Ode aan de review

Dat reviews een belangrijke rol spelen als je een online business runt weet je inmiddels vast wel. Maar hoe kom je eigenlijk aan die felbegeerde reviews van je klanten en, misschien nog wel belangrijker, waar plaats je die magische woorden zodat potentiële klanten ze kunnen vinden? Hier vind je een aantal handige tips.

reviews

Het belang van reviews

Geef maar toe: ook jij checkt eerst een aantal reviews voordat je een restaurant, hotel of vakantie boekt. En daar is helemaal niets mis mee. Je wilt tenslotte waar voor je geld als je een dure uitgave doet. Dit werkt natuurlijk precies hetzelfde als potentiële klanten jouw product of dienst willen aanschaffen. Ze willen weten of ze waar voor hun geld krijgen. Of jij wel betrouwbaar bent. Of jij wel écht doet wat je zegt dat je doet. Klinkt misschien een beetje hard, maar zo werkt het nu eenmaal. Daarbij doe je het zelf waarschijnlijk ook altijd voordat je iets van een andere ondernemer koopt.

Wist je dat bijna 80% van de consumenten één of meerdere reviews lezen voordat ze tot aankoop overgaan? En, misschien nog wel belangrijker: bijna 90% vertrouwt een online review evenveel als een persoonlijke aanbeveling van een kennis of vriend. Zonde als je daar nog niets mee doet dus.

Nu horen we je denken: maar wat als ik een negatieve review krijg? Of reviews nou positief of negatief zijn: je zorgt voor transparantie en duidelijkheid over de kwaliteit van je producten en/of diensten. Daarom is het heel belangrijk dat je reviews verzamelt voor op je website en social media kanalen. Maar hoe kom je nu aan die felbegeerde reviews? Door het je klanten te vragen na het afronden van een project of het kopen van jouw product!

Oké, oké, we begrijpen dat het niet zo simpel is. Je moet het wel een beetje makkelijk en aantrekkelijk maken voor je klanten, anders heb je een grote kans dat die review er niet komt. Daarom hebben we 3 manieren voor je op een rij gezet:

#1 Zorg voor een beloning

Iedereen is dol op een beloning, we blijven tenslotte Hollanders 😉 Beloon je klanten daarom voor het schrijven van een review. Het liefst met een korting of een tegoedbon op je eigen diensten of producten, want daarmee zorg je er ook direct voor dat ze weer terugkomen om de korting of tegoedbon in te zetten. Je kunt dit bijvoorbeeld op je bedanktpagina zetten, in de bevestigingsmail die je klanten krijgen na het plaatsen van een bestelling of in een automatisering (funnel) van je e-mailprogramma.

#2 Maak het makkelijk

Zorg ervoor dat de stappen die moeten worden doorlopen voor het schrijven van een review makkelijk zijn. Als jouw klant ziet dat je 20 vragen in een enquête hebt opgesteld haakt hij/zij waarschijnlijk meteen af. Je hebt verschillende tools die het makkelijker maken om reviews achter te laten. Zo kun je bijvoorbeeld een sterren-beoordeling toevoegen aan je mail of enquête waar de klant in één klik een aantal sterren kan geven. Geef hieronder de optie met de vraag of ze in één zin iets willen opschrijven voor je. Zo lang het maar geen zeeën van tijd kost maak je veel meer kans!

#3 Ga voor persoonlijk

Heb je een maandenlang traject met een klant doorlopen, dan is het natuurlijk een beetje gek om een geautomatiseerde mail op deze klant af te vuren. Dit is veel te onpersoonlijk. Bij deze klanten is het veel aannemelijker om een persoonlijk mailtje, appje of belletje te geven met de vraag of je klant even 5 minuutjes de tijd zou willen nemen om een ervaring over het traject en jouw bedrijf wilt schrijven. Het ligt er dus maar net aan wat voor soort product of dienst jij aanbiedt.

Voorbeeld: zelf verkopen we producten én diensten. We hebben hier dan ook een andere review-regeling voor gemaakt. De klanten die een product uit onze webshop kopen krijgen een mailtje via onze automatisering, de klanten die een lang traject bij ons volgen krijgen een persoonlijk mailtje. Dit onderscheid wordt niet gemaakt op basis van de investering die een klant heeft gedaan, maar omdat we niet elke klant die een magazine bij ons heeft besteld een persoonlijk mailtje kunnen sturen. Daarnaast heb je met een langdurig traject veel contact en bouw je echt een band op met de klant.

Reviews plaatsen

Als je eenmaal wat reviews verzameld hebt is het tijd om ze op je website en social media kanalen te plaatsen. Misschien heb je al een aantal reviews op je social media kanalen binnengekregen. In dit geval is het slim om deze recensies ook op je website te zetten. Je kunt je Facebook reviews bijvoorbeeld heel eenvoudig insluiten op je website.

Dit werkt als volgt: ga naar de review op je Facebookpagina, klik rechtsboven op de drie ‘bolletjes’, klik op insluiten, kopieer de code en plaats deze op je website of geef de code aan je websitebouwer om de review erop te laten plaatsen. That’s it!

We snappen dat je ook op andere manieren reviews binnenkrijgt (bijvoorbeeld via de mail). Als dit het geval is, vraag dan gelijk even aan je klant of je een foto van hem of haar mag gebruiken voor bij de review. Dit zorgt voor nog een extra stukje vertrouwen bij je potentiële klanten. Heb je de review inclusief foto compleet, dan kun je de review op je website (laten) zetten. Veel website thema’s hebben hier speciale ‘testimonial templates’ voor waardoor je het mooi op een rijtje kunt zetten inclusief foto, sterrenbeoordeling etc. Hier kun je dan al je reviews verzamelen en mooi naast of onder elkaar zetten in het thema van je website.

Tactische plekken

Maar dan: waar plaats je die reviews? Wat is een slimme plek om jouw potentiële klanten te overtuigen met de beoordelingen van anderen? Wij adviseren altijd om je reviews op je homepage te zetten. Dit is de plek waar de meeste bezoekers op binnenkomen en is gelijk een mooi overzicht van alles wat jij doet én wat potentiële klanten kunnen verwachten.

Daarnaast kun je natuurlijk ook reviews die specifieker zijn en over een bepaalde dienst of een bepaald product gaan op de desbetreffende aanbodpagina zetten. Zo herinner je de bezoeker eraan dat anderen hen al voorgingen en dat zij jou vertrouwen.

Ook een slimme zet: reviews op je salespagina of landingspagina. Dit is natuurlijk dé plek waar je potentiële klanten wilt overtuigen van jouw aanbod.

Als extraatje kun je natuurlijk ook een aparte ervaringen-pagina maken op je website. Deze pagina kun je dan ook meenemen in je navigatie. Toch werkt het sneller als je de betreffende review direct bij het aanbod kunt lezen. Dit zullen bezoekers sneller zien dan dat ze zoeken op een ervaringen-pagina. Echt een extraatje dus!

Er zijn natuurlijk nog een heleboel andere websites en tools waarmee je reviews kunt verzamelen en op je website kunt plaatsen. Wij hebben je een aantal voorbeelden gegeven waar we zelf goede ervaringen mee hebben. Zoek een manier die bij jou en je bedrijf past en probeer de reviews op een tactische manier op je website te zetten. Dit kan al wonderen doen voor de groei van je bedrijf!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Manon
Co-owner @ The Social Brand. Helpt ondernemers aan meer business via social media.

Vers van de pers: social mag.#6

X