Planningstool social media

Planningtools testpanel: 3 tools uitgelicht

Elke training, elke workshop en elk webinar krijgen wij de vraag: welke planningtools gebruiken jullie? En welke planningtools kan ik het beste gebruiken om social media content in te plannen? Het antwoord op deze vraag is voor iedereen anders, want elke tool heeft andere krachten en jij hebt andere behoeftes. Misschien ben je wel heel visueel ingesteld en wil je de content die op de planning staat zien. Of hou je juist van lijstjes en sheets en wil je alles tekstueel zien staan. Daarom adviseren wij ook altijd om eens naar de dashboards van verschillende planningtools te kijken en te voelen wat voor jou het beste werkt. Je kunt vaak vrijblijvend een 14 of 30-dagen trial proberen. In dit artikel delen we onze top 3 planningtools.

Wij vroegen onze volgers welke tools zij gebruiken en de plus- en verbeterpunten. Daarnaast hebben wij zelf ook wat tests gedaan en wat tools voor je getest. Bij iedere tool delen wij:

  1. Intro
  2. Kanalen
  3. Kosten
  4. Kracht

We bespreken in deze blog de tools: Hootsuite, Buffer & Later Media.


Hootsuite

Hootsuite is een fijne allround tool waarmee wij zelf ook veel hebben gewerkt (voornamelijk voor het inplannen van Facebook en LinkedIn content). Het is een complete tool waarin je zowel kunt inplannen, webcare kunt uitvoeren als analytics kunt uitlezen. Het fijne aan deze tool is dat ze bijna alle social media kanalen ondersteunen en daarmee kun je dus ook alles heel overzichtelijk op één plek beheren. Je hebt in het dashboard direct een overzicht van activiteiten. Dit dashboard kun je zelf met kolommen vullen (kolommen zoals: bedrijfsupdates, planning & apps). Ben je een content creator? Of beheer je social media kanalen van andere bedrijven? Dan is Hootsuite echt een aanrader. Met deze tool kun je alles overzichtelijk beheren zonder iets over het hoofd te zien. Wil je meer leren over Hootsuite en alle in’s & outs leren? Dan kun je ook een cursus volgen, ze hebben een online academy waar je zelfs examens kunt volgen en certificaten kunt ontvangen na een cursus of training. Hier vind je meer informatie: https://education.hootsuite.com/

Kanalen: Facebook, LinkedIn, Youtube, Pinterest, Twitter, Google+ & Instagram

Kosten: 

  • Gratis versie: 3 social media kanalen  / 30 posts / 1 gebruiker 
  • Professional: Vanaf €25 p.m. / 10 social media kanalen / onbeperkt aantal posts / 1 gebruiker
  • Team: Vanaf €109 p.m. / 20 social media kanalen / onbeperkt aantal posts / 3 gebruikers
  • Business: Vanaf €599 p.m. / 35 social media kanalen / onbeperkt aantal posts / 5 gebruikers

Bekijk hier alle specificaties per plan

Kracht: Hootsuite is een overzichtelijk en all-in-one planningtool. Ideaal voor content creators en social media bedrijven die social media content beheren maar ook voor een ondernemer die zijn/haar eigen social media kanalen onder één dak wilt beheren. Voor alle soorten bedrijven een aanrader.

Wat zeggen anderen?

Anna: “Overzichtelijk en betrouwbaar, eigenlijk geen verbeterpunten.”

Milou: “Hootsuite is een heel handig systeem met veel functies en mogelijkheden, zelf werk ik met Hootsuite voor het beheren van een aantal social media kanalen van klanten. Ik moest in het begin wel wennen, maar als je Hootsuite een aantal keer hebt gebruikt gaat alles heel gemakkelijk”


Buffer

Buffer is een social media planningtool die voor starters heel goed zou kunnen werken. Waarom? Buffer is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk en de kracht zit ‘m bij deze app in de eenvoud. Wij vinden Buffer zelf een tof bedrijf omdat ze, naast een fijne planningtool die er super aantrekkelijk en duidelijk uitziet, ook veel handige informatie en tips delen (ze hebben bijvoorbeeld ook een hele leuke podcast – The Science of Social Media) en een library met veel handige artikelen, zie hier: https://buffer.com/library/ . De planningtool is opgesplitst in twee delen: Publish & Analyze. Je kunt dus per onderdeel een plan/pakket aanschaffen en deze ook met elkaar combineren. Analyze is meer een onderdeel voor bedrijven die social media kanalen beheren van andere bedrijven en hiervan een overzichtelijk rapport willen ontvangen. Ben je ondernemer en wil je deze tool alleen gebruiken voor het inplannen van content, dan heb je alleen de Publish versie nodig. Analytics kun je ook heel makkelijk halen uit de social media kanalen zelf. 

Kanalen: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest

Kosten: Let op! Er zijn dus twee categorieën (Publish & Analyze)

Publish Plans: 

  • Gratis versie: 3 social media kanalen  / 10 posts / 1 gebruiker 
  • Pro: Vanaf $15 (€13,36) p.m. / 8 social media kanalen / 100 aantal posts / 1 gebruiker
  • Premium: Vanaf $65 (€57,88) p.m. / 8 social media kanalen / 2000 posts / 2 gebruikers
  • Business: Vanaf $99 (€88,15) p.m. / 25 social media kanalen / 2000 posts / 6 gebruikers

Analyze Plans:

  • Pro: Vanaf $35 (€31,16) p.m. / 8 social media kanalen / Analytics, aanbevelingen & rapporten
  • Premium: Vanaf $50 (€44,52) p.m. / 10 social media kanalen / Analytics, aanbevelingen & rapporten + Shopify integratie.

Bekijk hier alle specificaties per plan

Kracht: Buffer is een moderne tool met een simpele uitstraling waardoor je het overzicht goed kunt inzien. Daarnaast komen er een paar handige features bij om je engagement (verbinding met volgers) te verbeteren.

Wat zeggen anderen?

Cathy: “Buffer bespaart me veel tijd. Deze tool is eigenlijk heel simpel en biedt precies wat ik nodig heb – niet teveel poespas.”

Mark: “Buffer heeft een minimalistisch dashboard, maar daardoor makkelijk te begrijpen en goed voor de minder ervaren social media gebruikers die toch een planningtool willen gebruiken.”


Later media

Later media is in onze ogen dé planningtool voor Instagram. Voor het inplannen van social media content op andere kanalen heeft onze voorkeur een andere planningtool, maar voor Instagram vind je hier de meeste mogelijkheden en opties. Later kun je gebruiken op zowel je desktop als in de app op je telefoon. Wij vinden het zelf erg fijn om deze twee te combineren. Het vooruit werken vanuit je desktop (schrijven en inplannen van content) en het delen vanuit de app (kan ook als je onderweg bent). Wij zijn fan van Later Media omdat zij de krachten van Instagram omarmen. Instagram is een visueel platform, je feed kun je ook wel zien als je winkeletalage, je visitekaartje of je portfolio. In één blik kan iemand direct zien (aan de hand van de vierkante afbeeldingen) of hij/zij jou wil gaan volgen. Later speelt hier op in door een previewfunctie aan te bieden (zo kun je zien na het inplannen van je content hoe je feed er bijvoorbeeld de komende maand (of komende week) uit komt te zien. Daarnaast kun je bij de betaalde versie ook de eerste reactie plaatsen (bijvoorbeeld je hashtags) en kun je zien wat de meest gunstige tijd is om te posten (wanneer je volgers actief zijn). Net als Buffer deelt ook Later veel handige en leuke tips: www.later.com/blog

Kanalen: Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter 

Kosten:

  • Gratis versie: 1 profiel per social media kanaal  / 30 posts / 1 gebruiker 
  • Plus (voor: “Solopreneurs): Vanaf $7,5 (€6,68) p.m. / 1 profiel per social media kanaal / 100 posts / 1 gebruiker
  • Premium (voor: “ Small Businesses): Vanaf $16 (€14,25) p.m. / 2 profielen per social media kanaal  / 250 posts / 2 gebruikers
  • Starter (voor: “Growing Companies”): Vanaf $24 (€21,37) p.m. / 3 profielen per social media kanaal / onbeperkt aantal posts 3 gebruikers
  • Brand (voor: “Agencies & Teams”): Vanaf $41 (€36,51) p.m. / 5 profielen per social media kanaal / onbeperkt aantal posts / 5 gebruikers

Lees hier alle specificaties per plan

Kracht: Later is in onze ogen dé planningtool voor Instagram.

Wat zeggen anderen?

Yordi: “Later! Waarom? Look and feel, hashtags inplannen en Stories inplannen”

Soof: “Later – goede analytics, geen nadelen eigenlijk”

Keecie: “Later. Maar vind Stories niet zo fijn inplannen”

Wij vroegen onze volgers naar hun favoriete planningtools, waarom ze deze tools gebruiken en wat hun plussen en minnen zijn. Zie hieronder een aantal reacties:

Kelly: “Ik gebruik feed preview, makkelijk om concepten te verplaatsen. Verbeterpunt: Slaat foto’s niet altijd in goede kwaliteit op.”

Femke: “Loomly, voordeel: inplannen voor LinkedIn, nadeel geen directe plugin voor Instagram”

Get Your Flow: “Facebook Creator vooral uit gewoonte”

Elke: “Coschedule, plus: dat je echt een goede mix kan realiseren, min: dat je mensen niet kunt taggen”

Marit: “Planable! Goede previews, Onze klanten kunnen ook in de took feedback geven”

Priscilla: “Ik gebruik Later en Facebook zelf”

We hopen dat deze blog waardevol voor je was. Heb je vragen of wil je in contact komen met ons? Stuur ons dan een DM via Instagram.

Let op dit zijn niet de enige social media tools. Je hebt bijvoorbeeld nog: Planoly, Coosto, Sprout Social, Sendible, e-Clincher, Social Pilot, Loomly, Facebook Creator, Coschedule, Planable en nog veel meer.

Vers van de pers: social mag.#6

X