3 branding tips voor impactmakers

Anno 2020 telt de wereld steeds meer consumenten met een kritische blik. Consumenten zijn vaker op zoek naar merken met een duurzame, circulaire en/of sociale missie. Een mooie kans voor bedrijven die op een missie zijn om de wereld een stukje beter of mooier te maken. Maar hoe verbind je die consumenten nu aan je bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat ze voor jou kiezen, in plaats van de concurrent? Wij delen een aantal branding tips voor impactmakers.

The time is now

Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar merken die de wereld een stukje mooier maken en de volgende generaties daarin willen meenemen. Naar merken waarmee consumenten zich kunnen verbinden voor de lange termijn. Deze merken, de merken die écht een positieve impact maken op de wereld, zijn de merken van de toekomst. Er is een transitie gaande. Dit is hét moment voor bedrijven die op een missie zijn om de wereld een stukje beter of mooier te maken. Dit is de tijd waarin bedrijven die impact willen maken, die kritische consumenten aan hun bedrijf kunnen binden. Of dat nu gaat om een kledingmerk die alleen werkt met stoffen van 100% gerecycled materiaal omdat er al genoeg materiaal in de wereld beschikbaar is, of om een dienst die mensen stimuleert om minder vlees te gaan eten en je CO2 uitstoot te verminderen.

Consument op één

Het is geen geheim dat succesvolle bedrijven goed inspelen op wat de consument wil. Dat is niets nieuws, dat is altijd al zo geweest. Een business draait om de vraag van de consument. Je kunt nog zo’n mooi product of bijzondere dienst hebben, maar als de consument er niet naar op zoek is zal je bedrijf nooit voluit bloeien. De consument is altijd key. Consumenten zijn namelijk loyaal aan merken waar ze van houden. Je wilt als merk deel van hun lifestyle worden. Want als je díe status bereikt heb je écht een krachtig merk neergezet waarin zowel de kwaliteit van jouw product of dienst goed is, als het verhaal en de communicatie daaromheen. Het doel is daarom om als merk een plek te veroveren in het hoofd en het hart van je doelgroep. Sterker nog, het is een must om die plek te veroveren om voor jouw doelgroep de nummer één optie binnen jouw markt te worden.

Branding tips

Maar hoe word je die nummer één? En hoe zorg je ervoor dat consumenten zich voor de lange termijn aan jouw merk binden? Voor consumenten is het niet meer genoeg dat jouw bedrijf ‘anders is dan de rest’ of ‘goedkoper is dan de rest’. Consumenten krijgen een kritische blik, en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Jouw bedrijf moet future-proof zijn en een duidelijke purpose hebben. Je moet als merk écht ergens voor gaan staan, wil je eruit springen. Stand for something to stand out. Als jouw merk ergens voor staat kunnen consumenten zich met jouw bedrijf verbinden. Vervolgens zullen ze ook bereid zijn om meer voor jouw producten en/of diensten te betalen. Draag jouw purpose uit, wek emoties op bij consumenten en verover die plek in hun hoofd én in hun hart.

En dat brengt ons meteen bij de eerste tip van de branding tips die we vandaag met je delen:
Tip 1: krijg jouw purpose scherp. En dan bedoelen we ook écht scherp. Om een sterke positionering te hebben binnen jouw markt is het onwijs belangrijk dat je helder hebt waar jouw bedrijf voor staat. Wat drijft jouw merk? Wat is de unieke toegevoegde waarde voor de wereld? Wat is jullie grootste ambitie? Het is belangrijk om dit zo scherp mogelijk te krijgen. Dit is het fundament van je bedrijf. 

Extra tip van The Social Brand: durf te kiezen. Je hoeft niet de hele wereld op alle gebieden te verbeteren met jouw bedrijf. Dat is onmogelijk. Kies één ding en zorg dat jouw bedrijf daar de allerbeste in wordt. Hiermee creëer je direct een onderscheidende factor die je op alle gebieden binnen je bedrijf kunt uitdragen.

Wat ons bij de tweede tip brengt:
Tip 2: draag jouw missie actief uit naar buiten. Niet alleen zeggen, maar ook doen. En met alleen een zinnetje op je website kom je er niet. Deel jouw missie en visie actief met de wereld. Die missie moet in het bloed van jouw bedrijf zitten en door de aderen van de organisatie stromen. Laat zien dat jouw merk 100% committed is.

Extra tip van The Social Brand: zorg ervoor dat de missie van je bedrijf zó krachtig en inspirerend is dat consumenten zich direct met jouw bedrijf willen verbinden. Verspreid je boodschap in al je (online en offline) uitingen, in de manier waarop je jouw team aanstuurt en deel de visie van je bedrijf in interviews. Mensen die het verhaal van jouw bedrijf horen en zich in jouw missie en visie kunnen vinden, zullen zich veel sneller aan je bedrijf binden. Jouw bedrijf zal de gunfactor krijgen. Consumenten willen je bedrijf supporten en zullen het ook steeds vaker willen delen met anderen. Als je deze status eenmaal bereikt, en van klanten ambassadeurs van je bedrijf maakt, heb je een mooie positie te pakken.

En dat brengt ons bij de derde en laatste tip
Tip 3: stop veel aandacht in het opbouwen van een sterk merk. Natuurlijk is het belangrijk om je producten te verkopen, want zonder klanten geen business. Maar juist als je impact wilt maken en consumenten mee wilt krijgen om samen de wereld een stukje beter en mooier te maken, is het opbouwen van een sterk merk een must. Werk van binnen naar buiten. Als jij het karakter van jouw merk kunt voelen, kun je het ook veel beter uitdragen. Stop aandacht in het vertellen van je verhaal, deel je boodschap met de wereld (op je website, social media kanalen en evt. in offline communicatie). Communiceren, publiceren en repeat. Alles waar je aandacht in stopt groeit, dus dat geldt ook voor het opbouwen van een sterk merk.

Extra tip van The Social Brand: zorg voor een duidelijke strategie waarin het opbouwen van een sterk merk centraal staat. Een concrete strategie waarin duidelijke stappen staan die je (samen met je team) kunt uitvoeren. Door met een duidelijke strategie te werken, deel je jouw visie op een consistente manier. En consistentie betekent vertrouwen. Zorg voor consistentie in je hele bedrijf. Tot in de details. Denk aan een herkenbare branding, van je website tot je verpakkingen en visitekaartjes. Of aan een social media strategie waarin je consistent aanwezig bent op je kanalen.   Ook belangrijk: de tone of voice en de taal die je spreekt als bedrijf. Consistentie is key! Blijf top-of-mind.

Aandacht trekken en online opvallen

Opvallen, onderscheiden en impact maken doe je met een krachtige online branding. Door aantrekkelijk te worden en een ijzersterk merk neer te zetten. Dan heeft jouw doelgroep de keuze snel gemaakt. Het bedrijf met de meest professionele uitstraling wint. Altijd. Als jouw doelgroep de keuze heeft tussen twee bedrijven die allebei hetzelfde doen en beide een mooie visie hebben voor de lange termijn, kiest hij/zij voor het bedrijf met de meest professionele uitstraling. Zorg daarom voor een verpletterende en onderscheidende branding – vanuit de kern van je bedrijf tot aan je marketing uitingen. 

Branding tips

Wij kunnen jou hierbij helpen. Onze branding- & groeitrajecten zijn gebaseerd op The Brand Circle: onze methode om een sterk merk op te bouwen vanuit de kern. Want als de constructie niet klopt, valt jouw merk een keer om. De kern, het karakter, de kernwaarden en de visuele uitstraling van je bedrijf vormen samen een unieke en stevige constructie. Daarom is het belangrijk dat al deze onderdelen aan bod komen bij het opbouwen van een sterk merk. Bij The Brand Circle werken we van binnen naar buiten en zetten we samen een krachtig fundament neer waar jouw bedrijf in de toekomst op verder kan bouwen.

Bekijk hier onze branding- & groeitrajecten en ontdek wat wij voor jouw merk kunnen betekenen.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy