redopapers

Tille en Linde over hun duurzame merk Redopapers

Hun liefde voor mooi design, papier en typografie ontdekten Tille Lingier en Linde Luyten al tijdens hun studie grafische vormgeving in Antwerpen. Tijdens een freelance opdracht na hun studie kwamen ze in aanraking met een aantal drukkerijen waar testprints en snijresten in de papierbak verdwenen. Zonde, dacht het creatieve duo, en ging ermee aan de slag. Samen richtten ze Redopapers op: een duurzaam papiermerk dat papieroverschotten uit drukkerijen en copyshops redt om nieuwe producten van te maken.

redopapers

Kunnen jullie nog even kort vertellen wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en wat jullie precies doen?

“Wij zijn Tille en Linde, en samen hebben we duurzaam papiermerk ‘Redopapers’ opgericht. Met Redopapers redden we papier-overschotten van de afvalberg. In drukkerijen en copyshops worden mooie vellen papier en grafische misprints vaak zomaar weggegooid. Dat is, zowel vanuit ethisch als esthetisch oogpunt, zonde. Daarom verwerken we deze papierresten tot mooie weekplanners, handige to-do lijsten en originele blocnotes.”

Hoe lang werken jullie al samen en hoe is dat zo ontstaan?

“Nadat we afstudeerden waren we afzonderlijk freelancer grafische vormgever. Als startende freelancers hadden we tijd vrij om enkele ‘vrije projecten’ op te zetten. Zo zat Tille in het collectief ‘Ruis’ samen met 8 andere fotografen en vormgevers. Het collectief kreeg de kans om een leegstaande winkel in Berchem tijdelijk te vullen onder de naam ‘Pop up to date’. De insteek van de winkel was: kunst op een toegankelijke manier beschikbaar maken voor een groot uiteenlopend publiek. Er ontstond een toffe afwisseling van kostbare fotoprints tot kleinere toegepaste objecten zoals plaktattoos, gezeefdrukte kussens en nog veel meer. Tille haalde Linde erbij om een tijdelijke papiercollectie te maken voor in de pop- up winkel.

Tijdens het freelancen kwamen we in contact met copyshops en drukkerijen. Daar zagen we prachtige testprints en snijrestjes verdwijnen in de vuilnisbak. Zonde! Wij zagen ontzettend veel potentieel in het papierafval. Creatief gingen we aan de slag en maakten 3 producten voor de pop up winkel: een to-do lijst, weekplanner en blocnote.”

Waar komt het idee van Redopapers vandaan?

“De verkoop van onze papierwaren ging erg goed. We kregen veel toffe reacties en er kwam zelfs vraag van winkels of ze het in hun assortiment op konden nemen. Toen zijn we begonnen met het bijmaken van producten. Voor we het wisten hadden we Redopapers opgericht. Daarna zijn we op verschillende momenten in contact gekomen met de juiste mensen. Zo is het heel snel gegaan en waren we al snel een echt ‘merk’. We hebben het geluk gehad dat er gelijk ook andere mensen en organisaties enthousiast waren over het concept. We kregen van een copyshop en drukkerij de mogelijkheid om hun machines te gebruiken voor de productie. Daar hebben we van de drukkers geleerd hoe we met de machines moeten werken. Ook kregen we vele vragen van organisaties en winkels voor samenwerkingen en daar zijn we steeds op ingegaan. 

Het idee voor Redopapers ontstond omdat we het zonde vonden om het papier verloren te laten gaan vanwege de schoonheid van de print en materiaal. Al snel daarna ontwikkelde we onze duurzame en sociale visie. Zo proberen we echt impact te maken met ons bedrijf. We gebruiken dozen van de buurtwinkel en afgedankte enveloppen voor het verzenden van onze bestellingen. Onze machines zijn tweedehands en we delen een werkruimte met andere bedrijven. Daarnaast betrekken we kwetsbare groepen bij het productieproces. We werken samen met een dagcentrum waar mensen met een beperking komen. Deze mensen kunnen niet terecht bij een maatwerkbedrijf omdat het tempo te hoog ligt. Wij voorzien voor hen een aangepaste taak zoals papier sorteren. Een belangrijke stap bij het maken van onze planners!”

“We willen inspireren om van afval weer een
grondstof te maken.”

Tille & Linde

Jullie geven papier een tweede leven. Hoe maken jullie van die papieroverschotten weer nieuwe producten?

“We recyclen geen papier, maar hergebruiken de vellen die nog bruikbaar zijn. We keren het ontwerpproces helemaal om. Zo bepalen de resten het uiteindelijke product. Dat werkt heel inspirerend! We selecteren op voorhand de mooie bruikbare papieren. Door deze te versnijden krijg je leuke nieuwe composities. We laten het dan ook aan het toeval over en zijn steeds weer verrast over het eindresultaat. Door met resten te werken is elk product uniek en dat vinden onze klanten een grote meerwaarde.”

Jullie productlijn bestaat nu voornamelijk uit te gekke planningstools en items die helpen bij het creëren van structuur en overzicht. Denken jullie ook al aan een volgende productlijn?

“Ons hoofd ontploft van de ideeën! Op korte termijn willen we heel graag een nieuwe verjaardagskalender maken en misschien een agenda waarbij de data zelf in te vullen zijn. Omdat we met resten werken moeten we steeds zeker zijn dat er een constante instroom is zodat we het op de markt kunnen zetten. Dat vraagt natuurlijk altijd even tijd en onderzoek. 

We willen ons nu volledig focussen op het uitbouwen van onze papierlijn. We hebben het gevoel dat we hier nog heel veel inspirerende producten voor kunnen maken. Maar we sluiten niet uit dat we ons concept nog op andere reststromen zullen toepassen.”

Iedereen werkt steeds meer digitaal. Hoe denken jullie over de toekomst van print?

“We geloven sterk in de combinatie van analoog en digitaal. Een online kalender met een papieren to-do lijst bijvoorbeeld. Of een weekplanner voor net die ene drukke en onoverzichtelijke week. We voelen dat er veel vraag is naar papieren producten. Het is een handige manier om even stil te staan en tijd te maken voor dat ene ding. Als je iets wilt noteren op je laptop of telefoon is er al snel afleiding van een andere app of mail die binnenkomt. Met papier ligt de focus echt op de taken. En zeg nu zelf, gaat er iets boven het fysiek schrappen van een taak op je to-do lijstje?”

Benieuwd naar de producten van Tille & Linde?
Check redopapers.com of volg het creatieve duo via @redopapers

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy