Online strateeg

9 vragen aan ondernemer & online strateeg Eline van Doorn

Als online strateeg en designer helpt Eline van Doorn – beter bekend als Elivado – ondernemers die vanuit een passie zijn gestart en het verlangen hebben om hun business te voorzien van een ijzersterke (online) fundering. Daarnaast ontwikkelt Eline websites & visual identity’s voor bedrijven die toe zijn aan een vernieuwde look and feel én helpt ze andere ondernemers met het automatiseren van digitale bedrijfs- & marketingprocessen. Wij vroegen Eline alles over het creëren van een krachtige website én haar leven als ondernemer.

Online strateeg

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

“Ik check altijd eerst mijn mail en mijn to do lijst voor die dag (deze maak ik altijd op zondag voordat de week begint). Daarna ga ik aan de slag. Meestal heb ik tussen 10:00 en 12:00 altijd wel wat zoom calls of intakegesprekken staan. Tussen 12:00 en 13:00 is het tijd voor lunch en een kleine wandeling met de hond. Daarna ga ik weer aan de slag tot een uur of 16:00 – en dan vertrek ik weer naar buiten voor een langere wandeling met de hond tenzij er een belangrijke meeting gepland staat. Ik ben tussen 16:00 en 18:00 nooit productief dus meestal neem ik dan een langere pauze zodat ik rond een uur of 19:00 nog even door kan knallen tot een uur of 22:00.”

Heb je een ochtendroutine?

“De wekker gaat meestal rond 07:30 en daarna vertrek ik gelijk voor een lange wandeling met de hond naar een natuurgebied. Meestal luister ik dan een podcast of bel ik met familie. Als ik terug kom, kleed ik me om en maak ik me op. Daarna duik ik meestal rond 09:00 achter mijn pc met een sterke kop koffie en check ik altijd eerst even mijn mail.”

Favoriete website systeem? En waarom?

“Ik ben groot fan van de combinatie WordPress / Woocommerce & Elementor. Elementor is een visual builder en de perfecte builder voor mensen die weinig kaas hebben gegeten van websites maken. Omdat ik het extreem belangrijk vind dat mijn klanten zelf hun website kunnen beheren, werk ik altijd met Elementor. Het is dummy proof en zeer innovatief waardoor veel dingen mogelijk zijn zonder kennis van bijvoorbeeld CSS of PHP.”

Kun je 3 veelvoorkomende fouten van ondernemers benoemen waardoor hun website niet lekker werkt?

“Drie fouten die ik vaak voorbij zie komen:

#1 – Mijn doelgroep (vrouwelijke ondernemers) staart zich vaak blind op het design van hun website. Alles moet er tot in de puntjes perfect uitzien waardoor de user experience van de website vaak slecht is.

#2 – Weinig mogelijkheden om dingen aan te passen. 60% van mijn klanten heeft eerder een website laten bouwen bij een ander bedrijf waar ze niet tevreden over zijn. Een van de klachten is meestal dat ze niks zelf kunnen aanpassen waardoor ze ook niet verder kunnen. Daarom werken wij met Elementor.

#3 – Mensen werken hun website te weinig of niet bij. Als mensen een website laten bouwen, zijn ze van mening dat als de website live staat, ze er niks meer aan hoeven te doen. Dit is misschien wel het grootste misverstand als het gaat om een zakelijke website. Zelf zeg ik altijd: een website is nooit af. Wij maken de fundering voor je, maar je zal zelf moeten blijven bouwen!

Zorg ervoor dat de website aantrekkelijk blijft voor je bezoeker. Als voorbeeld geef ik altijd een kledingwebshop die altijd dezelfde kleding in de shop heeft staan. Op een bepaald moment weet je wat het aanbod is en raak je erop uitgekeken, waardoor je de website niet meer bezoekt. Zelf werk ik mijn eigen website wekelijks bij en blijf ik bezig met optimaliseren.”

Online strateeg

Wat zijn belangrijke verschillen tussen een desktop en mobile website? En hoe zorg je ervoor dat ze beide goed werken?

“Zoals ik al eerder aangaf, staren ondernemers zich vaak blind op het design. Als online strateeg moet naar mijn mening een website voornamelijk mensen aansporen om over te gaan tot actie. Omdat ruim 60% van je bezoekers meestal via een mobiel device op je website terecht komen, zou ik voornamelijk kijken hoe je mensen kunt triggeren om over te gaan tot actie. Duidelijkheid is dus key. Design-technisch pakken we altijd wat meer uit op de desktop versie en op mobiel focussen we ons voornamelijk op functionaliteit omdat de bewegingsruimte kleiner is.”

Wat mag er volgens jou niet ontbreken op een website van een ondernemer?

“Een inschrijfformulier waar mensen zich kunnen inschrijven voor een e-maillijst. Dit betekent niet dat je direct aan de slag moet gaan met e-mailmarketing, maar als je zonder heftige online marketing campagnes gratis leads kan genereren, waarom niet? 

Laat mensen naast hun gegevens ook invullen waarom ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zo kun je diegene later altijd nog een bericht sturen om een eventuele samenwerking te onderzoeken.”

Wat is jouw advies om de klantbeleving op een website te optimaliseren?

“Zelf ben ik groot fan van het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid). Dus hou het simpel. Geen moeilijke product of dienstbeschrijvingen (deze fout heb ik ook in het verleden gemaakt), geen moeilijke funnels en geen omslachtige doorklikpagina’s.

Laat je website altijd inhoudelijk checken door een ander die eerlijk zijn/haar mening durft te geven. Voor jou als eigenaar kan het nog zo simpel zijn, maar het gaat erom dat het logisch klinkt voor een onbekende website bezoeker.”

Hoeveel uur in de week werk jij AAN je bedrijf en hoeveel IN je bedrijf?

“Gemiddeld werk ik 4 dagen in Elivado en één dag aan Elivado. Dit verschilt per week omdat vrijdag mijn ‘witruimte’ dag is. Dit betekent dat ik die dag zelf mag invullen. Of ik nu een dag op de bank hang met een goed boek, de natuur in ga of achter mijn laptop aan Elivado werk. Ik geef mezelf op vrijdag een speeldag.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Oh heb je even? 😉 De stad, reizen, gesprekken met andere ondernemers, mijn Facebookgroep en natuurlijk Pinterest!”

Wil je meer weten van Eline? Benieuwd of ze iets voor jou kan betekenen? Check haar prachtige website of volg haar op Instagram.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt ondernemers aan meer business via social media.

Vers van de pers: social mag.#6

X