Purpose: het ontdekken en inzetten van jouw superpower

In deze mini-training gaan wij jou alles leren over het ontdekken en inzetten van je superpower. Het uitdragen van je purpose is één van de succesfactoren voor een bloeiende (online) business. Je kunt jouw purpose namelijk inzetten om je te onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven in jouw markt. Héél belangrijk, want als je niet onderscheidend bent en hetzelfde doet als iedereen, kiest de klant automatisch voor de goedkoopste. En de goedkoopste wil je natuurlijk niet zijn!

Onderscheiden met je superpower

But first: hoe ontdek je nou wat jouw ‘superpower’ is? Een superpower klinkt misschien als een gave die je moet leren inzetten, maar dat is niet zo! Jouw superpower is juist hetgeen dat jou van nature makkelijk afgaat. Iets dat 100% jij is en dat jou onderscheidend maakt ten opzichte van andere bedrijven in jouw markt. Hierdoor kun je heel goed focus aanbrengen. En dat is héél belangrijk voor een bloeiende (online) business. Omdat je met de juiste focus jouw ideale klanten én het werk waar jij het meest gelukkig van wordt naar je toetrekt.

Jouw klanten willen dat jij gespecialiseerd bent in precies díe service die zij nodig hebben. Ze moeten weten dat ze te maken hebben met een bedrijf met de expertise die precies aansluit bij hun specifieke behoeften. Hierdoor voelen ze zich meer op hun gemak, vertrouwen ze in jouw kunnen en zullen ze sneller voor jouw bedrijf kiezen dan voor een ander bedrijf binnen jouw markt.

Tegelijkertijd weet je met de juiste focus ook het werk naar je toe te trekken waar jij happy van wordt. En dat is wat je wilt, want daarom ben je waarschijnlijk ooit begonnen met je bedrijf.

Hoe mooi zou het dan zijn als deze twee aspecten samenkomen? En dat is precíes waarom we jou in deze mini-training gaan helpen aan focus. Om ervoor te zorgen dat jouw ideale klanten naar jou toekomen en je kunt doen waar jij happy van wordt.

“Figure out who you are and do it on purpose.”

Wat is een purpose?

Purpose. Je komt het woord steeds vaker tegen in de wereld van marketing. Omdat het belangrijk is voor bedrijven én steeds belangrijker aan het worden is.⁠ Purpose betekent letterlijk: ’doel’ of ‘betekenis’. Betekenis geven aan een bedrijf.⁠ Marketeers proberen wanhopig ieder groot bedrijf van een purpose te voorzien (wat in onze ogen een beetje scheef is, want een purpose heb je, of heb je niet). Die ontstaat op een natuurlijke manier wanneer jij je bedrijf of onderneming begint. Een purpose creëer (of beter gezegd: knutsel) je niet achteraf. Tenminste, zo denken wij erover. Toch gebeurt het veel bij grote multinationals.⁠

⁠Ondernemers daarentegen, beginnen hun bedrijf bijna altijd vanuit een purpose. Jij ook. Je bent je bedrijf begonnen (of ga je beginnen) omdat je een idee of bepaalde kennis hebt over een behoefte of een probleem van een doelgroep. Jij hebt of bent de oplossing, om deze doelgroep te voorzien van hun behoefte of te helpen bij hun probleem. Daarbij draait het niet alleen om geld verdienen, maar als doel: de wereld mooier, beter of slimmer maken.⁠ En daar komt onze purpose om de hoek kijken. Want dat is precies waarom wij doen wat we doen. Sinds 2015 helpen wij bedrijven om hun purpose (ook wel: superpower) te omarmen en uit te dragen op een manier die bij hen past.

Het is heel belangrijk dat je jouw purpose helemaal helder voelt (vanuit je hart). Dan kun je ‘m namelijk ook op een krachtige manier uitdragen in je communicatie (vanuit je hoofd).

Door het uitdragen van jouw purpose:

  • Merk je dat alles je van nature makkelijker afgaat
  • Zal je op een natuurlijke manier een doelgroep aantrekken die bij je past
  • Kom je veel zelfverzekerder en professioneler over. Jij hebt een doel en je gaat er 100% voor. Door een zelfverzekerde uitstraling zal je sneller klanten aantrekken.
purpose

Wat maakt jou uniek?

Als je dit niet precies weet, kun je jouw purpose ook niet op de juiste manier inzetten. Het mooie is dat jouw superpower waarschijnlijk al voor je neus ligt zonder dat je het door hebt. Jouw superpower is namelijk iets dat jou van nature makkelijk afgaat. Heb je ‘m eenmaal gevonden, dan is het de taak aan jou om je superpower te omarmen en toe te passen.

Ondernemers die heel goed weten waar hun krachten liggen, zijn veel vaker succesvol. En naast succesvol óók veel gelukkiger in het ondernemen. Want ze doen waar zij goed in zijn, en dat gaat bijna vanzelf. De rest doen ze niet. En dat moet jij ook niet doen! Als ‘manusje van alles’ komt jouw unieke kracht nooit goed uit de verf. Focus je daarom op datgene waar jij goed in bent en waar klanten jou om waarderen.

Om je nóg meer duidelijkheid te geven over het belang van je unieke kracht ontdekken, hebben we 2 belemmerende gedachtes op een rij gezet. Deze 2 gedachtes komen vaak op bij ondernemers – en willen we nu direct de wereld uit helpen:

Belemmerende gedachte #1
“Ja, leuk allemaal… maar als ondernemer moet ik toch ook mijn administratie doen, aan marketing doen, mijn social media kanalen bijhouden en ga zo maar door?!”

Nee, dat hoef jij niet allemaal zelf te doen! Focus op je kracht. De rest kun je uitbesteden. Moet je eens nagaan hoeveel tijd je overhoudt om te doen waar JIJ goed in bent, als je al die andere zaken niet meer zelf op je bord hebt? Hoe heerlijk zou dat zijn? Je kunt je volledig focussen op klanten helpen met jouw superpower. Hierdoor zul je veel sneller groeien dan wanneer je zelf al die ballen in de lucht probeert te houden. Blijf bij jouw kracht, en laat anderen je helpen met hún krachten. Huur een boekhouder in voor je administratie, laat iemand ander je advertenties managen, neem een VA (virtual assistant) aan om je te helpen met het beantwoorden van mailtjes… en ga zo maar door. Misschien vind je het heel spannend om taken uit te besteden en zaken in je bedrijf los te laten, maar uitbesteden is ook investeren in de toekomst. Het is de enige manier om je bedrijf te laten groeien. 

Belemmerende gedachte #2
“Maar kan ik mezelf dan niet meer aanbieden als grafisch ontwerper, copywriter, social media expert én personal branding coach? Ik wil iedereen helpen!”

Nee, nee, nee! 😉 Hoe leuk je al die taken en functies ook vindt, het is tijd om te kiezen. Het is niet de bedoeling dat je alles aan je klanten gaat aanbieden, omdat je van alles wel iets afweet. Klanten willen een expert. Dé expert in het vakgebied waar zij hulp in zoeken. Ze willen geen alleskunner. Zorg er daarom voor dat je niet wordt gezien als een alleskunner. Zorg ervoor dat mensen direct aan jou denken als ze hulp zoeken of behoefte hebben aan hetgeen waar jij goed in bent. Ga voor die expert-status.

Doe jij waar je blij van wordt?

Je energielevel speelt ook een hele grote rol bij het runnen van een bedrijf. Jouw werk moet je geen bergen energie kosten, maar bergen energie opleveren! Als het je bergen energie oplevert weet je dat je doet waar je blij van wordt en dat je je superpower inzet. Not sure yet? Onderstaande tabel kan jou daarbij helpen. Welke onderdelen in jouw business voelen goed voor jou? Welke taken / welke vorm van aanbod / welke vorm van content maken gaan voor jou als vanzelf (kost je weinig tijd) en vind je ook nog eens geweldig om te doen (krijg je energie van)?

De meest ideale plek in de tabel is waar je werk je weinig energie kost en veel energie oplevert (in de paarse cirkel). Dat wil je uiteindelijk bereiken. Op die plek ligt jouw superpower.

Je superpower doorvoeren in je business

Wanneer je jouw superpower hebt gevonden is het tijd om die unieke krachten door te voeren in je hele business. Wij laten je zien hoe je jouw missie, jouw kunnen en jouw unieke krachten bewust kunt laten terugkomen in je bedrijf. In je aanbod, in je manier van werken, in je manier van content maken, in je online zichtbaarheid, je branding, je marketing-campagnes… overal. Jouw bedrijf moet jouw superpower ademen. Op alle fronten. Daarom is het nodig om per onderdeel focus aan te brengen:

Aanbod:

  • Vorm | Zorg ervoor dat je aanbod naadloos aansluit bij wie jij bent en waar jouw krachten liggen. Ben je bijvoorbeeld heel erg introvert en werk je liever online in plaats van live? Laat je aanbod hier dan op aansluiten. Ga geen live-sessies of offline trainingen geven als dit jou heel veel energie kost en je hier doodongelukkig van wordt! 
  • Inhoud | Bied niet allerlei losse diensten en producten aan, maar focus je op één richting. Op één markt. Op één niche. Wees die expert en zorg ervoor dat jouw superpower hier helemaal in terugkomt.

Welk aanbod past bij jou? Om je te inspireren vind je hieronder een rijtje met online en offline diensten of producten.

Offline:
Een fysieke winkel met tastbare producten
1-op-1-coaching traject
Geven van workshops & trainingen
Tastbaar boek of magazine
Wandel-coachingsgesprekken
Aan-huis dienst zoals interieurstyling of een zakelijke garderobe-update

Online:
Online coaching traject
Online programma of cursus
Online audio programma of cursus
Online boek of magazine
Online strippenkaart voor het afnemen van een x aantal uren voor een dienst

Online zichtbaarheid:

  • Vorm | Welke manier van online zichtbaar zijn past bij jou? Als je onwijs veel last hebt van cameravrees, en je er een hele middag over doet om een filmpje op te nemen, is een video misschien niet zo’n goed idee. Ben je meer een schrijver, ga dan lekker bloggen! Of vind je het wel fijn om te praten, maar liever zonder beeld, begin dan een podcast. Er zijn zoveel manieren om aan je online zichtbaarheid te werken! Doe het op jouw manier, dan kijk je er nooit meer tegenop om content te maken.
  • Inhoud | Hoe kun je jouw ideale klant verleiden met jouw content? Welke waarde kun je meegeven? Ook hier is het heel belangrijk dat je jouw superpower inzet om het juiste publiek aan te trekken. Deel bijvoorbeeld tips en advies, leuke weetjes, actuele informatie… alles waar je jouw unieke kracht voor kunt inzetten.

Welke content past bij jou? Om je te inspireren met alle vormen van content die er zijn, vind je hier de meest populaire vormen van content op een rij. Neem dit rijtje eens door en ga voor jezelf na van welke contentvorm(en) jouw handen gaan kriebelen. Wat past écht bij jou en van welke contentvorm krijg jij energie, in plaats van dat het alleen maar energie slurpt?

Branding:

  • Vorm | Komt jouw superpower, jouw unieke kracht en jouw verhaal terug in je huisstijl? Welke kleuren gebruik je? Wat straalt jouw logo uit? Het is heel belangrijk om hier ook bij stil te staan. Vormen en kleuren doen heel veel met de emotie van mensen. Het roept een gevoel op. En het gevoel dat jij oproept met de branding van je bedrijf moet ook weer naadloos aansluiten bij je purpose.
  • Inhoud | Branding gaat niet alleen over de uitstraling, maar ook over je verhaal. Sluit jouw brand-story of jouw ‘over-mij pagina’ op je website al helemaal aan bij jouw purpose? Heel belangrijk om dit onderdeel niet te vergeten. Zorg ervoor dat alles, maar dan ook écht alles jouw purpose ademt. Consistentie en herkenbaarheid is key.

Welke branding past bij jou? Om je te helpen bij het doorvoeren van je purpose in de hele uitstraling van je bedrijf, hebben we een uitgebreide branding checklist gemaakt. Deze kun je hier downloaden. De onderdelen in deze checklist zijn stuk voor stuk belangrijk om helemaal in lijn te brengen met jouw purpose. Loop alle onderdelen op de checklist na en zorg ervoor dat je achter elk onderdeel een vinkje kunt zetten.

Showtime!

De titel van dit laatste onderdeel zegt het al: het is tijd om naar buiten te treden met jouw verhaal! Om jouw purpose uit te dragen en je ideale klant kennis met je te laten maken en naar je toe te trekken. Als een magneet. En geloof ons, die magneet wordt sterker en sterker als je jouw purpose 100% duidelijk hebt en 100% weet uit te dragen naar de buitenwereld. Daarom gaan we in dit onderdeel dieper in op het naar buiten brengen van jouw verhaal. Are you ready? Showtime!

Show up & share your story

Je kunt nog zo’n mooi aanbod hebben en je purpose helemaal on-point hebben… maar als jij jezelf nooit laat zien gaat jouw ideale klant je natuurlijk nooit ‘ontdekken’! En je hebt het ons vast al vaker horen zeggen, maar we gooien ‘m er gewoon weer in: mensen doen zaken met mensen. Ze willen een stukje van jou. Ze willen een relatie met jou. Hoog tijd dus, om die relatie op te bouwen. En het mooie is dat je daar alleen maar jezelf voor hoeft te zijn. Speel geen rol en doe je niet anders voor dan je bent. Dan trek je ook de klanten aan die bij je passen. (En ja, zo makkelijk mag het zijn!)

Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen om van je te laten horen of jezelf te laten zien.

Pitch bedenken | Het is heel belangrijk dat je in een korte tijd duidelijk kunt maken waar jouw bedrijf voor staat. In deze snelle wereld heeft niemand tijd om een ondernemersverhaal van 20 minuten te horen, lezen of bekijken. Met hoeveel passie jij daar ook over kunt vertellen. Daarom is het een must om een onweerstaanbare pitch te hebben. Kort maar krachtig!

In jouw pitch benadruk je:

  • Wat jouw bedrijf onderscheidend maakt ten opzichte van andere bedrijven binnen jouw markt (jouw superpower)
  • Waar jij je ideale klant bij kunt helpen
  • Met welke unieke werkwijze je dat doet
  • Welk resultaat daaruit voort komt

Bonustip: oefen je pitch! Zorg ervoor dat je ‘m altijd soepel kunt vertellen aan anderen. Print ‘m uit op papier, hang ‘m boven je bureau, op de koelkast of waar je ook vaak komt. Dit gaat je helpen om je pitch helemaal uit je hoofd te kennen en zonder slag of sloot te kunnen vertellen als iemand vraagt wat je nu precies doet.

LinkedIn inrichten | Je LinkedIn account is een persoonlijk account die jij professioneel inzet. Het is op dit kanaal belangrijk om een goede indruk achter te laten en duidelijk te zijn over wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Waar kunnen mensen jou voor inschakelen? Probeer je profiel zo goed mogelijk te optimaliseren. Doe dit onder andere door aan klanten en connecties met wie je hebt samengewerkt te vragen of ze op LinkedIn jouw Skills willen beoordelen (Skills Endorsement). Op deze manier kun je jouw superkrachten online laten zien aan anderen en worden je skills ook nog eens bevestigd door mensen met wie jij hebt samengewerkt. Dit geeft nieuwe klanten vertrouwen en hierdoor heb je geheid meer kans op nieuwe opdrachten!


Wil je meer tips om online zichtbaar te worden? Volg ons op Instagram en LinkedIn – hier delen we dagelijks tips op gebied van branding & online zichtbaarheid. Leuk om daar met je te connecten!

Illustratie: Karmijn Simons
Tekst & visuals: The Social Brand

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.