Pinterest

Pinterest als marketingtool? Pin-expert Arlette Dijkstra vertelt

Toen Arlette Dijkstra de kracht van Pinterest ontdekte tijdens het opzetten van haar eigen duurzame babymerk was ze snel om. Ze werd verliefd op het platform en besloot zich volledig op Pinterest te storten. Met haar bedrijf PinCreative helpt ze ondernemers nu via online én offline trainingen aan meer zichtbaarheid, resultaat en succes op het platform. Hoog tijd voor een aantal vragen aan de expert!

Pinterest

Waarom ging jouw hart sneller kloppen van Pinterest en niet van bijv. Facebook of LinkedIn?

“Toen ik mijn webshop nog runde had ik altijd een haat/liefde verhouding met social media. Continue zichtbaar zijn, leuke teksten verzinnen, vertellen wat je allemaal bezighoudt, de interactie aangaan met je potentiële klanten en ga zo maar door. Ik had soms geen inspiratie terwijl ik wel graag die continue stroom aan bezoekers wilde naar mijn shop. Pins blijven maanden houdbaar en voor traffic zorgen. Ideaal!

Anders dan velen denken is Pinterest géén social media kanaal, maar een online visuele zoekmachine. Als gebruiker ga je echt zelf op zoek naar inspirerende dingen, deze sla je op of je klikt gelijk door naar de website achter de pin. Je hebt zelf de regie in handen en dat vind ik zo fijn.

Daarnaast gaat het nauwelijks om interactie en verbinding met je potentiële klant. Geen selfies, geen achter de schermen, geen teksten met emoji’s om klanten te binden. Nee, het gaat op Pinterest om de schoonheid van jouw bedrijf, van jouw producten of diensten. En dat te laten zien door middel van mooi en aantrekkelijk beeld!

Als privé-gebruiker vond ik Pinterest altijd al een positief en inspirerend platform. Ik kon uren mooie dingen pinnen. Nu trouwens nog steeds!”

Wat zijn volgens jou inspirerende Pinterest-accounts en waarom?

“Jeetje, dat zijn er best veel eigenlijk. Inmiddels heb ik ook zoveel mooie bedrijven en merken mogen helpen. Maar een bedrijf en account waar ik trots op ben omdat ik hier een grote bijdrage aan heb mogen leveren is MeditationMoments.

In augustus begonnen we helemaal op 0 en inmiddels worden de pins over meditatie, mindfulness en stress verminderen heel vaak bewaard en is er een continue stroom aan verkeer naar hun website.

Als het om lekkere bakrecepten gaat moet je bij Laura’s Bakery zijn. Zij is een Pinterest gebruiker van het eerste uur en dat zie je ook terug in de cijfers. Bij haar en bij heel veel foodbloggers staat Pinterest op nummer 1 als het gaat om traffic. Toch heb ik tijdens een training extra tools kunnen geven en waren er zelfs nog eye-openers.

Verder zijn er echt heel veel toffe merken en bedrijven, zowel groot als klein, die succesvol zijn op Pinterest. In verschillende branches. Een Pinterest-account zelf is voor mij ook minder belangrijk. Het gaat vooral om de mooie, inspirerende pins die ze delen.”

Voor welke bedrijven en ondernemers is Pinterest geschikt?

“Pinterest is voor heel veel bedrijven en ondernemers geschikt. Wil jij jouw prachtige producten en diensten laten zien? Wil jij een continue stroom aan bezoekers op een organische manier? (Dus zonder advertenties) Dan is Pinterest super geschikt! Het enige wat je nodig hebt zijn mooie beelden en voldoende content op je website om naar te verwijzen. Dat is ook de reden dat het voor e-commerce bedrijven en bloggers zo’n ideaal platform is.”

Heb jij een bedrijf in één van de volgende categorieën? Dan zit je op Pinterest goed:

  • Wonen & interieur
  • Ouderschap, baby en kind
  • Gezondheid en sport
  • Eten en drinken
  • Reizen
  • Fotografie
  • Fashion en beauty
  • DIY projecten
  • Trouwen

Welke elementen zijn onderdeel van een Pinterest strategie?

“Op Pinterest is het grootste gedeelte van de gebruikers vrouw. In Nederland is dat rond de 80%. De gemiddelde leeftijd ligt tussen 25-55 jaar. De doelen zijn over het algemeen je naamsbekendheid vergroten, meer bezoekers naar de website trekken en hogere conversies behalen.

Pinterest is een zoekmachine. Daarom is het enorm belangrijk om een goed zoekwoorden onderzoek te doen en deze zoekwoorden te gebruiken op jouw Pinterest-account. Er is dus zoiets als SEO voor Pinterest! Je bereikt hierdoor ook veel niet-volgers. Volgers zijn veel minder belangrijk op Pinterest omdat jouw pins ook aan niet-volgers getoond worden.

Daarnaast is dagelijks actief zijn belangrijk. Dit is wel te vergelijken met social media. Pinterest vindt het heel fijn als je dagelijks nieuw beeld pint en gebruikers inspireert met nieuwe content.”

Wil je 5 quick wins delen die veel bedrijven nog niet toepassen op Pinterest, maar wel heel waardevol zijn voor je zichtbaarheid?

  • “Ik zei het eerder al maar het allerbelangrijkste onderdeel is SEO voor Pinterest. Je moet Pinterest gaan zien als een zoekmachine. Dus de eerste tip die ik je wil geven: doe zoekwoorden-onderzoek in de zoekbalk van Pinterest. Maak een bestand aan met die zoekwoorden.
  • Kijk vervolgens eens naar je profiel. Bij je gebruikersnaam en bij het ‘over jou’ gedeelte kun je de belangrijkste zoekwoorden terug laten komen. Dit komt de vindbaarheid van je account ten goede.
  • Neem je borden eens flink onder de loep. Welke borden heb je? Zijn ze relevant voor je bedrijf, stralen ze uit wat jouw bedrijf is en waar het voor staat? Hoe heb jij de borden op jouw Pinterest-account genoemd? Dit is namelijk dé plek om zoekwoorden te gebruiken. Ik zie nog steeds zakelijke accounts met woorden zoals: Cool, cute, love en emoji’s in de bordnamen verwerkt. Gebruik relevante zoekwoorden!
  • Vul de borden met zoveel mogelijk eigen content. Deze pins verwijzen namelijk naar jouw website en dat is tenslotte wat je wilt. Maak probleemoplossende content. Dat vinden pinners leuk. Vind je het leuk om ook andermans pins te pinnen? Kies dan alleen voor relevante en aanvullende pins die ook passen bij één van je borden. Maar dit hoeft niet.
  • Tot slot is het natuurlijk enorm belangrijk ook mooie pins te maken. Pins die een gebruiker aanzet tot actie. Best practice voor Pinterest-proof afbeeldingen is op dit moment: het gebruik van verticaal beeld, hoge resolutie beeldmateriaal, helder en aantrekkelijke afbeeldingen en een pin branded maken. Voeg dus gerust jouw huisstijl en logo toe aan een afbeelding.”

Wanneer is het aan te raden om ook te adverteren op Pinterest?

“In principe geldt dat je heel goed moet weten wie jouw doelgroep is en of deze ook actief is op Pinterest. Vervolgens moet je jouw doelen heel helder hebben. Wat wil je dat een bezoeker gaat doen op jouw website? De pin die je gaat promoten moet helemaal in lijn liggen met de landingspagina.

Op Pinterest zoeken mensen vaak naar dingen die gekoppeld zijn aan een seizoen, feestdag of gebeurtenis. Denk aan kerst, Pasen, zomer, trouwen, verjaardag traktatie etc. Heb jij een product of dienst die je kunt koppelen aan een seizoen, gebeurtenis of feestdag, dan kun je dit erg goed met een advertentie onder de aandacht brengen.

Maar ook mensen op een maillijst laten inschrijven door aan te geven dat ze iets gratis krijgen werkt goed zolang het een onderwerp is waarnaar gezocht wordt op Pinterest. Zodra iemand op de lijst staat kun je hem/haar verder informeren over jouw producten en diensten. Bouw altijd aan je know-, like- & trustfactor. Ook op Pinterest.

Bedenk van tevoren goed wat een klik je waard is. Daarnaast is het ook goed om te weten dat doordat er nog niet veel concurrentie is, de biedingen hierdoor nog relatief laag zijn en je al voor een paar euro per dag mooie resultaten kunt boeken.”

Wat kunnen we komend jaar verwachten van Pinterest?

“Pinterest is mega veranderlijk op dit moment. In Amerika wordt de ene na de andere toffe nieuwe feature gelanceerd. Het laatste was augmented reality, waarbij je een afbeelding van jezelf kon uploaden en diverse lipstick kleuren van verschillende merken kon uitproberen. Zie je meteen of het bij je past! Dat vind ik wel coole ontwikkelingen.

In Nederland denk ik dat de advertentiemogelijkheden uitgebreid zullen worden. Hopelijk ook shop the look. Zoals dat nu al op Instagram kan. Dit zal voor veel interieur en fashion merken heel interessant worden. Inmiddels zijn er 3,5 miljoen Nederlanders actief op Pinterest en dit zal nog verder groeien. Ik geloof dat er voor enorm veel bedrijven nog een giga organisch bereik mogelijk is met Pinterest. Aangevuld met adverteren is dit een super combi!”

Benieuwd wat Arlette voor jou kan betekenen?
Neem een kijkje op haar website, Instagram of Pinterest account.

Gratis webinar: Een ijzersterke Social Journey

X