kleuren in branding

De psychologie achter kleuren in branding

In de interieur- & modewereld wachten we elk jaar weer met smart op de nieuwe trendkleuren. En zijn ze eenmaal gepresenteerd, dan is de kans groot dat jouw garderobe of muren binnen no-time de trendkleuren van het jaar dragen. Maar gelden trendkleuren eigenlijk ook in de wereld van branding? Het antwoord vind je in dit artikel.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het antwoord is nee. Bij het (re-)branden van een merk kijken we naar het karakter van het merk. Kleuren in branding zijn niet gebaseerd op trends. Evenals de lettertypes en vormen. Baseer je deze branding elementen wel op trends, dan is de kans groot dat de branding van jouw merk niet lang meegaat en je op korte termijn weer moet investeren in een re-branding. Zonde dus! Een duurzame branding gaat minimaal 4 jaar mee (tenzij er een grote verandering plaatsvindt binnen het bedrijf, zoals een fusie of nieuwe doelgroep). Het is niet iets dat je zomaar even aanpast. Het is de identiteit van je merk.

Laten we daarom eens wat dieper induiken op de psychologie achter een merkidentiteit en uitzoeken welke impact bepaalde keuzes van kleuren in branding kunnen maken.

Kleuren in branding

Kleuren, ze lijken zo vanzelfsprekend. Toch krijgen we onbewust heel veel emoties en gevoelens bij kleuren. Sommigen hebben een lievelingskleur, anderen zien kleuren bij bepaalde dagen, hebben negatieve associaties bij een bepaalde kleur, kopen producten omdat ze kleuren mooi vinden… Op welke manier je er ook mee bezig bent: kleur is een belangrijk onderdeel van ons leven. Zo ook in de wereld van (online) marketing.

Zoals je misschien wel weet is kleur een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit licht is samengesteld. De samenstelling van golflengtes wordt het spectrum (regenboog) genoemd. Dit is zo genoemd door Isaac Newton die in 1666 onderzoek deed naar kleur. Alhoewel er al vaker onderzoek was gedaan naar kleur, ging Newton verder in zijn onderzoek. Hij onderzocht de manier waarop mensen over kleuren dachten en hoe ze naar kleuren keken.

Het spectrum met verschillende golflengtes:

Dit zijn de bekende kleuren, maar daartussenin vallen natuurlijk nog oneindig veel andere kleuren. Kleuren die misschien niet eens een naam hebben of nog nooit gebruikt zijn voor een logo of huisstijl (hoe tof is dat!). 

Kleur is voor iedereen anders. Zo is bijvoorbeeld de kleurassociatie bij iedereen uit een andere tijd of eeuw anders. Ook zijn er verschillen in de natuur, het klimaat of de cultuur waarin je bent opgegroeid. Daarnaast heeft iedereen natuurlijk een persoonlijke voorkeur of smaak. Maar toch zijn er ook een heleboel overeenkomsten. En dát is waar het interessant wordt. Waarom? Omdat je met die gegevens als merk heel goed kunt inspelen op het gevoel van je doelgroep. Dat is waarom kleuren in branding zo belangrijk zijn.

Gegevens die we hebben over een aantal basiskleuren: 

Geel

Waar denk jij als eerste aan als je geel in gedachte neemt? Geel wordt over het algemeen gezien als de kleur van het licht en de zon en zorgt voor positieve vibes. In verschillende psychologische onderzoeken is naar voren gekomen dat kleur staat voor vrolijkheid en geluk (happiness). Deze kleur kun je dus goed inzetten als je een positieve, optimistische uitstraling wilt neerzetten.

Rood

Als jij nu rood in gedachte neemt? Wat voel je dan? Rood kan meerdere gevoelens opwekken. Het is de kleur van beweging. Rood wordt veel gebruikt voor signalering, maar is ook een hele warme kleur. Rood staat voor passie, is intens, levendig en krachtig. Een kleur die veel impact heeft op emoties. Naast dat rood veel positieve associaties heeft zoals geluk en kracht, brengt rood ook een aantal negatieve associaties met zich mee. Denk aan bloed, woede, gevaar en arrogantie.

Groen

Net als geel heeft groen ook bijna alleen maar positieve associaties. Deze kleur, die we natuurlijk als eerst associëren met de natuur, heeft meerdere betekenissen. Zo staat het voor groei, natuur, jeugd, vernieuwing en gezondheid. Groen is nu een veel voorkomende kleur in branding omdat steeds meer merken een duurzame missie hebben. Deze kleur zal dan ook een positieve werking hebben op het koopgedrag van mensen. Want wie draagt nu niet graag zijn steentje bij aan een duurzamere toekomst? Juist!

Blauw

Blauw zien we veel terug in de zakelijke wereld. Zowel de grote corporates als ondernemers kiezen vaak voor blauw in hun branding en huisstijl. Waarom? Blauw staat voor betrouwbaarheid. Het is een koele kleur die niet bedreigend is en rustig overkomt. Blauw symboliseert dan ook wijsheid, vertrouwen, autoriteit en creativiteit. Kijk maar naar de huisstijlkleuren van de overheid (rijksoverheid, politie, belastingdienst), hier zijn vaak blauwtinten voor gebruikt. Zij moeten natuurlijk een betrouwbare uitstraling hebben.

Zwart

Bij zwart denk je al snel aan negativiteit. Toch associëren we de donkere kleur ook met stijl, professionaliteit, elegantie, ervaring, autoriteit en kracht. Dit is dan ook de reden dat zwart heel veel wordt gebruikt voor logo’s of huisstijlen.

Wit

Licht, kalmte, rust en ruimte: dat zijn de associaties die we bij wit hebben. Daarnaast symboliseert de kleur ook jeugd, onschuld, zuiverheid, neutraliteit en balans. Wit wordt dan ook veel gebruikt voor de huisstijlen van bijvoorbeeld tandartspraktijken. 

Roze (magenta)

Deze kleur staat voor creativiteit, motivatie, intuïtie en daadkracht. Ben jij een echte creatieveling en doe jij alles op gevoel? Dan is dit een kleur die goed aansluit. Naast dat het voor creativiteit staat, kun je roze natuurlijk ook als menselijk zien. Magenta is heel hard roze en pastel roze zou je meer kunnen associëren met baby’s en leven.

Oranje

Wat voel jij bij oranje? Denk je gelijk aan Koningsdag? Nederlandse saamhorigheid? Zou goed kunnen. Maar naast onze Hollandse trots symboliseert het ook humor, optimisme, enthousiasme en zelfvertrouwen. Een kleur die dus heel erg in lijn ligt met geel. 

Dit is slechts een kleine selectie van een aantal bekende kleuren om je te laten zien wat kleuren voor verschillende emoties kunnen oproepen. Goed om je hier eens verder in te laten adviseren en samen met een branding specialist (give us a call!) te bepalen of de huisstijlkleuren van jouw merk wel echt matchen met het gevoel dat je als merk wilt uitdragen. Kleuren in branding helpen mee bij het overbrengen van jouw boodschap, je merk wordt herkenbaar en daardoor goed onthouden (top of mind!).

Kleurenpalet samenstellen

Vanuit een brandstrategie komen er een aantal kernwaarden naar voren. Op basis hiervan maken wij een kleurenpalet. Een kleurenpalet bestaat uit hoofdkleuren en subkleuren die elkaar goed onderbouwen. Denk aan een goed contrast of een mooie samenstelling die herkenbaar is voor het bedrijf. In de brandguide (een uitgebreid document met de regels voor de branding van het merk) geven wij aan waar de kleuren voor gebruikt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de buttons op de website die een specifieke kleur krijgen (zodat ze eruit springen). Of in welke kleur(en) het logo gebruikt mag worden. Door heel bewust met de gekozen kleuren om te gaan creëer je herkenbaarheid – en uiteindelijk voor een professionele uitstraling en verbondenheid. Een kleurenpalet kan uit 5 kleuren bestaan, maar ook uit 2. Ook dit is afhankelijk van de kernwaarden en het uiteindelijke gebruik van de kleuren.

Nice to know: Wanneer wij de kleuren van een branding of re-branding aan de klant presenteren, geven wij de kleuren een naam zodat wij de kleurkeuze duidelijk kunnen beargumenteren en zij een beter gevoel krijgen bij het doel van de kleur. Daarnaast is het ook makkelijk communiceren, zowel voor ons als voor het bedrijf (intern). Nooit meer “die kleur groen” maar bijvoorbeeld: “Pickle” of “Artichoke”.

Klopt de branding van jouw merk?

Ben je benieuwd wat de kleuren van jouw merk op dit moment doen? Wil je weten hoe een ander de branding van jouw merk ervaart? Boek onze Merkversterker en wij geven onze ongezouten mening én 3 concrete inzichten om je merk te versterken. Krijg een persoonlijke video presentatie van 20 minuten met eerlijke feedback op de website en andere online uitingen. Gericht op branding, zichtbaarheid & onderscheidend vermogen.


Tekst: The Social Brand
Bronnen:
The Secret Lives of Colour
Colorama (het boek over alle kleuren en tinten)
Just My Type – Simon Garfield

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy