Meubels projecteren en andere online belevingen voor je webwinkel

Laat jouw webwinkel bezoekers ‘virtueel voelen’ en maak je product al tastbaar vóórdat het op de deurmat van je klant belandt.

We winkelen met z’n allen steeds vaker online. En als we de cijfers mogen geloven, gaan we dat in de toekomst zeker niet minder doen. Een mooie kans voor retailmerken met een webwinkel om de beleving van hun virtuele winkel flink te optimaliseren, en daardoor voor meer klanten en minder retouren te gaan. Hoe je die beleving in je webwinkel optimaal neerzet? In dit artikel delen we een aantal handige tips.

Meer ogen op je webwinkel

First things first: de cijfers. Want die liegen er absoluut niet om. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de internetomzet van de detailhandel in het derde kwartaal van 2020 maar liefst 38,3 procent hoger was in vergelijking met een jaar eerder. Ook werden er in het derde kwartaal bijna 6,5 duizend webwinkels opgericht, een toename van 47 procent in vergelijking met een jaar eerder. Natuurlijk had dit te maken met de lockdown door het coronavirus, maar ook voor het coronavirus gingen we al steeds meer online winkelen. En die stijging zal alleen maar doorzetten.

Wat dit betekent voor jou als ondernemer met een webwinkel? Meer concurrentie, maar ook meer ogen op je webwinkel. Voor beide gevallen geldt: werk aan de (virtuele) winkel! Dit is hét moment om op te vallen en je te onderscheiden. En opvallen en onderscheiden doe je door de ultieme beleving neer te zetten in je webwinkel. Net zoals je dat zou doen in een fysieke winkel. Want in een fysieke winkel presenteer je je producten toch ook op de beste manier mogelijk? Veel merken vergeten hier aandacht in te stoppen. En dat is precies waarom er nog een heleboel kansen voor het oprapen liggen.

Reduceer je retouren

Bijkomend voordeel van het neerzetten van de ultieme beleving en het tastbaar maken van je producten voordat het op de deurmat van je klant belandt, is het aantal retouren dat je terugkrijgt. Door jouw webwinkel bezoekers zo helder mogelijk te informeren en in aanraking te laten komen met het product, zorg je ervoor dat er minder vaak verkeerde keuzes gemaakt worden. Redenen zoals “het product ziet er anders uit dan op de foto”, “het product is een stuk kleiner dan ik dacht” of “het product heeft een andere kleur dan op de foto” zul je een stuk minder vaak terugkrijgen van je klanten. En dit is niet alleen fijn voor de omzet van jouw bedrijf en het vertrouwen dat klanten in jouw merk hebben, maar ook voor het milieu.

Wist je dat Nederland koploper is in Europa als het aankomt op het terugsturen van pakketjes? Uit onderzoek van Kantar TNS kent ons land een retourpercentage van 13 procent. Het Europees gemiddelde ligt op 10 procent. Niet echt iets om trots op te zijn.

Kortom, het is zeker de moeite waard om te investeren in de beleving van jouw webwinkel. Maar hoe doe je dat dan, zo’n beleving neerzetten en je producten ‘tastbaar’ maken? Hieronder delen we een aantal tips.

Professionele productfoto’s

Een krachtig beeld zegt meer dan duizend woorden, dus zorg ervoor dat je investeert in goede productfoto’s. De kwaliteit van je producten én de betrouwbaarheid van je webwinkel worden vaak beoordeeld aan de hand van je beeldmateriaal. Wil je het écht goed doen, ga dan niet voor één foto per product, maar laat meerdere foto’s zien. Vanuit verschillende hoeken en met close-ups van details. Hoe meer je kunt laten zien van het product, hoe beter. En verkoop je meerdere producten, laat dan al je producten op dezelfde manier (en door dezelfde fotograaf of studio) fotograferen. Eenheid zorgt voor vertrouwen.

Productvideo’s

Een krachtig beeld zegt meer dan duizend woorden, maar een video zegt meer dan 1000 beelden. Door naast goede foto’s ook een video van het product toe te voegen, kun je nóg beter die beleving neerzetten. Met een productvideo kun je bijvoorbeeld laten zien hoe een product werkt of hoe een kledingstuk eruit ziet als iemand het aan heeft. Ook hier geldt: eenheid zorgt voor vertrouwen. Steek je video’s op dezelfde manier in om chaos of onrust te voorkomen.

Sfeerbeelden

Niet alleen productfoto’s of video’s zijn belangrijk, ook sfeerbeelden doen het heel goed in je webwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een stoel in een mooi interieur, een droogboeket in een vaas op een kast of een koffiekopje (gevuld met heerlijke koffie!) aan de ontbijttafel. Geef je product een gevoel mee. Wek emoties op bij je bezoekers en laat ze het product echt ervaren. Inspireer ze bijvoorbeeld met foto’s waarbij ze zien hoe je het product kunt stylen. Al deze extraatjes kunnen ervoor zorgen dat je jouw bezoekers positief verrast en dat ze sneller overgaan tot aankoop.

Krachtige productomschrijvingen

Staan in jouw webwinkel productomschrijvingen die alleen het product beschrijven? Dan valt er nog heel wat winst te behalen. Je wilt je bezoekers niet alleen informeren, maar ook enthousiast maken over je producten. Deze tips helpen jou om je productteksten naar een hoger level te krijgen:

#1 Houd bij het schrijven van je teksten altijd je ideale klant in mind. Welke humor vinden ze leuk (of misschien hebben ze juist liever serieus)? Wat voor woorden gebruiken ze vaak? (en welke woorden kun je juist beter achterwege laten?) Stel je bij het schrijven voor dat je in je eigen offline winkel staat en een gesprek hebt met je ideale klant. Hoe is de toon van het gesprek? Gebruik dezelfde toon en taal in je webwinkel. Op deze manier voelen je productomschrijvingen aan als een leuk gesprek. Dit zorgt sowieso voor pluspunten bij je bezoekers!

#2 Focus je op de resultaten. Natuurlijk is het belangrijk van welke materialen het product gemaakt is en met welke technieken, maar jouw doelgroep is vooral geïnteresseerd in wat het hem/haar gaat opleveren. Benadruk de voordelen van je product. Welke problemen, ongemakken of gedoe lost jouw product op?

#3 Vermijd nietszeggende productteksten. Hiermee bedoelen we teksten die eigenlijk bij elk product zouden kunnen staan. Je kent ze vast wel: “uitstekende kwaliteit”, of “de beste service”. Wees daarom zo specifiek mogelijk.

#4 Lever bewijs. Als je zegt dat jouw product de beste, snelste of meest duurzame is, moet je dit ook kunnen bewijzen. Als je geen bewijs hebt, is het verstandig om dit soort woorden uit je teksten te laten. Wat je wel eventueel kunt doen: reviews gebruiken waarin klanten zeggen dat je product de beste/snelste is die ze ooit gebruikt hebben.

#5 Maak het makkelijk leesbaar. Geef je productomschrijving een helder en makkelijk leesbare uitstraling, zodat bezoekers de tekst ook echt willen lezen. Werk bijvoorbeeld met bullet points, witregels en koppen. 

Reviews & video reviews

Iets wat je in een fysieke winkel misschien niet direct kunt zien, maar waar bezoekers online juist wél heel makkelijk toegang tot hebben: recensies van andere klanten. Probeer recensies te verzamelen zodat je deze kunt toevoegen aan je producten. Dit kun je ook doen met video reviews van klanten. Door er een gezicht en stem bij te hebben komt een review nóg geloofwaardiger over. Je kunt dit ook laten doen door je team (denk aan de CoolBlue video’s waarbij medewerkers het product uittesten op video). Wat ons bij het volgende brengt:

Aanbevelingen van het team

In een fysieke winkel lopen vaak medewerkers rond die jou helpen bij je keuze of die suggesties en aanbevelingen doen. Niet iedereen zit hierop te wachten (“nee hoor, ik kijk alleen even rond” ;-), maar soms is het heel fijn als een medewerker die er verstand van heeft jou kan helpen bij je keuze. Deze service/ervaring kun je online ook toevoegen. Je kunt je medewerkers bijvoorbeeld een suggestie laten doen:

Favoriete product van [naam medewerker]:
[naam medewerker] zegt:
Tip van [naam medewerker]:
Gezien bij [naam bekend persoon]:
Gezien in [naam bekend medium]:

Voeg hierbij een quote toe waarin de medewerker, designer of stylist vertelt waarom dit item een favoriet is, hoe het is ontworpen of hoe je het product kunt stylen. Voeg hierbij ook een foto toe van de medewerker/designer/stylist. Zo maak je het heel tastbaar en geloofwaardig. Bezoekers ervaren jouw webwinkel dan als vriendelijk en benaderbaar. Ook leuk: laat je bezoekers het weten als een bekend persoon, tijdschrift of tv-programma het product gebruikt heeft. De meeste klanten kopen graag populaire producten. Zorg er dus voor dat je in je webwinkel duidelijk laat zien welke producten het meest gewild zijn.

3D modellen

Wil je een stapje verder gaan? Sommige webwinkels hebben de optie om 3D modellen toe te voegen waarin je het product in 3D kunt bekijken. Dit brengt je productpagina helemaal tot leven en geeft je bezoekers een ultieme beleving zónder dat ze daar de deur voor uit hoeven. 

Beeld: Unsplash

Augmented Reality

Nóg een stapje verder is het toevoegen van Augmented Reality (AR) aan je webwinkel. Hiermee kun je een digitaal model projecteren in bijvoorbeeld je woonkamer (meubels) of op je lichaam (brillen, kleding, accessoires). Je kunt het product dus passen in je eigen omgeving. En hoewel de term Augmented Reality nog klinkt als toekomstmuziek, het is een stuk dichterbij (en makkelijker te integreren!) dan je denkt.

Een voorbeeld van een merk dat AR inzet is Ikea. Met de Ikea Place App kun je Klippans en Billy’s op ware grootte in je woonkamer plaatsen. Handig én scheelt een hele hoop retouren. Ook een leuk voorbeeld: in de webwinkel van brillenmerk Ace & Tate kun je een foto van je gezicht uploaden en alle brillen uitproberen. Je hebt dus lang niet altijd een app nodig. Er zijn verschillende AR-oplossingen die geïntegreerd kunnen worden in bestaande websites. Goed om je hier eens in te verdiepen als je producten verkoopt waarbij dit een goede match is, want het is echt een toevoeging voor de winkelervaring.

Prikkel alle zintuigen

Prikkel de zintuigen van je bezoekers en geef ze de beste winkelervaring die je maar kunt bedenken. Laat je producten niet alleen zien, maar laat je producten voelen. Inspireer je bezoekers en zorg voor die glimlach op hun gezicht bij het lezen van je teksten.

En nu jij!

Ben je benieuwd hoe een ander jouw webwinkel ervaart? Boek onze merkversterker en laat ons jouw webwinkel scannen. Wij geven onze ongezouten mening én 3 concrete inzichten om je merk te versterken. Krijg een persoonlijke video presentatie van 20 minuten met eerlijke feedback. Gericht op beleving & onderscheidend vermogen.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Sophie Siemerink

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy