DiSC methode

Fabienne Aardenburg over klanten begrijpen met de DiSC methode

Fabienne Aardenburg helpt ondernemers met de F.A.B. – methode meer Focus, Actie en Bewustzijn te realiseren waardoor zij structuur en grip creëren. Hiervoor gebruikt zij de DiSC methode, waarmee je effectiever leert communiceren met je klant, zodat de ander jou beter begrijpt. Benieuwd hoe deze methode werkt? Fabienne legt uit.


Het maken van keuzes wordt makkelijker, de doelen helder en er komt ruimte om aandacht te geven aan wat er écht toe doet.

Kun je kort uitleggen wat DiSC is en waarom jij deze methode gebruikt?

“DiSC geeft een helder beeld over jouw favoriete communicatiestijl. De Everything DiSC Workplace is een tool dat adaptief reageert op jouw antwoorden. Je krijgt namelijk stellingen – o.b.v. gedrag – voorgelegd, welke je beoordeelt op een vijfpuntsschaal. Dit resulteert in een rapport over jouw stijl, hoe anderen op jou overkomen, hoe jij reageert op anderen en het belangrijkste: hoe jij kunt anticiperen op een andere stijl.

Ik gebruik DiSC bijvoorbeeld in de voorbereiding voor een presentatie, acquisitiegesprekken en strategische voorstellen. Door het gesprek voor te bereiden met de stijlen van de ‘ontvanger’ ingeschat, kun je beter aansluiten op de behoeften van jouw gesprekspartner. Iemand met een D-stijl wil graag de resultaten duidelijk in beeld zien, terwijl je de plannen voor een S meer moet uitwerken zodat het duidelijk is wat er gaat veranderen voor diegene. Wat belangrijk is voor een stijl, is voor alle vier de stijlen anders. 

Met de DiSC methode leer je effectiever communiceren, zodat de ander jou beter begrijpt; jouw boodschap helder gehoord wordt. Iedere klant, iedere collega is namelijk uniek. Het gaat erom dat je diegene behandeld zoals diegene behandeld wil worden. Alleen dan word je goed begrepen.”

Wat voor verschillende klanten zijn er volgens de DiSC methode?

“Er zijn 4 verschillende klanten. Je hebt de ‘Dominante’ klant, die zelfverzekerd is en snel de regie neemt. De dominante klant verwacht bijvoorbeeld dat je zelfverzekerd communiceert, efficiënt omgaat met de tijd en de resultaten van de opdracht duidelijk beschrijft.

Je hebt de ‘(Be)invloedende’ klant, die open en enthousiast is. Je kunt met de i-klant het beste een koffie-afspraak inplannen en het dan hebben over of je kunt samenwerken. Houd het ontspannen en geef jouw klant de ruimte voor zijn/haar verhaal. 

De ’Stabiele’ klant is rustig en heeft de tijd nodig om zich te realiseren wat de opdracht precies inhoudt. Wees geduldig, luister goed en wees eerlijk. Schets een gedetailleerd beeld van hoe de opdracht eruit zou komen te zien en geef garanties. Dit geeft de S-klant de rust om jouw idee goed te overwegen.

De ‘Consciëntieuze’ klant is sceptisch en zal je vele gedetailleerde vragen stellen. Bereid je dus goed voor! Vertel voornamelijk waarom je iets doet en welke doelen je wilt halen. Praat rustig en geef de C-klant tijd om na te denken. Geef bijvoorbeeld mee dat je hem of haar volgende week belt, op dinsdag om 10.00 uur, om vragen te beantwoorden.”

Met de DiSC methode kun je beter met je klant communiceren, maar moet het niet gewoon een ’natuurlijke match’ zijn?

“Zeker, en in veel gevallen zal je op jouw intuïtie af kunnen gaan. De eerste indruk is daarbij belangrijk en naarmate je iemand beter leert kennen, stem je als vanzelf de verwachtingen af. Diegene die jij direct heel leuk vindt, ligt waarschijnlijk dicht bij jouw favoriete stijl. De collega die een stijl heeft contra aan die van jou werkt je soms op je zenuwen. DiSC geeft je de onderbouwing van jouw onderbuikgevoel waardoor je beter voorbereid kunt zijn, weet wat je kunt verwachten van het gedrag van jouw klant. En vooral hoe je hier zelfverzekerd op kunt reageren en een effectief gesprek aan kunt gaan.”

Wat kun je als ondernemer bereiken met het inzetten van DiSC?

“In het kort realiseer je meer impact en verbinding met jouw klanten. In de training DiSC | Business leer ik ondernemers hier alles over. Eerst ontvangen je jouw persoonlijke rapport. Zelfinzicht is de basis voor een effectieve communicatie met anderen. Middels de ‘DiSC Quickscan’ voor ondernemers leer ik je jouw klanten inschatten zodat je jouw voorbereiding hierop kunt optimaliseren. Na de training heb je als ondernemer:

  • Een uitgebreid rapport over jouw eigen stijl, kwaliteiten en uitdagingen, hoe andere stijlen op jou overkomen en hoe jij effectiever kan communiceren
  • Inzicht in jouw Unique Selling Points
  • Het zelfvertrouwen om te staan voor jouw bedrijf
  • Maak je meer impact
  • Meer verkoopsucces
  • Handvatten om van jouw klanten ambassadeurs te maken”

Meer weten over de DiSC methode?
Op de website van Fabienne kun je meer lezen over wat DiSC precies inhoudt en vind je alle informatie over de training DiSC | Business op 21 april en 26 mei 2020. Training iets te veel voor je? Dan is de DiSC-tool misschien meer iets voor jou. Hierbij krijg je het persoonlijke rapport met een online coachingsgesprek van 1 uur. Een inspirerende investering in jouw persoonlijke ontwikkeling!

Connecten met Fabienne? Dat kan via haar Instagram, LinkedIn of Facebook.

Manon
Co-owner @ The Social Brand. Helpt ondernemers aan meer business via social media.

Vers van de pers: social mag.#6

X