Content creatie

Sell without selling: dé methode voor krachtige content

Verkopen via social media: het blijft lastig. Want hoe kom je niet te pusherig over? En wat als je teveel over je producten of diensten deelt waardoor volgers meteen weer wegscrollen? No worries, je bent absoluut niet de enige die hier moeite mee heeft. Dé oplossing? Inspireren in plaats van verkopen. Inspireren met authentieke en unieke content. En wil jij je onderscheiden ten opzichte van anderen binnen jouw markt, dan moet je strategisch nadenken over de content die je deelt. Dé methode die jou helpt aan het maken van krachtige content, is de QVCA methode. In deze blog leggen we je uit hoe deze methode werkt. Let’s go!

Illustratie: Wendy Denissen

Wij werken tijdens het maken van onze content met de QVCA methode. QVCA staat voor Quality (kwaliteit), Value (waarde), Consistency (consistentie) en Authenticity (authenticiteit). Door met de QVCA methode te werken, werk je aan de relatie met je volgers en maak je van je volgers ambassadeurs.

Hoe dat werkt? Je verkoopt niet letterlijk je product of dienst in de content die je deelt, maar je inspireert je volgers met jouw kunnen, je expertise en je kracht. Een mooie uitspraak die hier bij aansluit is: “How to sell without selling”.

Hieronder lichten we de QVCA methode per onderdeel uit:

[Q]uality

Kwaliteit – Dit betekent niet meteen dat je de allermooiste video’s moet delen waarvoor je drie cameramannen inhuurt en een team voor je make-up en haar laat komen. Nee, kwaliteit staat voor een mooie steady video, een podcast waar je goed verstaanbaar bent en een foto waar aandacht in zit. En het fijne is dat dit tegenwoordig met een smartphone al helemaal prima gaat. Wil je investeren in een mooie camera, ook goed! Zolang je maar plezier hebt in het maken zal je content dit ook uitstralen. Blijf dichtbij jezelf en pas op met een te commercieel of te perfect plaatje / praatje.

Benieuwd hoe je kunt checken of je kwalitatieve content hebt gemaakt? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Ben ik trots op deze content?
  • Sluit deze video goed aan bij mijn contentstrategie en mijn bedrijf?
  • Zitten er geen storende elementen in?

[V]alue

Waarde – Waar veel ondernemers en bedrijven nog steeds bang voor zijn, is dat ze té veel delen op social media. Ze denken dat ze te veel van hun expertise en kennis laten zien waardoor potentiële klanten het zelf al gaan toepassen en ze hen niet meer zullen inschakelen. Dit is absoluut NIET waar. Ons advies is juist om zoveel mogelijk waarde te delen met je publiek. Op deze manier werk je aan je expert-status. Door te laten zien dat je veel over een bepaald onderwerp of vakgebied weet, ziet jouw publiek dat jij hierin dé expert bent. Door te geven en delen werk je aan je gunfactor.

Misschien heeft degene die jouw waardevolle content ziet jouw product of dienst zelf helemaal niet nodig, maar een vriend of familielid van deze persoon wel. Mond-tot-mond reclame werkt nog net zo goed als ‘vroeger’, ook via social media.

Voorbeeld: wij hebben zelf altijd als doel gehad om in ons eerste jaar de focus te leggen op zoveel mogelijk ‘zaaien’. De buitenwereld laten zien wat we kunnen, waar we goed in zijn en waar we passie voor hebben. We gaven (en geven nog steeds) onwijs veel gratis tips en advies weg, en nu merken we dat we kunnen ‘oogsten’. En het leuke? De meeste klanten die we hebben zijn via via bij ons terecht gekomen!

Benieuwd hoe je kunt checken of je voldoende waarde deelt? Stel jezelf de volgende vragen:

  • What’s in it for: mijn ideale klant/doelgroep?
  • Zou [naam persona_______] deze content leuk/waardevol vinden? 

 [C]onsistency

Consistentie – Door consistent te werk te gaan tijdens het creëren van content werk je aan je vertrouwen, een professionele uitstraling én structuur voor jezelf. Win-win-win dus! Consistentie betekent ook delen in een ritme. Bijvoorbeeld elke maand, elke maandag, of misschien wel elke dag. Het ligt er maar net aan welke rubrieken jij hebt bedacht. Door in zo’n ritme te delen kunnen jouw volgers uitkijken naar de content of rubriek die je deelt. Ze weten namelijk dat het eraan komt.

Voorbeeld: stel je gaat naar een social media profiel van iemand die je heeft getriggerd. Je komt op het profiel en ziet dat de laatste video twee maanden geleden is gedeeld. Dan haak je waarschijnlijk af en klik je niet op ‘volgen’ omdat je denkt dat de eigenaar van dit profiel te weinig waarde deelt waar jij wat aan hebt. Zonde toch?

Mensen houden van structuur en kunnen het makkelijker onthouden als jij bijvoorbeeld elke maandag een podcast deelt. Kun je een keer niet? Geen ramp! Werk vooruit of communiceer het duidelijk dat je door (bijvoorbeeld) je vakantie of verkoudheid even geen podcast hebt kunnen delen. Dit is alleen maar menselijk en zal iedereen écht wel begrijpen!

Consistentie draait niet alleen om frequentie, maar ook om herkenning. Jouw volgers moeten jouw content kunnen herkennen. Heeft jouw content wel dezelfde boodschap, komt jouw missie duidelijk naar voren in al je posts en heeft jouw content dezelfde uitstraling? Het is heel belangrijk om hierop te letten. Niet alleen in de rubrieken die we in de vorige module hebben behandeld, maar ook in de content zelf. Denk hierbij aan de uitstraling en de manier van schrijven. 

Tip: als je per rubriek met een visueel template werkt, dezelfde schrijfstijl aanhoudt en met een bepaalde frequentie deelt sta je al 1-0 voor. Uiteindelijk wil je bekend staan om waar jij goed in bent. Laat daarom duidelijk jouw stijl naar voren komen en zorg ervoor dat je in het delen van je content niet ‘all over the place’ bent. De ene dag een serieus/zakelijk interview en de volgende dag een kattenfilmpje? Dat komt niet consistent en professioneel over. Let daar dus op!

Benieuwd hoe je kunt checken of je consistent te werk gaat? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Ligt deze nieuwe content in lijn met mijn andere content?
  • Sluit de content aan bij mijn rubriek?
  • Is de content herkenbaar en echt typisch voor mij/mijn bedrijf? 

[A]uthenticity

Authenticiteit  – Authenticiteit is misschien wel de allerbelangrijkste van de QVCA methode. Waarom? Dit is het onderdeel waarmee jij je gaat onderscheiden! En authenticiteit sluit perfect aan bij ondernemers. Ondernemers hebben namelijk allemaal hun eigen manier van denken, passie voor hun vak en een uniek verhaal. Blijf dichtbij jezelf en own it!

Mensen willen connecten met mensen, met een persoonlijkheid en een karakter. Mensen doen zaken met mensen! Dus omarm jezelf, je unieke krachten en je eigen maniertjes. Dit is juist wat mensen op social media willen zien. En degenen die het niet willen zien, passen dan gewoon niet bij jou. Die mensen zijn simpelweg niet jouw match. Door het delen van content die authentiek is, filter je dus direct degenen eruit die wél bij jou passen. Hallo potentiële klant!

Als je aan de slag gaat met het maken van content is het dus heel belangrijk dat je persoonlijk en authentiek bent. Keep it real! Dit komt veel geloofwaardiger over. Consumenten willen zich kunnen identificeren met merken en bedrijven. Toon dus de ware jij en wees altijd oprecht. Niet zomaar wat de wereld in zenden, maar relevant zijn voor je volgers: daar gaat het om. Dit wil overigens niet zeggen dat je altijd maar hele diepzinnige posts, blogs of video’s moet maken. Je kunt ook luchtige content maken die relevant is voor je doelgroep.

Met relevante content bedoelen we content die jouw potentiële klant direct aanspreekt. Originele content die jíj hebt bedacht voor jóuw doelgroep. Die uniek is en je nergens anders op deze manier kunt vinden. Content waar jouw eigen sausje overheen zit en je onderscheidend maakt ten opzichte van anderen binnen jouw markt. We delen hieronder 5 tips om authentieke content te maken:

#1 Toon emotie

Door je oprechte emoties te tonen kunnen jouw volgers zich aan je binden. Hoe? Omdat ze zich zullen herkennen in jouw content en het gevoel hebben begrepen te worden. Emotie is de reden waarom iets aanslaat. Onzekerheid, humor, boosheid, verrassing en bewondering zijn sterkte triggers om content echt binnen te laten komen. Deze content zal ook veel sneller gedeeld worden door anderen. Gebruik emotie wel op de juiste manier, op de juiste momenten en voor het juiste doel.

#2 Ga het gesprek aan

Toon belangstelling en ga het gesprek aan met je volgers. Zo werk je echt aan de relatie met je (potentiële) klanten. Stel vragen, geef antwoorden en laat zien dat je actief en aanwezig bent. Op deze manier is het niet alleen maar zenden en eenrichtingsverkeer, maar ga je echt een dialoog aan. Net als in de liefde moet je investeren in een relatie om te voorkomen dat de liefde overgaat.

#3 Bye bye stock foto’s

Een andere stap naar geloofwaardige, unieke content is het maken van je eigen beelden. Ben je zelf niet zo’n held met een camera? Ga dan vooral niet zelf lopen prutsen om vervolgens niet tevreden te zijn over het resultaat, maar boek een paar uur een professionele fotograaf in. Dit hoeft helemaal niet veel geld te kosten en bespaart jou super veel tijd en gedoe. Die investering is het dubbel en dwars waard!

Bonustip: probeer je altijd goed voor te bereiden op een fotoshoot. Maak een moodboard met foto’s die jou aanspreken en bekijk welke poses / locaties / outfits / props hierbij passen. Bedenk welke kleding je persoonlijkheid en onderneming het beste weergeven. En ook heel belangrijk: vergeet niet om meerdere setjes kleding en props mee te nemen zodat je niet overal dezelfde roze blouse aanhebt of overal met die koffiebeker op de foto staat. Be creative!

#4 Inspireren in plaats van informeren

Natuurlijk mag je af en toe vertellen over het product of de dienst die je aanbiedt, maar probeer wel een goede balans te vinden en je volgers ook echt te inspireren in plaats van alleen te informeren. Om het vertrouwen van je volgers te winnen, moet je waarde toevoegen aan je content. Wanneer jij veel tips en advies deelt krijg je van je volgers de gunfactor. Voorbeelden van waardevolle content zijn bijvoorbeeld blogs, gratis e-books of een leuke quiz waar jouw volgers gratis aan kunnen deelnemen.

#5 Niet te gepolijst

Twijfel jij weleens of je iets moet posten omdat het niet goed genoeg is? Stop daarmee! Jouw content hoeft echt niet altijd perfect te zijn. Als jij je een keertje verspreekt in een video, je een keer een selfie maakt waar wat troep op de achtergrond ligt of een typfoutje maakt in een post is dat echt niet het einde van de wereld. Het maakt je juist menselijk en toegankelijk. Mensen doen zaken met mensen!

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy