Instagram Reels

Het zakelijk inzetten van: Instagram Reels

Het zakelijk inzetten van: Instagram Reels

Content tips & voorbeelden voor ondernemers

Gisteren werd de nieuwe feature ook in Nederland gelanceerd: Instagram Reels. Met deze nieuwe video-optie kun je korte video’s creëren, delen én bekijken. We kunnen met deze nieuwe functie van Instagram helemaal los met creatieve ideeën want er zijn veel opties om de video’s eigen te maken. Zoals je weet zijn wij een groot voorstander van het zakelijk inzetten van Instagram. En daarom delen we in deze blog wat je als ondernemer of social media manager kunt creëren met Instagram Reels.

Het is overduidelijk dat Facebook (moederbedrijf Instagram) is geïnspireerd door TikTok. Een aantal jaar geleden gebeurde dit ook met de ‘tijdelijke content’ van Snapchat, daar zijn de Instagram Stories uit ontstaan (en met succes!). We zullen maar zeggen: beter goed gejat dan slecht bedacht.

Sinds gisteren kan bijna iedere Nederlandse Instagram gebruiker gebruik maken van de nieuwe Reels functie (let op je moet wel de laatste update hebben geïnstalleerd van de social media-app). Je kunt korte video’s creëren (zoals Stories) maar hebt meer opties om de video te editen. De video’s zijn zichtbaar onder het icoon in je Instagram Feed zodra je jouw eerste Reel hebt gedeeld maar kunnen ook ontdekt worden door het gebruik van hashtags en door het delen in je Stories.

Wij hebben vanochtend onze eerste Instagram Reel gemaakt (om deze blog aan te kondigen) en we zijn super enthousiast! (check hier onze #firstreel)

Wat voor opties heb je allemaal bij het maken van een ‘Reel’?

  • Korte video’s met opties van IG Stories (denk aan GIFjes, tekst toevoegen etc)
  • Vanuit je filmrol oude video’s gebruiken maar ook nieuwe video’s filmen
  • Je kunt selecteren welk deel je van de video wil gebruiken in je Reel
  • Er is een mogelijkheid om op afstand te filmen (je hoeft de knop om te filmen niet ingedrukt te houden)
  • Misschien wel het belangrijkste: je kunt audio & muziek toevoegen aan je Reel (lukte bij ons helaas nog niet)
  • Green screen effect is super leuk om te gebruiken en kun je ook veel mee
  • Vertragen en versnellen van je video
  • Timer instellen om te bepalen hoe lang de video moet worden

Op Tiktok worden veel dansvideo’s en lip sync video’s gedeeld op basis van bestaande muziek of audio. In eerste instantie zagen we veel dans choreografieën en vonden wij het veel na-aap video’s. Wat mooi is om te zien is dat steeds meer ondernemers, bedrijven en organisaties TikTok op een leuke, creatieve en slimme manier weten in te zetten. Content die relevant is voor een specifieke niche, waarin tips worden gedeeld over hobby’s of een bepaalde expertise. En allemaal op een hele toegankelijke en leuke manier. Dat is ook wat het interessant maakt voor bedrijven. Je kan namelijk op een hele natuurlijke manier je dienst of product onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door het inzetten Key Opinion Consumers. Dit zijn mensen zoals jij en ik die een product onder de aandacht brengen op onze eigen manier, en omdat wij geen gigantisch bereik hebben zoals een bekende influencer, komt het veel geloofwaardiger over en kunnen wij onze eigen omgeving ‘influencen’ met de dienst of het product. De content die op TikTok wordt gedeeld is natuurlijk puur entertainment maar schijnbaar zitten heel veel mensen daar op te wachten want TikTok is nog steeds aan het groeien (ook bij een oudere doelgroep 25-40).

Omdat steeds meer bedrijven & organisaties TikTok op een slimme manier inzetten kon Instagram natuurlijk niet achterblijven met deze nieuwe functie. Maar nu denk jij natuurlijk: What’s in it for me?

Hierbij een paar voorbeelden van content die je zou kunnen maken met Instagram Reels als ondernemer of bedrijf:

Kijkje in de keuken van je proces

Maak een video waarin jij het proces deelt hoe een dienst of product die jij verkoopt tot stand komt. Van idee tot uiteindelijk eindproduct (of dienst). Waarom met Instagram Reels? Omdat je heel makkelijk korte stukken kunt filmen en deze automatisch aan elkaar worden geplakt. Je kunt ook bepaalde video-delen versnellen. Als je altijd alleen maar het eindproduct laat zien kunnen mensen minder goed met je connecten, het geeft juist heel veel waarde als je het proces laat zien. Hoe komt jouw werk tot stand?

Voorbeeld #1

Voorbeeld #2

Een mini-training delen

Jij hebt een bepaalde expertise of kennis die je graag met je doelgroep wil delen want op die manier kun jij laten zien dat jij dé expert bent binnen jouw vakgebied. Instagram Reels lenen zich perfect voor het delen van een mini-training. Bijvoorbeeld een mini-lesje Photoshop of een korte workout video. 

Voorbeeld #1

Deel jouw inspiratiebronnen

Wat zijn jouw inspiratiebronnen? Deel zo nu en dan tips! Leuk om te zien hoe jij je ontwikkelt, waar jij inspiratie vandaan haalt en wat je interesses zijn als ondernemer. Loop je graag in een museum rond met keihard klassieke muziek?  Neem een video op in het museum waar je graag komt met je muziek en deel dit als jouw inspiratie. Lees je elke week een management-boek? Deel je top 10 met andere ondernemers of mensen uit jouw vakgebied.

Voorbeeld #1

Laat zien hoe jouw product of dienst werkt

Maak een korte video over de werking van jouw product of dienst. Verkoop je een natuurlijke balm? Laat zien hoe je deze balm aanbrengt. Heb je een sportschool? Laat zien hoe een training in zijn werk gaat. Ben je vormgever en ontwerp je huisstijlen? Laat zien hoe je van een schets naar het uiteindelijke resultaat toe werkt. Als mensen zich beter kunnen identificeren met jouw product of dienst is de kans ook groter dat ze bij je kopen.

Voorbeeld #1

Voorbeeld #2

Meer voorbeelden? Scroll eens door je content (bij ontdekken – vergrootglas onderin) en check wat bedrijven en accounts die jij volgt allemaal maken en laat je inspireren.

Tip: bedenk een leuke content rubriek voor Instagram Reels die je met een bepaalde regelmaat kunt laten terugkomen. 

Benieuwd naar de technische kant en werking van Instagram Reels? Check dan even onderstaande video:

We hopen dat deze blog waardevol voor je was! Heb je een Instagram Reel gemaakt? Deel ‘m dan even via een DM. We zijn super benieuwd!

LET OP: Het is verslavend 😉