fbpx
lanceren

Let’s launch!

Je hebt maandenlang met bloed, zweet en tranen aan je nieuwe product of dienst gewerkt en als het moment daar eindelijk is dat alles af is, gooi je het de wereld in met één Instagram-post. Niet zo gek dat er een stuk minder verkopen waren dan je had gehoopt… Hoe je jouw product of dienst dan wél moet lanceren? Dit stappenplan helpt je een handje op weg.

lanceren

Get ready for the launch

Het moment is daar: jouw product of dienst is af! Maar wat nu? Hoe breng je jouw nieuwste aanwinst onder de aandacht? Ons advies is om een lanceerplan uit te schrijven. Lanceren doe je namelijk niet zomaar. Je gooit er niet alleen een mailtje en een social media post uit op de dag van lancering. Nee, je schrijft van tevoren een mooi plan uit waarin je van dag tot dag uitwerkt wat er gedaan moet worden en wanneer je iets moet ondernemen. Dit zorgt gelijk voor een stukje structuur en rust in je koppie, want we weten allemaal dat het best spannend is om iets nieuws te lanceren!

Stap #1 – Warming up

Je kunt niet zomaar uit het niets je product of dienst proberen te verkopen aan een koud publiek. Ook al heb je een mailinglijst met 3000 e-mailadressen, wil dat niet zeggen dat deze groep al ‘warm’ is. Mensen moeten jou eerst volledig vertrouwen voordat ze iets bij je kopen. Al helemaal als het (bijvoorbeeld) gaat om een online cursus van €5000!

Maak je publiek een beetje warm door ze ver van tevoren te teasen met wat er komen gaat. Zorg ervoor dat iedereen weet wat eraan komt en waar jouw product of dienst over gaat. Het is heel belangrijk om hier op tijd mee te beginnen. Op deze manier kun je jouw publiek ook echt meenemen in het proces. Zo worden ze al enthousiast terwijl jij nog aan het ontwikkelen bent.

Hoe je dit doet? Plaats af en toe een post op social media, stuur je mailinglijst een leuke update, schrijf er een blog over, doe een live Q&A of geef een webinar waarin je uitlegt wat jouw nieuwe product of dienst inhoudt.

Stap #2 – Maak een lanceerkalender

Nu gaat het echte werk beginnen, want je gaat je lancering nu heel concreet voorbereiden. Print de maand vóór jouw lanceerdatum op een A3 formaat papier uit of, als je liever online werkt, maak een online document waarin je de maand in kalendervorm kunt invullen. Heb je dit gedaan, dan is het tijd om je planning in te vullen. Wat ga je wanneer met je publiek delen? Welke middelen zet je daarvoor in? Denk aan alles waarmee je jouw nieuwe product of dienst onder de aandacht kunt brengen. Hieronder vind je een opzetje van zo’n lanceerkalender, zodat je een idee hebt hoe dat eruit zou kunnen zien:

Wat je in de kalender zou kunnen zetten:

  • Webinar geven
  • Nieuwsbrief campagne [xx] versturen
  • Social media post delen
  • Live Q&A geven
  • Advertenties aanzetten
  • Etc.

Zorg ervoor dat je een mooie balans zoekt en niet elke dag op elk kanaal iets over je nieuwe product of dienst deelt. Maar pas op, te weinig is ook niet de bedoeling. Soms kan het al snel als te veel aanvoelen omdat je niet pusherig over wilt komen, maar niet iedereen ziet steeds elke social media post of e-mail van jou voorbijkomen. Als het nét iets te veel voelt is het meestal precies goed. Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de manier waarop je iets deelt. Als je een maand lang met hoofdletters en kortingen loopt te strooien kan dat als irritant worden ervaren 😉

Stap 3 – Zet je lancering klaar

Heb je jouw lanceerkalender af, dan is het tijd om alles voor te bereiden. Wel zo fijn, want dit zorgt meteen voor een stukje rust. Wat heb je nodig voor alles wat je gaat doen in de maand voor je lancering? Wat staat er allemaal op je kalender? Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Nieuwsbrieven klaarzetten in het mailprogramma waarin je werkt
  • Social media posts vormgeven en klaarzetten in de planningstool waarin je werkt
  • Een webinar voorbereiden
  • In Stories (vraagsticker) vragen of iemand een vraag heeft over je nieuwe product of dienst zodat je deze vragen mee kunt nemen in je Q&A
  • Jouw nieuwe product of dienst op je website of op een landingspage zetten
  • Je webshop klaarzetten, een testaankoop doen
  • Etc.

Het is natuurlijk maar net wat jij op je lanceerkalender hebt gezet, maar alles wat je van tevoren kunt voorbereiden is mooi meegenomen! Zo ga je met veel meer rust en zelfvertrouwen je lancering in.

Stap 4 – Let’s launch!

D-day! Wij raden aan (uit ervaring) om op de dag van je lancering geen afspraken of grote opdrachten in te plannen. Geef je lancering de volle aandacht en wees aanwezig op je social media kanalen voor als iemand een vraag heeft of meer wilt weten.

Wat ons bijvoorbeeld een keer gebeurde, is dat onze shop tijdens het lanceren van een nieuwe dienst nog op testmodus stond. Hierdoor konden betalingen niet worden afgerond en kregen we allemaal berichtjes van mensen die onze nieuwe dienst graag wilden kopen. Er zijn natuurlijk ook klanten die denken: nou laat maar zitten. Dus als je niet aanwezig bent en je al die berichtjes mist, is de kans groot dat je klanten misloopt. Zonde!

Daarnaast is het ook gewoon superleuk om die dag even stil te staan bij je lancering en je energie echt aan het lanceren te geven. Als jij je nieuwe product of dienst snel over de schutting gooit en alweer doorgaat naar je volgende to-do, merken mensen dat. Laat je publiek weten wat een geweldig nieuw product of nieuwe dienst je hebt neergezet. Ga er echt voor staan! Als jij er zelf niet in vertrouwt, doen anderen dat al helemaal niet. Dus: aandacht geven, erover vertellen, erin vertrouwen, heel veel delen en er voor de volle 100% achterstaan.

Stap 5 – After launch

Dacht je dat je de dag na je lancering klaar was, heb je het goed mis! Je moet echt die buzz blijven creëren, anders is iedereen het meteen weer vergeten. Denk bijvoorbeeld ook aan het inzetten van het netwerk van anderen. Kijk of iemand geïnteresseerd is om over jouw nieuwe product of dienst te schrijven, jou te interviewen, of misschien wel uit te nodigen in zijn/haar podcast. Wellicht ken je wel iemand waar je een leuke samenwerking mee kunt aangaan. En heb je al gedacht aan affiliate marketing? Er zijn zoveel mogelijkheden! Kijk goed wat of wie er bij jouw nieuwe product of dienst past en probeer zo wat lijntjes uit te zetten.

We hopen dat dit stappenplan je een handje op weg helpt bij het lanceren van je volgende nieuwe product of dienst. Heel veel succes – en vooral plezier!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!