Branding

Branding: meer dan een logo

Denk jij bij ‘branding’ alleen aan de buitenkant van een merk? No worries, je bent absoluut niet de enige. Branding zorgt ervoor dat de constructie van een merk klopt. Toch denken veel mensen bij branding alleen aan specifieke onderdelen van branding, zoals een visitekaartje of een logo. Maar branding is veel meer dan dat. In deze blog duiken we dieper in op de betekenis van branding en hoe The Social Brand branding inzet om van een bedrijf een sterk merk te maken.

Branding

Merk versus mens

Wist je dat de constructie van een merk bijna gelijk is aan de constructie van een mens? Je hebt de kern, het karakter, de kernwaarden en een visuele uitstraling.

Als mens straal je jouw kernwaarden en karakter uit naar de buitenwereld. Bijvoorbeeld in de vorm van kleding / je stijl, maar ook in de manier waarop jij communiceert met anderen. Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant is belangrijk. Het is de combinatie van deze onderdelen, die jou als mens uniek maken.

Een sterk merk doet dit ook. De kern, het karakter, de kernwaarden en de visuele uitstraling vormen samen een uniek merk. Daarom is het belangrijk dat al deze onderdelen aan bod komen bij het opbouwen van een sterk merk.

Een sterk merk met The Brand Circle

Omdat we veel vragen krijgen over wat branding nou precies is én hoe wij als branding bureau werken, hebben we The Brand Circle gemaakt.

Branding

The Brand Circle bevat alle kernelementen van een sterk merk. We werken hierbij van binnen naar buiten. We nemen deze elementen stuk voor stuk met je door:

FASE 1
We beginnen bij het begin: de Why van het bedrijf. De kern van het bedrijf. Waarom bestaat het bedrijf? Waar gelooft het bedrijf in? Wat is de passie van het bedrijf? De Why ontstaat vaak bij de ondernemer die het bedrijf start. Ondernemers starten hun bedrijf namelijk vaak vanuit een probleem of een behoefte. Heel belangrijk, want dit is de basis van elk bedrijf. Het zal je verbazen hoeveel bedrijven dit niet helder hebben. En als je basis wankel is, wordt het heel lastig om een sterk merk te bouwen.

Als we de Why van het bedrijf helder hebben, kunnen we door naar fase 2.

FASE 2
In fase 2 duiken we in op de Visie en de Missie van het bedrijf. Het verschil tussen deze twee termen? De Visie is waarvoor het bedrijf gaat, de Missie is waarvoor het bedrijf staat. Een voorbeeld: een bedrijf dat agenda’s en planners (stationary) verkoopt is op een missie om papierverspilling tegen te gaan en kapt geen bomen om producten van te maken. In plaats daarvan werken ze alleen met papieroverschotten van andere bedrijven en drukkerijen. Hun visie voor de toekomst, is de wereld van stationary volledig duurzaam maken.

Als de Visie en Missie van het bedrijf helder zijn kunnen we door naar fase 3.

FASE 3
De volgende fase staat in het teken van Kernwaarden en beloftes. Elk merk moet minimaal 3 kernwaarden en beloftes hebben. Waar staat het bedrijf voor? Wat zijn de USP’s (Unique Selling Points) van het bedrijf? Net als bij een mens moeten de kernwaarden helemaal in lijn liggen met het karakter. Het unieke karakter van het bedrijf. Wat doet het bedrijf anders dan anderen binnen dezelfde branche? Wat is de onderscheidende kracht/superpower van het bedrijf? Je kunt jezelf de vraag stellen: “Wat zijn mijn klanten nadat wij ze hebben geholpen?” Of: “Wat krijgen onze klanten mee als ze onze producten gebruiken?”

Als deze kernwaarden op papier staan gaat fase 4 van start.

FASE 4
Bij de vierde fase gaan we aan de slag met de Visuele identiteit van het bedrijf. Een visuele identiteit moet aansluiten bij het karakter van het merk. Dat is precies waarom we niet beginnen met de visuele identiteit, maar dit onderdeel pas in fase 4 aan bod komt. Alles wat je als bedrijf naar buiten brengt zegt iets over jouw merk. Met een kloppende visuele identiteit zorg je voor herkenbaarheid en vertrouwen. Elementen die onder een visuele identiteit vallen zijn: logo, kleuren, lettertypes, layout, vormen en overige styling. Alles wat je ZIET bij een bedrijf.

Als de visuele identiteit klopt is het tijd om naar fase 5 te gaan.

FASE 5
Fase 5 is een fase die heel tastbaar is en voor veel ondernemers herkenbaar is. In fase 5 komt alles aan bod wat het bedrijf inzet om te kunnen doen wat het bedrijf doet en wat het bedrijf onderscheidend & uniek maakt. Denk bijvoorbeeld aan de middelen die het bedrijf inzet, de locatie van de winkel, of de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt. Maar ook de kanalen waarop het bedrijf te zien is, de werknemers die shinen binnen het team van het bedrijf, en het bedrijf een gezicht geven. Of het netwerk van partners waarmee het bedrijf samenwerkt en matchen met de visie van het bedrijf. Ook heel belangrijk: de bedrijfscultuur van het bedrijf.

En dan sluiten we af door het inzetten van marketing om onze klanten een online boost te geven, fase 6.

FASE 6
De laatste fase is de marketingfase. En ondanks dat dit eigenlijk niet bij branding hoort, pakken wij dit kernelement altijd op om onze klanten een boost te geven bij de start of re-branding van hun merk. Marketing is alles wat je als bedrijf kunt doen om zichtbaar te worden bij de doelgroep.

Marketing bestaat uit online marketing en offline marketing. Online marketing is alles wat online plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan een social media campagne of een Google ADS (SEA) campagne. Bij offline marketing kun je denken aan een magazine, brochure, PR-campagne of radiocommercial. Dit kan echt van alles zijn. De bedoeling van marketing is om zoveel mogelijk ogen op jouw bedrijf te richten. Iets waar wij ook heel erg in geloven is Affiliate Marketing. Dit is een marketingvorm waarin anderen over jou vertellen (mond-tot-mond) en daar een bepaalde commissie of credits over ontvangen. 

Branding inzetten voor jouw bedrijf?

Ben je benieuwd wat branding voor jouw bedrijf kan betekenen? Wil jij samen met ons The Brand Circle toepassen op jouw bedrijf om een sterk merk op te bouwen? Wij bieden all-in branding trajecten aan zoals ons Brand in a Day traject waarbij we met een team jouw bedrijf binnen 24 uur online op de kaart zetten. Vragen over dit traject? Boek een call in via bovenstaande link of stuur ons een bericht. Happy to help!

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy