Jaarverslag of sustainability report saai? Echt niet!

Het is januari en dat betekent dat de jaarverslagen en reports van 2020 je om de oren vliegen. En geef maar toe: ook jij denkt bij een jaarverslag direct aan een saai, lang rapport. Maar een jaarverslag hoeft helemaal niet saai te zijn! In dit artikel delen we een aantal inspirerende voorbeelden én tips om als merk jouw jaarverslag of sustainability report tóch aantrekkelijk te maken voor de lezer.

Jaarverslag of sustainability report

Maar eerst, waarom worden er jaarverslagen en sustainability reports uitgebracht? En is het ook iets voor jouw bedrijf of organisatie?

Jaarverslag of sustainability report

Jaarverslagen worden al heel lang ontwikkeld om inzicht te geven van wat er allemaal is gebeurd bij een bedrijf of organisatie in het afgelopen jaar. Van keiharde cijfers en werkmethodes tot de impact die is gerealiseerd, resultaten van campagnes en de cultuur binnen het bedrijf. Een jaarverslag is een mooie manier om iedereen die bijdraagt aan het bedrijf of de organisatie (denk: in de vorm van aandelen, investeringen maar ook (potentiële) werknemers) een idee te geven van wat er allemaal gebeurt om het bedrijf te laten groeien.

Een sustainability report is niet veel anders, maar dit verslag is meer gericht op het verbeteren en verduurzamen van een bedrijf. We zien dit jaar een grote toename als het gaat om sustainability reports (of ook wel: duurzaamheidsverslagen). Er is veel vraag naar betrouwbare informatie op gebied van duurzaamheid. Steeds meer bedrijven schreeuwen van de daken dat ze duurzaam bezig zijn, maar als puntje bij paaltje komt blijken ze lang niet altijd de beste keuzes te maken. Bedrijven die met concrete voorbeelden en harde cijfers komen als het gaat om de impact die zij als bedrijf hebben gemaakt, hebben een streepje voor. En als we het hebben over impact, dan gaat dat vaak over onderwerpen zoals duurzaamheid (klimaat), diversiteit, maatschappelijke rol, sociale impact etc.

Wat zijn de voordelen van het uitbrengen van een sustainability report?

Waarom je als merk of organisatie een duurzaamheidsverslag zou moeten uitbrengen?
De voordelen op een rij:

1. Je kunt je als merk of organisatie goed onderscheiden binnen de markt
  2. Je kunt als merk of organisatie anderen inspireren door met concrete voorbeelden te komen
  3. Het is een onderdeel van je brand en daardoor verbeter je het imago van je bedrijf (door transparant te zijn in wat je doet kun je het vertrouwen winnen van consumenten, klanten en investeerders)
  4. Je kunt nieuw talent aantrekken
  5. Uit het sustainability report kun je mooie onderdelen uitlichten en inzetten als content

Driekwart van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen. En iets meer dan de helft van de consumenten (53%) let bij aanschaf van producten of diensten op deze maatschappelijke rol of duurzaamheid.

Creatief en origineel jaarverslag

Maar genoeg over de inhoud, daar gaan we in dit artikel niet te diep op in. Wij willen het graag met je hebben over de leesbaarheid en de aantrekkingskracht van zo’n verslag. Want als je met je team alle informatie hebt verzameld en flink wat uren hebt geïnvesteerd aan de inhoud, wil je natuurlijk ook dat mensen het lezen. Hoe zorg je ervoor dat mensen verder lezen dan de eerste pagina? Bij een rapport denk je al snel aan heel veel tekst in een Word-document. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Door een creatief en origineel jaarverslag te maken, heb je een grotere kans dat het verslag helemaal gelezen wordt en de aandacht trekt. Onze ideeën voor je op een rij:

1. Kies een passende vorm waarin jij de informatie en inhoud kunt presenteren. Waarschijnlijk denk je nu als eerste aan een digitale PDF (en natuurlijk kan een PDF waardevol zijn met alle informatie, je kunt het tenslotte ook naar iedereen sturen en als download beschikbaar stellen op je website), maar probeer ook in andere vormen te denken. Zoals een landingspage, een documentaire/video, een (online) event of een magazine (dan wel gedrukt op 100% gerecycled materiaal natuurlijk) of misschien zelfs een podcast. Bij het kiezen van de vorm is het slim om je doelgroep in gedachte te nemen. Voor wie brengen jullie dit report uit?
  2. Werk samen met creatieven zoals illustratoren en grafisch vormgevers. Zij kunnen ervoor zorgen dat de uitstraling van het report de aandacht van de lezer vasthoudt. Denk hierbij aan: delen van de inhoud in illustraties of graphics verwerken, grote stukken tekst onderbreken met een inspirerende visual of een mooie afbeelding. Of zoals MailChimp heeft gedaan: een illustratie als uitgangspunt met verschillende punten waar je meer informatie kunt vinden. Zie hier: https://mailchimp.com/annual-report/mailchimp-hq/
  3. Laat heel letterlijk zien wat je als bedrijf hebt gedaan. Door middel van video, afbeeldingen en infographics
  4. Werk met een copywriter die de ruis uit je teksten kan weghalen. Hoe minder tekst, hoe beter. Ga voor kort maar krachtig!

Inspirerende voorbeelden van bedrijven die een heel tof report hebben uitgebracht dit jaar:

WeTransfer IdeasReport

Mailchimp Annual Report

Tony Chocolonely jaarFAIRslag

Oatly Sustainbility Report

Tekst: The Social Brand
Bronnen: Deloitte / CBS / B-open – Marketresponse

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.