merkverhaal

Van merkverhaal naar contentstrategie

Heb jij je merkverhaal ontwikkeld – of in samenwerking met een copywriter laten ontwikkelen – dan is het tijd om je merkverhaal met de wereld te delen. Hoe? Door gebruik te maken van je social media kanalen. Social media leent zich namelijk perfect voor het delen van verhalen. In dit artikel laten we je zien hoe je de brand story van jouw merk omzet naar een concrete contentstrategie, zodat jij (of je team) gericht content kan gaan maken en delen.

merkverhaal

Facts tell, stories sell

Dat social media zich perfect leent voor het delen van verhalen is de afgelopen jaren wel gebleken. Met de komst van nieuwe functies zoals Instagram & LinkedIn Stories is het de normaalste zaak van de wereld geworden om volgers mee te nemen tijdens een dag op kantoor, event, meetings en vrije tijd. En het werkt, want mensen vinden het heerlijk om te zien waar jij en je team zich op een dag mee bezighouden. Mits je het goed aanpakt tenminste. Wanneer je als merk elke dag honderd Stories deelt die eigenlijk nergens over gaan, deel je geen relevante content. Hier zitten je volgers niet op te wachten! Dit voorkom je door met een contentstrategie te werken. Een contentstrategie heeft daarnaast nog een aantal voordelen:

  • Je werkt aan je Know, Like & Trust-factor (& gunfactor). Door waardevolle content te delen met volgers die passen bij jou en je bedrijf kun je aan de relatie werken. 
  • Je creëert structuur voor jezelf. Je weet van tevoren precies welke content je wanneer moet maken en wat je te wachten staat.
  • Je hebt kaders om je content in te creëren. Je bent minder vaak ‘koos inspiratieloos’ omdat je nooit meer uit het niets content hoeft te bedenken.
  • Je kunt naar een doel toewerken. Met een doel werken is leuk (en slim)! Kies bijvoorbeeld voor het verhogen van je engagement met x%, het laten groeien van je maillijst of het realiseren van meer directe sales. Maak het concreet: kies een datum voor je doel en check je data eens per kwartaal. Meten is weten!
  • Je zorgt voor een mooie balans in de inhoud van je content. Volgers weten wat ze kunnen verwachten, gaan zich misschien wel verheugen op jouw content en willen je blijven volgen.
  • Je trekt mensen aan die bij jou passen. Je filtert als het ware gelijk al jouw droomklanten en perfecte matches eruit.

Van merkverhaal naar concrete contentstrategie

Nu je weet hoe belangrijk het is om met een contentstrategie te werken, gaan we je stap voor stap meenemen in het proces om van merkverhaal tot concrete contentstrategie te komen. We beginnen met het bedenken van zogenoemde contentthema’s en -rubrieken. Dit doen we zodat je weet onder welke ‘onderwerpen’ je jouw content gaat hangen. Hieronder leggen we nog even uit wat contentthema’s & rubrieken zijn:

Thema’s:
Thema’s zijn de overkoepelende richtingen. Vaak zijn dit de kernwaarden van je merk. Dit zijn brede begrippen waar je uiteindelijk de rubrieken onder gaat ‘hangen’. Zorg ervoor dat deze thema’s voor de lange termijn werken.

Rubrieken:
Een rubriek is een social media format. Dit kun je vergelijken met een tv-format. Een rubriek is een sterk terugkerend concept dat bij jouw bedrijf past en voor herkenning bij je volgers zorgt. Een voorbeeld: Dilemma op Dinsdag. Dit is een veelvoorkomend concept op social media waarin elke dinsdag een dilemma wordt gedeeld. Kijkers kunnen dan bijvoorbeeld antwoorden via een poll-functie. Tip: geef je rubrieken leuke namen. Dit zorgt niet alleen voor herkenning, maar is ook leuk voor jou (en je team).

Even een voorbeeld, dit is een zin uit ons eigen merkverhaal die veel zegt over waar wij voor staan en wat we doen:

Onze passie ligt bij merken en producten waar niet alleen het bedrijf, maar ook de wereld een stukje beter van wordt. Daarom helpen wij merken met een duurzame missie impact maken met een krachtige online branding.”

Wij hebben hieruit onze thema’s gehaald, namelijk:

Kern: 
The Social Brand [ons bedrijf, wie we zijn, onze trajecten etc.]

Relevante thema’s die aansluiten bij ons bedrijf:

  • E-commerce [hoe verkoop je als merk je product online?]
  • Duurzaamheid [het vergroenen van je merk, nieuwe ontwikkelingen etc.]
  • Branding [hoe zet je een sterk en onderscheidend merk neer?]

Wij adviseren om je merk als basis voor je thema’s aan te houden en daarnaast nog 2 tot 3 relevante thema’s toe te voegen waaronder jij leuke rubrieken en content kunt bedenken. Zo zorg je er namelijk voor dat je niet alleen over je producten of diensten aan het vertellen bent, maar echt waarde deelt. Denk bijvoorbeeld aan verhalen, ervaringen & tips die gaan over de niche waarin jij je bevindt, waar jij in gespecialiseerd bent of super enthousiast over bent.

Inspireer volgers met de verhalen van je merk. Geef een kijkje in de keuken. Op die manier gaan volgers jouw merk waarderen, vertrouwen en uiteindelijk bij jouw merk kopen. Het is belangrijk dat je intentie is om je volgers oprecht te inspireren of verder te helpen. Kies voor impact maken in plaats van (direct) geld verdienen.

Onweerstaanbare content

Heb je de thema’s en rubrieken eenmaal helder, dan kan de content worden bedacht en gemaakt. Het is belangrijk dat je hier een strategie voor hebt, want we worden in de online wereld tegenwoordig overspoeld met informatie en content. Om de aandacht van jouw ideale volger of klant te trekken en je als merk te onderscheiden moet je daarom unieke content maken die jouw merkverhaal goed uitdraagt. Dit krijg je voor elkaar door gebruik te maken van de QVCA methode. QVCA staat voor:

Q = Quality / Kwaliteit
V = Value / Waarde
C = Consistency / Consistentie
A = Authenticity / Authenticiteit

Deze 4 pijlers helpen jou en je team (zeker in de startfase) bij het uitvoeren van de contentstrategie. Je checkt als het ware of de content wel echt aan alle ‘eisen’ voldoet. Die eisen zijn:

  1. Voldoet deze content aan de kwaliteit die jij als merk wilt leveren?
  2. Deel je als merk genoeg waarde voor je doelgroep? (What’s in it for them?)
  3. Ben je consistent in de content die je deelt?
  4. Is deze content authentiek? Deel content die bij jouw merk past. Durf ergens voor te gaan staan. Dít is waarmee jij je als merk kunt onderscheiden.

Door de QVCA methode toe te passen ben jij (of je team) heel bewust bezig met het uitdragen van de brand story van je merk op social media. Of je nu een podcast, video, foto of blog maakt: gebruik deze formule. Het voelt misschien een beetje veel om deze methode er steeds bij te pakken als je content gaat maken, maar het gaat steeds makkelijker – en uiteindelijk lukt het zelfs zonder! Wil je meer weten over de QVCA methode? We schreven er een tijdje geleden een uitgebreide blog over.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy