Martijn van Tongeren

Must-read: De Online Marketing Tornado

Zoals je inmiddels wel weet zijn wij als online bureau gek op tastbare boeken en magazines. We kunnen er geen genoeg van krijgen en lezen in deze corona-tijden heel wat af! Om de beurt fietsen we naar elkaar toe om weer een nieuw boek uit te wisselen. Afgelopen week stond helemaal in het teken van De Online Marketing Tornado: het nieuwe boek van Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren van de IMU. Een onwijs dik boek waar ontzettend veel waardevolle informatie in staat. Zoals ze het zelf mooi zeggen: het is het boek waarvan jouw concurrent niet wil dat je het leest. Maar dat wordt moeilijk, want er zijn inmiddels al ruim 10k exemplaren besteld! Wij spraken Martijn.

Wat is de kracht van IMU en hoe versterken jullie elkaar binnen het bedrijf?


“Het doel van de IMU is om ondernemers te faciliteren in hun vrijheid door middel van onlinemarketingtips, onze e-books, trainingen, community en onze softwaretools. Tonny startte in 2010 de IMU vanaf zijn keukentafel. Een blog met onlinemarketingtips voor ondernemers en als product verkocht hij het de voorloper van onze Phoenix software. Een websitesysteem waarmee ondernemers zonder technische kennis een goede website kunnen maken die hoog scoort in Google en bezoekers converteert naar klanten.

In 2011 kwam ik (Martijn) de IMU op het spoor en begin 2012 werd klant bij de IMU. In plaats van een eigen businessidee uit te bouwen hielp ik vooral de klanten van de IMU met hun website en onlinemarketingstrategie. In plaats van dat als freelancer te blijven doen, solliciteerde ik bij de IMU. Na meerdere afwijzingen, maar flink doorzetten werd ik toch aangenomen. Waar Tonny de business groter maakte aan de voorkant, zorgde ik ervoor dat de klanten in een warm bad belandden en dat de backoffice van de business op orde was. Naarmate het team groeide, groeide dit uit tussen een samenwerking tussen ons twee, waarbij ik steeds meer van de dagelijkse taken overnam, zodat Tonny zich meer kon bezig houden met de langetermijnstrategie. In 2017 werd ik mede-eigenaar van de IMU.

Qua persoonlijkheid houden we elkaar goed in balans. Tonny is zorgvuldig en planmatig, terwijl ik juist vol gas soms nog wel eens een paar haltes wil overslaan. De combinatie van onze persoonlijkheden en verantwoordelijkheden zorgt ervoor dat we op een succesvolle manier enorm veel ondernemers kunnen helpen om te groeien met hun business.”

Gefeliciteerd met jullie mooie boek! Hoe zijn jullie op het idee gekomen om als online platform een tastbaar boek uit te brengen?

“Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te helpen met onze kennis en hen te faciliteren via onze community en onze tools. Geen uurtje factuurtje, maar een schaalbare manier. Omdat wij voor onze omzet niet afhankelijk zijn van kennisdeling, maar vooral van onze coaching en onze softwaretools, kunnen we onze kennis gratis beschikbaar stellen. We doen dit al jaren in de vorm van blogs, e-books en video’s, maar een fysiek boek raakt een hele andere snaar bij mensen dan wanneer het digitaal geconsumeerd wordt. We merkten dat toen Tonny zijn boek “Doelgerichte SEO” uitbracht. Hij werd daar ineens heel veel door benaderd, terwijl daar maar zo’n 3.500 van verkocht waren in het eerste jaar. Onze e-books zijn ondertussen meer dan 100.000 keer gedownload, maar een fysiek boek blijkt veel meer impact te maken.”

Waarom moeten ondernemers dit boek absoluut lezen?

“De strategie in De Online Marketing Tornado is de exacte strategie waarmee wij ieder jaar weer groeien en miljoenen euro’s omzet maken. We hebben niets achtergehouden. Dit boek is in onze ogen (en gelukkig hebben we dit ook al teruggekregen van heel veel lezers) het meest complete onlinemarketingboek dat je kunt vinden op de markt. Als je een business wilt starten, dan is dit je stappenplan. Als je al een online business hebt, dan gaat dit boek je laten zien hoe je deze kunt optimaliseren om nog veel meer te bereiken.”

We leven in een tijd waarin het voor ondernemers nóg belangrijker is om online zichtbaar te zijn. Kun je 3 take-aways uit het boek delen, waar ondernemers nu veel baat bij hebben?

“1. Bestel het boek
2. Bestel het boek
3. Bestel het boek

Zonder grappen, als we je nu 3 take-aways moeten geven dan zou het zijn:
1. Bouw iets wat consistent is en voor je gaat werken, zodat je een crisisbestendige business opbouwt
2. Maak je processen schaalbaar, zodat jij niet nodig bent om je business te laten groeien
3. Zorg voor een waterdicht conversieproces

En als bonustip:
Laat je niet afleiden door je concurrenten en/of alle “goeroes” op social media. Focus je op je eigen fundament en je eigen groei.”

Met het oog op betere tijden: hoe denk jij dat de online wereld eruit ziet over een jaar?

“Volgend jaar verwachten we dat er meer draagvlak zal zijn voor online memberships op gebieden waar die tot voor kort onmogelijk leken. Ook zal het hebben van een goede online strategie niet meer onderschat worden. Dit betekent dat er steeds meer aanbod zal komen, waardoor je als ondernemer jezelf zal moeten onderscheiden door uniek en specifiek te zijn in je communicatie en je aanbod. Zorg er vervolgens met dynamische content en segmentatie voor dat de juiste bezoeker de juiste informatie te zien krijgt, en je bent klaar voor de toekomst.”

Onze ervaring

Wij hebben De Online Marketing Tornado zelf vorige week binnengekregen en zijn inmiddels op de helft. We hebben nu al zoveel waardevolle tips en take-aways meegekregen! En dan is het boek nog niet eens uit. Echt een aanrader dus!

Wil je De Online Marketing Tornado van Tonny & Martijn ook op je deurmat? Ze geven het boek gratis weg! Je hoeft alleen de druk- en verzendkosten te vergoeden. Bestellen kan via deze link.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt ondernemers aan meer business via social media.

Vers van de pers: social mag.#6

X