Corona & ondernemen

Corona & ondernemen: wat kun je wél doen?

Hoe ga jij als ondernemer om met de coronacrisis? Raak je in paniek of schiet je in de actie-modus? Wij delen onze kijk op corona & ondernemen en geven je een aantal adviezen over wat je in deze bizarre tijden wél kunt doen.

Corona & ondernemen

Onzekerheid voor ondernemers

Het is inmiddels een week geleden dat we met z’n allen in deze onwerkelijke wereld zijn beland. Sommige ondernemers hebben letterlijk de deuren moeten sluiten. Andere ondernemers zijn in één klap alle klanten of opdrachten kwijtgeraakt. En er is ook nog een groep ondernemers die wél door kan omdat ze een online business hebben, maar die hun sales ook achteruit zien gaan omdat er zoveel onzekerheid is. Die onzekerheid voelen we allemaal. Hoe lang gaat het nog duren? Wanneer wordt alles weer normaal? En wordt alles überhaupt wel weer zoals het was? We hebben allemaal géén idee.

Word je slachtoffer of ga je opstaan?

Deze onzekerheid zorgt ervoor dat veel ondernemers in paniek raken en dichtslaan. Maar er is ook een groep ondernemers die juist in de actie-modus schiet en probeert om oplossingen te bedenken. Als jij tot deze laatste groep behoort, good job! Dit is namelijk dé manier om met een situatie als deze om te gaan: als een echte ondernemer. Ondernemers zijn namelijk van nature ‘probleemoplossers’. Ze denken in mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. En dit klinkt natuurlijk als makkelijk praten, want voor ondernemers die in één klap hun hele inkomen kwijt zijn is het geen kwestie van ‘even die knop om en doorgaan’. Dat moet je een plekje geven. Maar het is wel stof om over na te denken: word je slachtoffer of ga je opstaan? Je hebt er zelf heel veel invloed op hoe je hieruit gaat komen.

Nogmaals, we weten dat wij makkelijk praten hebben. Ook al zijn er bij ons ook wat opdrachten en klussen weggevallen, hebben we daarnaast ook nog een online business. Deze kan gewoon doordraaien. Maar voor hoelang weten we niet. En daarom zetten wij nu alles op alles om onze klanten en onze doelgroep zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wat is hetgeen dat zij NU nodig hebben? Waar kunnen wij ze NU mee helpen? Wat is hun aller-dringendste behoefte of vraag? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we ze dat kunnen geven op een manier die op dit moment mogelijk is?

Daarom geven we bijvoorbeeld al de hele maand een gratis online masterclass waarin we ondernemers inspireren hoe ze met deze bizarre tijd kunnen omgaan en wat ze wél kunnen doen. Hoe ze top-of-mind kunnen blijven bij hun publiek. Want ook al staat je hoofd er misschien niet naar, het is juist nu ontzettend belangrijk om zichtbaar te zijn. Te laten zien dat je (nog steeds) bestaat. En gelukkig bestaat er zoiets als social media! Omdat dit is waar onze kracht ligt, voelen we het als onze plicht om iedereen hier zo goed mogelijk bij te helpen. Daarom hebben we 5 adviezen voor je:

#1 Kom in actie
Sta op, accepteer de situatie zoals deze nu is en zet die actie-modus aan. Wees een echte ondernemer en focus je op het oplossen van de problemen die je nu tegenkomt. Wat kun je wél doen?

#2 Focus op je klanten
Probeer niet alleen aan je eigen bedrijf te denken, maar focus je op jouw klanten. Waar kun je ze NU mee helpen? Stel ze gerust, bied jouw hulp aan waar dat kan. Focus niet op geld verdienen omdat je eigen inkomsten misschien wel weg kunnen vallen, maar focus op hoe je jouw klanten kunt helpen. Ga echt voor die gun-factor, juist nu! Geef wat gratis dingen weg, probeer tips en advies te geven en zorg ervoor dat je top-of-mind blijft bij jouw klanten.

#3 Neem zelf het initiatief
De pijn van jouw klanten blijft bestaan. Het is niet zo dat het coronvirus ervoor heeft gezorgd dat de problemen van jouw klanten ineens als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Jouw klanten hebben je nog steeds nodig! Misschien zelfs wel extra hard in deze tijd. Ga er dus niet vanuit dat ze jouw hulp ‘wel niet meer nodig zullen hebben’. Wacht niet af. Neem zelf het initiatief en vraag of ze extra hulp kunnen gebruiken. Laat van je horen!

#4 Ga online
Er zijn ontzettend veel dingen die je nu ook online kunt doen. Afspraken met klanten? Die kennismaking of coaching-call kan ook gewoon via Skype. Heb je een sport-of yogaschool? Livestream je lesjes via Facebook of maak een You-Tube kanaal. Heb je een restaurant of koffiebar? Kijk of je bestellingen kunt (laten) bezorgen of kunt laten ophalen op bepaalde tijdstippen etc. Geef je workshops? Misschien kun je wel een online programma maken! Probeer creatieve oplossingen te bedenken.

#5 Werk aan je online zichtbaarheid
Is er voor jou écht geen mogelijkheid om je bedrijf in deze tijd draaiende te houden? Werk dan keihard aan je online zichtbaarheid. Ga aan de slag met je social media strategie, bedenk een ijzersterke contentstrategie, deel elke dag Stories zodat je top-of-mind blijft en werk aan die gun-factor als nooit tevoren. Stay connected! Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, bieden we verschillende online cursussen aan die je hierbij kunnen helpen.

Last but not least

Heb je helemaal geen zin om iets te doen, ben je veel te druk om je kids thuis bezig te houden of heb je de tijd nodig om dit alles een plekje te geven is dat natuurlijk ook helemaal oké! Elke ondernemer doet dit op zijn eigen manier. Wij zijn nu eenmaal aanpakkers met een positieve mindset en willen gelijk onze schouders eronder zetten. Maar ook wij snappen dat het voor ons makkelijk praten is omdat wij deels al een online business hadden. Dus doe dit op jouw manier, kijk wat voor jou mogelijk is en keep up the good work! Probeer hier sterker uit te komen. Zoals Marie Forleo altijd mooi zegt: “either you win or you learn, but you never lose.”

Heel veel succes – en mocht je onze hulp ergens bij kunnen gebruiken, stuur ons dan gerust een DM op Instagram. Samen staan we sterk! #letsdothis

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.