Snel je vindbaarheid verhogen? 5 SEO quick-wins!

SEO is misschien wel de meest onderschatte marketingmethode. Simpelweg omdat het niet zo ‘sexy’ is als bijvoorbeeld Instagram of e-mailmarketing. Houd jij je nog niet bezig met jouw vindbaarheid in de zoekmachines? Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Begin vandaag nog met het toepassen van deze 5 SEO quick-wins.

#1 Kwaliteit boven alles

Als ik één woord moest kiezen dat alle SEO-richtlijnen moet omschrijven dan is dat kwaliteit. De zoekmachines zien graag websites die kwaliteit bieden. En dan bedoel ik niet eens het aanbod zoals je producten of diensten – maar je website zelf. Voor je vindbaarheid is het belangrijk dat je content en de techniek van de website in topstaat is.

Om met een zoekwoord een hoge positie in de zoekresultaten te claimen moet jij aantonen dat jij de expert bent in jouw branche. Oftewel: creëer content dat daadwerkelijk waardevol en van hoge kwaliteit is. Schrijf altijd voor jouw doelgroep en niet voor de zoekmachines!

Ook de techniek van je website moet in orde zijn. Denk hierbij aan de functionaliteiten binnen je website en de inlaadtijd. Niemand houdt van een trage website – óók de zoekmachines niet!

#2 Werk met je oude content

Heb je jaren geleden veel blogs geschreven, maar zijn deze nu niet meer relevant? Blaas deze dan nieuw leven in. Want waarom zou je continu nieuwe teksten moeten schrijven, terwijl je oude content ook hoger in de zoekmachines kan komen?

Bekijk welke blogs jij weer relevant kunt maken. Is het onderwerp überhaupt nog relevant? Zit er zoekvolume op het focus onderwerp? Is er recentelijk in het nieuws gepraat over het onderwerp? Is er een YouTube video dat bij het onderwerp past? 

Heb je de content aangepast? Geef de blog dan ook een recente publicatie datum. Hierdoor ziet de zoekmachine dat het om een recente blog gaat – in plaats van een blog van bijvoorbeeld 4 jaar geleden.

Wil je voor de eerste keer gokken met geld? Bekijk dan ons overzicht van betaalmethodes en casino’s waar je met echt geld spelletjes kunt gaan spelen.

#3 Interne links for the win

Maak jij al gebruik van interne links in jouw teksten? Een interne link is een link die verwijst naar een pagina binnen de website. Met interne links geef je aan de zoekmachines aan welke pagina’s van jouw domein het belangrijkst zijn. Hoe meer links naar een specifieke pagina, hoe vaker de zoekmachine deze pagina tegenkomt bij het bekijken van je website.

Plaats minimaal twee interne links in de tekst op een pagina. Schat in of de hoeveelheid links die je plaatst invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid. Kies altijd links naar pagina’s die gerelateerd zijn aan het focus onderwerp van de huidige pagina!

#4 Maak gebruik van synoniemen

Vroeger waren de algoritmes van de zoekmachines nog vrij ‘eenvoudig’. Het optimaliseren voor een zoekwoord hield letterlijk in dat je het exacte zoekwoord heel vaak in een tekst plaatste. 

Tegenwoordig is het algoritme veel slimmer. Je krijgt alleen waardering vanuit de zoekmachines – oftewel een hogere positie – wanneer je tekst kwalitatief is en is geschreven voor de gebruikers van een website. Voor mensen dus. Niets is vervelender dan het lezen van een tekst waarin continu dezelfde woorden worden gebruikt.

Maak daarom gebruik van synoniemen! Zoekmachines weten welke woorden dezelfde betekenis hebben of aan elkaar gerelateerd zijn. Hierdoor wordt jouw tekst sterker voor de zoekmachines én de lezers.

#5 Publiceer regelmatig nieuwe content

De zoekmachines waarderen websites die regelmatig nieuwe content publiceren. Hierdoor weten zij dat er actief gewerkt wordt aan de website.

Zorg daarom dat jij met een bepaalde regelmaat nieuwe content schrijft en publiceert. Red jij het om een keer per maand een nieuwe blog te schrijven? Prima! Publiceer jij er liever twee per week? Helemaal goed. Zolang je dit wel consistent blijft doen.

Stop jij opeens met het schrijven van nieuwe content? Dan ziet de zoekmachine dit als een stop van de aanvoer van relevante content. Kies daarom voor een consistentie die jij langdurig kunt aanhouden.

Let’s go, SEO!

De vindbaarheid van je website kan cruciaal zijn voor jouw onderneming. Mocht je je nog niet bezighouden met SEO dan raad ik je aan om je hier wel in te gaan verdiepen. Iedereen kan SEO leren, dus jij ook. We dagen je uit om gewoon eens met deze 5 SEO quick-wins te beginnen. Let’s go!

Tekst: Manouk Keurntjes – School of SEO
Illustratie: Lotte Gielen – Studio Lotknot

Manouk Keurntjes
Manouk is SEO-expert en oprichter van School of SEO. Haar missie is om SEO toegankelijk te maken voor iedereen.