Maillijst

5 manieren om je mailinglijst te laten groeien

Naast het creëren van waardevolle content voor je nieuwsbrief, is het ook belangrijk om je mailinglijst te laten groeien. Waarom? Omdat je mailinglijst jouw vijver met potentiële klanten is. E-mailmarketing is een hele effectieve manier om te communiceren met jouw (potentiële) klanten. Maar wat moet je nu doen om die lijst te laten groeien? En hoe zorg je ervoor dat jouw ideale klant zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief?

mailinglijst

Er zijn tegenwoordig een hele hoop manieren om je mailinglijst te laten groeien. En dan hebben we het niet over een stuk of tien inschrijvingen. Nee, dan hebben we het over honderden of zelfs duizenden inschrijvingen per maand. Het is mogelijk! Tenminste, als je de juiste manieren gebruikt om die e-mailadressen te verzamelen.

Met deze 5 manieren kun jij je mailinglijst supersnel laten groeien:

1. Weggevers

Zorg ervoor dat jouw website vol staat met weggevers. Dit kan zijn in de vorm van een e-book, een checklist of bijvoorbeeld een gids. In welke vorm je ook iets weggeeft, als er maar iets van waarde in staat voor jouw ideale klant. Iets waarvan je weet dat jouw doelgroep het graag wilt weten of wilt hebben. Waarom weggevers zo goed werken? Omdat jouw volgers voor deze informatie maar al te graag hun e-mailadres en naam achterlaten!

2. Pop-ups

We horen je denken, pop-ups zijn toch irritant? Think again! Subtiele pop-ups zijn super effectief. Daarnaast kun je ook nog eens alle kanten op met pop-ups. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een pop-up wordt getoond als je bezoekers jouw website openen, als ze jouw website willen verlaten of wanneer ze een artikel hebben gelezen. Ook kun je precies instellen dat jouw pop-ups niet meer getoond worden als websitebezoekers jouw pagina al eens hebben bekeken. Zo kun je voorkomen dat jouw pop-ups als vervelend worden ervaren.

3. Blogs

Bloggen is en blijft een belangrijke tool om bezoekers naar je website te krijgen. En ook voor het laten groeien van je mailinglijst kun je jouw blog inzetten. Wanneer je over een specifiek onderwerp schrijft kun je ook direct jouw aanbod hieraan koppelen. Heb je bijvoorbeeld een checklist gemaakt met tips voor het schrijven van een pakkende nieuwsbrief titel, dan kun je in een blog over ditzelfde onderwerp ook linken naar de opt-in pagina van deze weggever.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat je door een blog veel zichtbaarder bent in de zoekresultaten van onder andere Google. Als mensen op jouw website komen via jouw blog, zijn ze geïnteresseerd in dit onderwerp, en dus ook in jouw weggever.

4. Facebook ads

Met Facebook advertenties kun je in een hele korte tijd heel veel mensen bereiken. Wel is er één nadeel: je moet erin investeren. Facebook advertenties kosten geld. Maar, ze leveren ook potentiële klanten op! Wat je dan in die advertentie zet? Je zou een weggever zoals een e-book of checklist kunnen uitlichten in je advertentie. Dit doe je door te adverteren naar een opt-in pagina waar je jouw bezoekers de optie biedt om iets te downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres. 

Ook al denk je nu, ik wil hier helemaal geen geld aan uitgeven, toch is dit een van de beste manieren om je mailinglijst te laten groeien. En levert dit je klanten op, kun je die investering er ook weer makkelijk uithalen!

5. Like, opt-in & win

Winacties zorgen vaak voor een heel groot bereik op social media – en kunnen dus ook zorgen voor veel nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief. Bedenk eens in de zoveel tijd een leuke winactie, post de actie op social media en vraag vervolgens je volgers om jouw post te liken of delen en hun e-mailadres achter te laten om kans te maken. Dit kan weer op zo’n opt-in pagina je jouw bezoekers de optie biedt om iets te downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres. 

Doordat mensen gaan liken en delen kan jouw post viral gaan en ervoor zorgen dat steeds meer mensen mee doen. Win-win!

Keep on going

Het gaat natuurlijk voorkomen dat mensen zich ook weer uitschijven. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen! Blijf creatief in het bedenken van manieren om je lijst te laten groeien. Blijf waarde delen, blijf nieuwe weggevers creëren en zorg ervoor dat je frequent nieuwsbrieven verstuurt. Op deze manier kun je het vertrouwen met je mailinglijst opbouwen en je volgers uiteindelijk omzetten in klanten.

Pssst… dit artikel komt uit ons tastbare magazine social mag. #3.
Wil je meer van dit? Bestel jouw exemplaar via deze link!

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt ondernemers aan meer business via social media.

Vers van de pers: social mag.#6

X