linkedin expert

7 vragen aan LinkedIn expert Anoek Schippers

Een LinkedIn profiel heb je vast en zeker, maar zet jij LinkedIn al strategisch in? Er zijn nog heel veel gebruikers die het platform alleen gebruiken als ‘cv’ en om op vacatures te reageren. Als ondernemer kun je nog veel meer uit het platform halen en je online zichtbaarheid vergroten. Wij vroegen LinkedIn expert Anoek Schippers naar de mogelijkheden.

linkedin expert

Kun je wat over jezelf vertellen? Wie ben je en wat doe je precies als LinkedIn expert?

“Ik ben Anoek Schippers, LinkedIn expert, 46 jaar, moeder van 2 pubers en al ruim 12 jaar ondernemer. Wat mijn onderneming uniek maakt is dat ik me echt gespecialiseerd heb in LinkedIn en daar mijn klanten (ondernemers) bij help. Dit doe ik aan de hand van een online programma, incompany trainingen en VIP-dagen. Mensen vinden de 1-op-1 aandacht echt heel fijn dus de VIP dagen zijn een groot succes. Ik vind het zelf ook superleuk om echt helemaal in te tunen op de klant en zijn of haar bedrijf.”

LinkedIn is een populair platform, maar vooral nog voor mensen die op zoek zijn naar een baan. Hoe komt dat denk je?

“Ik denk dat heel veel mensen nog vanuit de oude ‘cv’ gedachte naar LinkedIn kijken, terwijl je het juist strategisch kunt inzetten voor je bedrijf. Het is (gelukkig!) echt al enorm veranderd de laatste jaren. Zeker ondernemers gebruiken het platform al veel meer om te laten zien wie zij zijn en waar ze mee bezig zijn. Zo word je ook ‘top of mind’. Omdat je meer deelt, begrijpen mensen beter wie jij bent en wat je voor hen kan betekenen. Zo blijf je in de gedachten van mensen hangen en zullen ze sneller aan jou denken. Dat is natuurlijk superfijn!”

LinkedIn is een B2B platform maar lijkt eigenlijk steeds een persoonlijker kanaal te worden. Klopt dat?

“Ja dat klopt zeker! Het gaat echt om de mensen en niet om de logo’s. Maak het zo persoonlijk mogelijk. Mensen volgen graag mensen en liever geen logo’s. Dus ik zou zeggen: laat jezelf meer zien. Geef eens een kijkje achter de schermen, deel waardevolle content en tips. Maak een foto als je een afspraak hebt met een klant, of juist als je tijd besteedt aan persoonlijke ontwikkeling. Of denk bijvoorbeeld aan het delen van tips over boeken en podcasts die jij zelf ook enorm waardevol vindt om te lezen/luisteren. Dat vinden mensen waardevol en zo maak jij het steeds wat persoonlijker.”

Welke soort content scoort het beste op LinkedIn?

“Video’s scoren goed, maar artikelen zijn ook heel belangrijk. Dat zijn de ‘evergreens’ en blijven altijd zichtbaar ten opzichte van de posts die langzaam naar beneden zakken in de timeline.”

Als je ZZPer bent en al een eigen profiel hebt op LinkedIn, is het dan aan te raden om ook een bedrijfsprofiel aan te maken?

“Ja dat adviseer ik mijn klanten altijd om te doen. Al is het maar omdat je persoonlijke profiel er dan professioneler uitziet met een klikbare link naar je bedrijfspagina met een logo of foto erbij. Als je op je bedrijfspagina geen content gaat delen, is het aan te raden om er een link te plaatsen naar je persoonlijke pagina.”

Wat kunnen we komend jaar verwachten als het gaat om nieuwe ontwikkelingen?

“LinkedIn blijft zich ontwikkelen. Binnenkort kunnen mensen ook live gaan, dat wordt langzaam uitgerold. Ook zie je dat het steeds persoonlijker wordt, mensen gaan zich meer laten zien. Dus mocht je nog niet actief zijn, dan is dit echt het moment. Je kunt er zo veel business uithalen!”

Kun jij als LinkedIn expert 10 tips met ons delen voor een sterk profiel op LinkedIn?

“In mijn gratis stappenplan deel ik meer dan 10 tips met je om meer uit je LinkedIn profiel te halen. Je kunt het stappenplan via deze link downloaden. En wil je echt stappen maken en weten wat er nog meer mogelijk is? Plan dan een gratis inspiratiesessie in via mijn site. Elke maand heb ik een paar plekken beschikbaar in mijn agenda.”

📷 Prisca Visser

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.