Last van een ‘contentblock’? Lukt het jou niet om steeds weer nieuwe, creatieve content te bedenken? En wil je relevante content delen die ook direct bijdraagt aan het versterken van jouw merk? We’ve got your back! Laat je inspireren door deze 12 social media content ideeën – inclusief voorbeelden.

Idee #1 – Behind the scenes
Het doel van het zakelijk inzetten van social media? Jouw doelgroep aan je bedrijf binden door middel van inspirerende content. Behind-the-scenes content sluit hier perfect bij aan. Het proces laten zien is namelijk 9 van de 10 keer een stuk inspirerender dan alleen het resultaat delen. Geef je publiek een kijkje in de keuken, deel foto’s of video’s die niet de buitenkant, maar de binnenkant van je bedrijf laten zien. Voorbeeld: neem je volgers eens een dagje mee op Instagram of LinkedIn Stories. Deel een verhaal, vanaf het moment dat je opstaat en je eerste meeting tot de lunch met het team en het creatieproces.
Idee #2 – User Generated Content (UGC)
User Generated Content is content die gemaakt wordt door je bestaande klanten of gebruikers. Deze makkelijke vorm van content is niet alleen een geweldige manier om je feed te vullen met content waar je zelf helemaal niets voor hoeft te doen, maar werkt ook heel goed om nieuwe volgers aan te trekken en je bestaande volgers om te zetten in klanten. Een mooi voorbeeld van UGC zijn de Instagram ‘reposts’ van Ikea:
Idee #3 – Blogposts
Heb je een blog waar je regelmatig nieuwe artikelen, interviews of inzichten deelt? Vergeet je social media volgers niet te vertellen over je nieuwste blogposts! Een post met de eerste 3 zinnen van je blog en een link naar het volledige artikel is al genoeg. Dit kan op alle kanalen. Heb je op Instagram nog geen ‘swipe-up functie’ (deze functie krijg je bij 10k+ volgers), zet de link dan in je bio / link in bio.
Een voorbeeld van onszelf:
Idee #4 – Cases van klanten
Het beste visitekaartje voor je bedrijf is het laten zien van succesvolle cases. Of je nu een dienst of product verkoopt, in beide gevallen kun je hier content van maken. Stel je bent ontwerper en je hebt een nieuwe huisstijl ontworpen voor een klant, dan wil je jouw werk natuurlijk delen. Of misschien ben je wel businesscoach en bereiken jouw klanten enorme resultaten. Vraag dan toestemming (of maak het anoniem) en deel die resultaten! En het laatste voorbeeld, in het geval van een product: je hebt een skincare merk en een klant heeft na jaren zoeken eindelijk geen last meer van puistjes, door het gebruik van jouw product. Dat is toch te mooi om niet te delen?
Idee #5 – Inzichten uit de industrie
Wat gebeurt er allemaal binnen jouw markt? Als je als bedrijf gezien wilt worden als dé expert, is het belangrijk dat je je ook zo gedraagt. Blijf op de hoogte van nieuwtjes, nieuwkomers en nieuwe ontwikkelingen binnen jouw industrie. En nog belangrijker: deel die inzichten! Dit kan via een post (alle social media kanalen zijn hier geschikt voor) of iets uitgebreider via een blog – en deze dan weer door te delen op je kanalen. Op deze manier laat je zien dat je op de hoogte bent en de expert bent waar jouw doelgroep naar op zoek is.
Idee #6 – Meet the team
Een leuke variatie op de behind-the-scenes content: je team uitlichten op je social media kanalen. Jouw medewerkers verdienen toch ook een ere-plekje op je kanalen? Geef ze een moment om te shinen door ze een persoonlijk verhaaltje te laten schrijven en een foto toe te voegen. Extra leuk als dit meerdere persoonlijke foto’s zijn die het verhaal versterken. Heb je een groot bedrijf met veel medewerkers? Deel dan ook wat insights over hoe het team met elkaar omgaat. Dit zorgt echt voor dat community gevoel. Betaalprovider Mollie doet dit heel goed op haar social media kanalen:
Een ander mooi voorbeeld is het account van Uber. Tijdens de pandemie in 2020 besteed het bedrijf aandacht aan bezorgers die hun gemeenschap helpen. De persoonlijke verhalen en mooie foto’s zorgen direct voor verbinding.
Idee #7 – Instagram Reels
Instagram Reels is een nieuwe vorm van content waarmee je videoclips van 15 seconden kunt maken, inclusief muziek (lijkt een beetje op TikTok). Een leuke en creatieve manier om je volgers aan je bedrijf te binden. Benieuwd hoe je Instagram Reels zakelijk succesvol kunt inzetten? Wij schreven er een blog over.
Idee #8 – Audiogram
Podcasts zijn populairder dan ooit. Grote kans dat jij of het bedrijf waar je voor werkt ook een podcast heeft. Een leuke manier om jouw nieuwe afleveringen onder de aandacht te brengen, is het nemen van hapklare audiofragmenten en deze om te zetten in een zogeheten audiogram. Er zijn een heleboel tools en apps waarmee je deze audiogrammen kunt maken. Voorbeelden van deze tools zijn Wavve, Headliner of Anchor. Nog nooit een audiogram gezien? Dat ziet er zo uit:
Idee #9 – In the spotlight
Wie zet jij in de spotlight? Als je een trouwe community of klantenbestand hebt is social media een mooi platform om af en toe iemand uit te lichten. Voorbeeld: run je een flexwerkplek, dan kun je de ondernemers die bij jou een desk huren in de spotlight zetten. Of als je online programma’s verkoopt en je hebt daarbij een community, kun je af en toe een member uitlichten. Net als bij User Generated Content is het delen van dit soort spotlights een mooie kans om leden van je community een beetje liefde te tonen – en is de kans groot dat zij jouw bericht ook delen. Hieronder een mooi voorbeeld van co-workingspace Hashtag Workmode:
Idee #10 – Reviews & succesverhalen
Het delen van reviews of succesverhalen helpt niet alleen bij het opbouwen van vertrouwen, maar moedigt volgers ook aan om hun eigen verhalen te delen, in de hoop ook uitgelicht te worden! Een hele mooie manier om volgers om te zetten in ambassadeurs van je bedrijf. Leuk voorbeeld: dating-app Bumble zorgt voor extra buzz op hun social media kanalen door succesverhalen te posten van stellen die elkaar hebben ontmoet via hun app. Cute!
Idee #11 – Motiverende quotes
Een leuke afwisseling op foto’s of video’s zijn motiverende quotes. Deze vorm van content kun je in allerlei soorten en maten creëren, passend bij de huisstijl van je bedrijf. Ben je zelf niet zo’n held met het maken van originele visuals? Gebruik een easy tool zoals Canva om je quotes in te creëren, hier heb je geen design-skills voor nodig! Een voorbeeld van One Fit:
Idee #12 – Game / quiz / challenge
Een andere originele manier van content maken is je eigen game, quiz of challenge bedenken. Deze vormen van content vergen wel iets meer creativiteit en tijd, maar dan heb je ook wat: je vergroot je bereik en impressies enorm. Deel deze vormen van content op kanalen zoals Facebook, Instagram en Instagram Stories. Deze kanalen zijn iets meer gericht op inspiratie en fun (een game, challenge of quiz lijkt ons iets minder geschikt voor LinkedIn, maar het kan natuurlijk altijd).
Leuk voorbeeld van een Instagram game:
Social media content ideeën implementeren
En nu is het jouw beurt! We hopen dat we je een beetje hebben kunnen inspireren met deze 12 social media content ideeën, en dat je weer zin hebt om zelf aan de slag te gaan. Check welke van deze social media content ideeën je zou kunnen toepassen op de social media strategie van je eigen bedrijf, giet er je eigen sausje overheen en GO!
Tekst: The Social Brand
Beeld: Elise Chung
Meer van deze tips? Volg ons op Instagram, Facebook of LinkedIn. Hier delen we elke dag inzichten en tips waardoor jouw bedrijf online zichtbaar wordt én blijft.
Hallo, dit zijn geweldige tips. Heel inspirerend, bedankt. Ik heb ook iets opgeschreven.
Het is echt belangrijk om alle tips te proberen, dat heb ik al geleerd.
Vriendelijke groeten
Wat fijn dat we je hebben kunnen inspireren Emma! Heel veel succes met het toepassen van de tips.