social media content ideeën

12 Social media content ideeën om je merk te versterken

Last van een ‘contentblock’? Lukt het jou niet om steeds weer nieuwe, creatieve content te bedenken? En wil je relevante content delen die ook direct bijdraagt aan het versterken van jouw merk? We’ve got your back! Laat je inspireren door deze 12 social media content ideeën – inclusief voorbeelden.

social media content ideeën

Idee #1 – Behind the scenes

Het doel van het zakelijk inzetten van social media? Jouw doelgroep aan je bedrijf binden door middel van inspirerende content. Behind-the-scenes content sluit hier perfect bij aan. Het proces laten zien is namelijk 9 van de 10 keer een stuk inspirerender dan alleen het resultaat delen. Geef je publiek een kijkje in de keuken, deel foto’s of video’s die niet de buitenkant, maar de binnenkant van je bedrijf laten zien. Voorbeeld: neem je volgers eens een dagje mee op Instagram of LinkedIn Stories. Deel een verhaal, vanaf het moment dat je opstaat en je eerste meeting tot de lunch met het team en het creatieproces.

Idee #2 – User Generated Content (UGC)

User Generated Content is content die gemaakt wordt door je bestaande klanten of gebruikers. Deze makkelijke vorm van content is niet alleen een geweldige manier om je feed te vullen met content waar je zelf helemaal niets voor hoeft te doen, maar werkt ook heel goed om nieuwe volgers aan te trekken en je bestaande volgers om te zetten in klanten. Een mooi voorbeeld van UGC zijn de Instagram ‘reposts’ van Ikea:

Idee #3 – Blogposts

Heb je een blog waar je regelmatig nieuwe artikelen, interviews of inzichten deelt? Vergeet je social media volgers niet te vertellen over je nieuwste blogposts! Een post met de eerste 3 zinnen van je blog en een link naar het volledige artikel is al genoeg. Dit kan op alle kanalen. Heb je op Instagram nog geen ‘swipe-up functie’ (deze functie krijg je bij 10k+ volgers), zet de link dan in je bio / link in bio.
Een voorbeeld van onszelf:

Wij schreven een blog over de nieuwe functie van Instagram: Instagram Reels.Wat zijn de mogelijkheden van Instagram…

Geplaatst door The Social Brand op Vrijdag 7 augustus 2020

Idee #4 – Cases van klanten

Het beste visitekaartje voor je bedrijf is het laten zien van succesvolle cases. Of je nu een dienst of product verkoopt, in beide gevallen kun je hier content van maken. Stel je bent ontwerper en je hebt een nieuwe huisstijl ontworpen voor een klant, dan wil je jouw werk natuurlijk delen. Of misschien ben je wel businesscoach en bereiken jouw klanten enorme resultaten. Vraag dan toestemming (of maak het anoniem) en deel die resultaten! En het laatste voorbeeld, in het geval van een product: je hebt een skincare merk en een klant heeft na jaren zoeken eindelijk geen last meer van puistjes, door het gebruik van jouw product. Dat is toch te mooi om niet te delen?

Idee #5 – Inzichten uit de industrie

Wat gebeurt er allemaal binnen jouw markt? Als je als bedrijf gezien wilt worden als dé expert, is het belangrijk dat je je ook zo gedraagt. Blijf op de hoogte van nieuwtjes, nieuwkomers en nieuwe ontwikkelingen binnen jouw industrie. En nog belangrijker: deel die inzichten! Dit kan via een post (alle social media kanalen zijn hier geschikt voor) of iets uitgebreider via een blog – en deze dan weer door te delen op je kanalen. Op deze manier laat je zien dat je op de hoogte bent en de expert bent waar jouw doelgroep naar op zoek is.

Idee #6 – Meet the team

Een leuke variatie op de behind-the-scenes content: je team uitlichten op je social media kanalen. Jouw medewerkers verdienen toch ook een ere-plekje op je kanalen? Geef ze een moment om te shinen door ze een persoonlijk verhaaltje te laten schrijven en een foto toe te voegen. Extra leuk als dit meerdere persoonlijke foto’s zijn die het verhaal versterken. Heb je een groot bedrijf met veel medewerkers? Deel dan ook wat insights over hoe het team met elkaar omgaat. Dit zorgt echt voor dat community gevoel. Betaalprovider Mollie doet dit heel goed op haar social media kanalen:

Proud of our very own soccer team ⚽️ Team FC Mollie! First game of the season we lost 0-5… but hey, at least we look like winners and it can only get better from here 🤣#lifeatmollie #soccerskills #teamsport

Geplaatst door Mollie op Dinsdag 27 augustus 2019

Een ander mooi voorbeeld is het account van Uber. Tijdens de pandemie in 2020 besteed het bedrijf aandacht aan bezorgers die hun gemeenschap helpen. De persoonlijke verhalen en mooie foto’s zorgen direct voor verbinding. 

Idee #7 – Instagram Reels

Instagram Reels is een nieuwe vorm van content waarmee je videoclips van 15 seconden kunt maken, inclusief muziek (lijkt een beetje op TikTok). Een leuke en creatieve manier om je volgers aan je bedrijf te binden. Benieuwd hoe je Instagram Reels zakelijk succesvol kunt inzetten? Wij schreven er een blog over. 

Idee #8 – Audiogram

Podcasts zijn populairder dan ooit. Grote kans dat jij of het bedrijf waar je voor werkt ook een podcast heeft. Een leuke manier om jouw nieuwe afleveringen onder de aandacht te brengen, is het nemen van hapklare audiofragmenten en deze om te zetten in een zogeheten audiogram. Er zijn een heleboel tools en apps waarmee je deze audiogrammen kunt maken. Voorbeelden van deze tools zijn Wavve, Headliner of Anchor. Nog nooit een audiogram gezien? Dat ziet er zo uit:

Idee #9 – In the spotlight

Wie zet jij in de spotlight? Als je een trouwe community of klantenbestand hebt is social media een mooi platform om af en toe iemand uit te lichten. Voorbeeld: run je een flexwerkplek, dan kun je de ondernemers die bij jou een desk huren in de spotlight zetten. Of als je online programma’s verkoopt en je hebt daarbij een community, kun je af en toe een member uitlichten. Net als bij User Generated Content is het delen van dit soort spotlights een mooie kans om leden van je community een beetje liefde te tonen – en is de kans groot dat zij jouw bericht ook delen. Hieronder een mooi voorbeeld van co-workingspace Hashtag Workmode:

View this post on Instagram

Meet the Hashtag Workmode community! We stellen we je de komende tijd graag uitgebreid voor aan onze oh zo fijne groep ondernemende vrouwen. Read along lady.. 🔥👇🏼⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Femmie is Founder and brand creative bij Raffine. Femmie geeft merken een visuele identiteit door mee te denken, uit te dagen en te visualiseren. – @raffine.cc⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Caroline richtte New Female Leaders op; een stichting en sociale onderneming gericht op vrouwelijk leiderschap. Je hebt de podcasts vast al eens voorbij zien komen! Ondertussen coacht ze ook female business owners met haar bedrijf Zentrepreneurship. – @carolineglasbergen⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Leonie is geboortecoach en coacht vrouwen tijdens de zwangerschap, bevalling en babytijd. Ben je in verwachting en wil je, juist in deze bizarre tijd, met vertrouwen uit kunnen kijken naar jouw aankomende bevalling? Leonie is your woman. – @leoniewinkel_geboortecoach⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Yvanka is, naast Operational Manager van Hashtag Workmode Utrecht, oprichter van @blender.communicatie. Hier werkt ze dagelijks aan diverse creatieve projecten voor grote én kleine bedrijven. Van (web)design tot copywriting en van interviews tot social media. Deze lady kan het allemaal. – @yvankabouman⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Laura ontwerpt als Brand & Packaging Designer de mooiste producten. Ze zorgt ervoor dat de consument jouw merk herkent, het product gelooft, je merk begrijpt en zich hierin herkent. – @lauravoet ⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Jill werkt als Designer en Social Media Manager voor @hashtag_workmode en @theselfmadesummit. Ze zorgt ervoor dat alles er online, op kantoor en op het event er piekfijn uitziet. – @jillverberkt⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Lola helpt ondernemers met hun administratie. Door middel van advies, het inrichten en verwerken van hun administratie. Overzicht en inzicht nodig in je administratie? 
Lola to the rescue! – @lolavanboxel⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Stéphanie is storyteller, journalist, schrijver en blogger. Haar kracht? Ze is vooral bezig met schrijven van hele toffe content voor sociale en duurzame ondernemers en helpt hun met het overbrengen van hun verhaal. – @stephanie.degeus⁠⠀ ⁠⠀ ✨ Zeg je lifestyle, fashion en interieur, dan zeg je Robin. In haar webshop @lalunaamsterdam vind je fijne, handgemaakte interieuritens.

A post shared by HASHTAG WORKMODE (@hashtag_workmode) on

Idee #10 – Reviews & succesverhalen

Het delen van reviews of succesverhalen helpt niet alleen bij het opbouwen van vertrouwen, maar moedigt volgers ook aan om hun eigen verhalen te delen, in de hoop ook uitgelicht te worden! Een hele mooie manier om volgers om te zetten in ambassadeurs van je bedrijf. Leuk voorbeeld: dating-app Bumble zorgt voor extra buzz op hun social media kanalen door succesverhalen te posten van stellen die elkaar hebben ontmoet via hun app. Cute!

Idee #11 – Motiverende quotes

Een leuke afwisseling op foto’s of video’s zijn motiverende quotes. Deze vorm van content kun je in allerlei soorten en maten creëren, passend bij de huisstijl van je bedrijf. Ben je zelf niet zo’n held met het maken van originele visuals? Gebruik een easy tool zoals Canva om je quotes in te creëren, hier heb je geen design-skills voor nodig! Een voorbeeld van One Fit:

Idee #12 – Game / quiz / challenge

Een andere originele manier van content maken is je eigen game, quiz of challenge bedenken. Deze vormen van content vergen wel iets meer creativiteit en tijd, maar dan heb je ook wat: je vergroot je bereik en impressies enorm. Deel deze vormen van content op kanalen zoals Facebook, Instagram en Instagram Stories. Deze kanalen zijn iets meer gericht op inspiratie en fun (een game, challenge of quiz lijkt ons iets minder geschikt voor LinkedIn, maar het kan natuurlijk altijd).

Leuk voorbeeld van een Instagram game:

Social media content ideeën implementeren

En nu is het jouw beurt! We hopen dat we je een beetje hebben kunnen inspireren met deze 12 social media content ideeën, en dat je weer zin hebt om zelf aan de slag te gaan. Check welke van deze social media content ideeën je zou kunnen toepassen op de social media strategie van je eigen bedrijf, giet er je eigen sausje overheen en GO!

Tekst: The Social Brand
Beeld: Elise Chung

Meer van deze tips? Volg ons op Instagram, Facebook of LinkedIn. Hier delen we elke dag inzichten en tips waardoor jouw bedrijf online zichtbaar wordt én blijft.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy