste energie in je bedrijf ook nooit vloeien!

Stap #2 Kijk daarna voor wie jij graag zou willen werken. Wie is jouw ideale klant?

Stap #3 Combineer je antwoorden uit stap #1 en #2 om een aantal niche-markten te bedenken. Jouw superpower en jouw droomklant combineren is namelijk de perfecte combinatie om tot jouw niche-markt te komen. Bedenk er een aantal.

Stap #4 Test de niche-markten die je hebt bedacht op het volgende: 

  • Heb je een specifieke doelgroep voor ogen?
  • Sluit jouw niche-markt goed aan op de probleem of behoefte van deze doelgroep?
  • Sluiten jouw superpower en werkwijze aan op al deze vragen?

Je hebt al een bedrijf
Ben je al een tijdje aan het ondernemen en heb je een bedrijf dat zich op dit moment in een hele brede markt bevindt? Doe dan het volgende:

Stap #1 Maak een old school woordweb met de naam van de markt waarin jouw bedrijf zich op dit moment bevindt in het midden – en probeer alle mogelijke vertakkingen van deze markt hieraan te koppelen. Welke niche-markten zouden er allemaal mogelijk zijn binnen jouw markt?

Stap #2 Als je dit gedaan hebt is het tijd om te ontdekken welke niche-markt er bij jou past. Doe dit aan de hand van de volgende vragen:

  • Waarom doe jij wat je doet? Welke niche uit je woordweb zou hierbij aansluiten?
  • Welke doelgroep wil je graag aanspreken? Welke niche uit je woordweb zou hierbij aansluiten? 
  • Welk probleem of welke behoefte zie je veel bij deze doelgroep? Welke niche uit je woordweb zou hierbij aansluiten? 
  • Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Welke niche uit je woordweb zou hierbij aansluiten? 

Op deze manier moet er al heel wat duidelijk voor je worden! Je kunt ook nog gebruik maken van Google Trends om te zien of er op de niche-markt die je voor ogen hebt veel gezocht wordt.

Succes bij het vinden van jouw niche! Oh, en als je hier nog een vraag over hebt kun je ons altijd een berichtje sturen op Instagram of Facebook 🙂

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!