Merkbelofte

Eerst zien dan geloven? Zo maak je als merk je belofte waar

Merken met een duurzame missie maken een belofte. Niet alleen naar zichzelf, maar ook naar de wereld. Ze willen de wereld een stukje mooier, beter of slimmer maken. Met hun merkbelofte willen ze een plek veroveren in het hoofd en het hart van hun doelgroep. Maar het veroveren van die plek hangt af van een cruciaal onderdeel: de belofte ook écht waarmaken. En in een wereld waar consumenten steeds kritischer worden, kom je niet zomaar weg met het doen van een belofte die je maar half waarmaakt. Daarom delen we een aantal geslaagde cases met je. Zodat je na het lezen van deze blog met inspiratie en motivatie aan de slag kunt. Beloofd.

Waarom een merkbelofte?

First things first: waarom is een merkbelofte zo belangrijk? Simpel: met een merkbelofte kun je consumenten aan je merk verbinden. Je zet je als merk namelijk in voor iets dat hen ook aan het hart gaat. Het is iets waar je als merk voor gaat en staat. Het laat zien hoe jouw merk van betekenis wil zijn voor de wereld. En als consumenten zich in die belofte kunnen vinden, voelen ze die connectie met jouw merk en willen ze daar onderdeel van zijn. 

Consumenten worden steeds kritischer en beginnen heel bewust te kiezen voor bepaalde merken. Ze steunen bewust de initiatieven waar ze achterstaan. En ze kiezen er óók bewust voor om bepaalde merken achter zich te laten. Doordat steeds meer consumenten ‘wakker worden’ en hun eigen koopgedrag onder de loep nemen, is het belangrijk dat je als merk laat zien waar jouw focus ligt. Als je geen duidelijke keuzes maakt en niet duidelijk laat zien waar jouw merk voor gaat en staat, dan kiest de consument misschien wel voor een andere partij binnen jouw markt (een partij die misschien zelfs minder goed is). En dat is zonde.

Hoe ga je die merkbelofte waarmaken? 

Denk niet alleen na over wát jouw merk gaat beloven, maar ook hoe je die ambitieuze beloftes gaat waarmaken. Dit is namelijk veel belangrijker. Omdat consumenten steeds bewuster worden, leggen ze hier een vergrootglas op. Zorg er daarom voor dat je als merk helder hebt hoe je die merkbelofte gaat waarmaken. Pas wel op dat je niet té enthousiast wordt. Maak het haalbaar. Deel je belofte op in stapjes. Consumenten zijn kritisch, maar ze snappen heus wel dat je de wereld niet in één dag kunt verbeteren. Maak daarom een plan. Welke stappen neem je als merk op de korte termijn, welke staan op de planning voor de lange termijn? Om dit voor jezelf te bepalen kun je bijvoorbeeld je lange-termijn plan (x aantal jaar) opdelen in kleine stukken. Stippel een haalbare reis uit. En deel alle stappen van die reis met je publiek. Hoe? Via online uitingen. Social media leent zich hier perfect voor (bekijk deze voorbeelden maar eens!) Deel je mijlpalen, maar ook de weg ernaartoe. Maak er een verhaal van. Betrek de consumenten erbij en maak ze onderdeel van het verhaal.

Success case: IKEA

Een mooi voorbeeld is IKEA. De Zweedse woonketen gaat 600 miljoen euro investeren om tegen 2030 volledig op schone energie te draaien en alle productiepraktijken verduurzaamd te hebben. IKEA wil tegen die tijd volledig ‘CO2-positief’ zijn, wat betekent dat ze nog een stap verder gaan dan CO2-neutraal zijn. IKEA wil actief bijdragen aan het verwijderen van CO2 uit de atmosfeer, door alleen producten te leveren die van gerecyclede materialen gemaakt zijn.

Deze belofte maakten ze tegelijkertijd bekend met de aankondiging van hun nieuwe winkel waar alleen tweedehands of van duurzaam materiaal geproduceerde meubels worden verkocht. En dat doen ze heel slim, want deze nieuwe winkel maakt deel uit van de plannen om de “totale impact op het klimaat tegen 2030 met 70 procent per product” te verminderen.

IKEA maakt dus direct het eerste stapje van de reis bekend. Ze laten zien dat ze er druk mee bezig zijn. En dat dit pas het begin is. We weten niet hoe het met jou zit, maar ons duurzame hart gaat hier in ieder geval sneller van kloppen. We voelen meer verbinding met de woonketen omdat we het onwijs tof vinden dat ze dit doen. We willen er meer van weten en meer van zien. Missie, ehh merkbelofte, geslaagd dus.

Success case: Oatly

Een ander geweldig voorbeeld: Oatly. (Yep, ook een Zweeds merk. We kunnen absoluut een voorbeeld nemen aan onze Noorderburen!) Oatly heeft niet alleen een topproduct met maximale voedingswaarde en een minimale impact op het milieu, ze hebben ook een hele mooie merkbelofte. Oatly belooft namelijk om ‘A Good Company’ te zijn. Wat betekent dat ze:

  1. Hun drive om mensen te helpen hun leven te verbeteren vóór het streven naar winst zetten.
  2. De voedingsindustrie eerlijker willen maken door volledig transparant te zijn in alles wat ze doen.

Zo publiceren ze elk jaar hun ‘Sustainability report’ waarin je letterlijk alles kunt vinden wat het bedrijf doet om hun missie en belofte waar te maken. En dan denk je misschien: ugh, een rapport… saai! Maar je moet (ja echt, moet!) het rapport even doorscrollen van ons. Het is zo ontzettend goed gedaan! Niks geen saai rapport, maar een cadeautje voor je ogen om doorheen te scrollen. Een heel inspirerend voorbeeld.

Ook leuk om nog even te benoemen: Oatly geeft maandelijks een subsidie weg ​​van $1.000 aan een persoon, team of groep waarvan ze denken dat ze iets geweldigs doen voor de planeet. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers met een duurzaam product. Naast de subsidie die ze krijgen, lichten ze deze mensen ook uit op hun online kanalen d.m.v. een interview: de ‘Je Ne Sais Quoi of the Month‘. Leuk voorbeeld van een rubriek die helemaal aansluit op de belofte van het merk.

En nu jij!

Nu denk je misschien, leuk allemaal, dit zijn twee mega grote merken die heel veel geld hebben en alles kunnen waarmaken. Maar elk bedrijf kan het verschil maken. Alle kleine beetjes helpen. Misschien heb jij wel een mooie grote missie en lijkt deze nog heel ver weg, maar zet je nu al de eerste stappen naar dit doel toe. En het leuke is: als je een mooie missie en merkbelofte hebt wordt het ook veel leuker om te werken. Dan werk je in plaats van alleen aan je bedrijf, aan je bedrijf én naar een mooi doel toe. #winwin dus. Dat geeft werken nog eens een extra waardevolle lading.

Heb jij ook een mooie merkbelofte? Deel ‘m even in de reacties van dit artikel. We zijn benieuwd!
Wij gaan zelf eind 2020 onze belofte delen en wat we daarvoor het laatste kwartaal hebben gedaan. Stay tuned dus!

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

2 Comments

  • Heleen schreef:

    Hoi, Ik ben een duurzame kapper en ik wil echt zuiver mijn klanten benaderen over de kappersmerken, green washing. Ik werk met plantaardige producten en ook met een zweeds haarmerk @Brunsproducts Laten we de ergste ingredienten het eerst uitbanen is het moto van Greensalon uit Denemarken. Je kunt niet alles in een keer veranderen, maar wel in stappen. zo ook de kappersbranche. Ik geef de klanten educatie hoe ze naar de merken kunnen kijken en hoe ze de ingredientenlijst kunnen lezen. zo ben ik transparant en betrouwbaar. De klant is kritisch inderdaad, dus de kapper moet ook beter kijken naar de haarmerken.

    • Manon van Vliet schreef:

      Wauw, wat een mooie missie Heleen! Eigenlijk weer terug naar de essentie: naar de tijd vóórdat er allerlei gekke chemicaliën werden toegevoegd aan haarproducten. Steeds meer consumenten ‘worden wakker’ en zullen zich in jouw werkwijze en plantaardige producten kunnen vinden. Een kwestie van tijd, stapje voor stapje. Keep up the good work! 🙌🏼

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy