Onze planeet kan wel wat liefde gebruiken

Valentijnsdag staat voor de deur: de dag van de liefde. En hoewel wij mensen wel wat extra liefde en verbinding kunnen gebruiken in deze gekke tijden, heeft onze planeet dat óók hard nodig! Wist je dat we samen als bedrijven en aandeelhouders écht veel impact kunnen maken? Maar waar begin je? Bij meer groen op kantoor? Minder printen? Er is meer! In dit artikel ontdek je hoe je als merk kunt bijdragen en een positieve impact maakt op de planeet. Het maakt niet uit waar je begint.

positieve impact

Positieve impact

Wat betekent winst voor jou en je bedrijf? Plat gezegd: winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Maar je kunt het ook anders bekijken: winst is het positieve verschil dat jij als bedrijf kunt maken. Jij kunt als eigenaar van je bedrijf kiezen waar jij je geld en energie in investeert! Bijvoorbeeld in duurzame trajecten. Maar nu denk je misschien: waarom zou ik dat doen? Buiten dat het goed is voor de planeet… wat levert het mij en mijn bedrijf op? Er zijn een heleboel andere voordelen verbonden aan duurzaam ondernemen:

En mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn van punt 2, check deze feitjes dan even:

Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen.

Iets meer dan de helft van de consumenten (53%) let bij de aanschaf van producten of diensten op de maatschappelijke rol of duurzaamheid.

Bron: duurzaam-ondernemen.nl

Duurzaam ondernemen: 10 tips

Door de toename aan steun van consumenten, lijken bedrijven die investeren in duurzaamheid beter bestand tegen de toekomst. Het is dé manier om een future-proof business op te bouwen. Niet alleen om klanten aan je merk te binden, maar ook om je bedrijf intern gezond te houden. Om je te inspireren om met jouw bedrijf ook een stukje terug te geven aan de planeet, delen we hieronder 10 tips met je.

  1. Werk samen met duurzame partners.
    Werk je veel samen met partners en maak je gebruik van andere producten of diensten? Kies dan voor partners die bij jouw bedrijf in de buurt zitten. Dit scheelt niet alleen in levering of bezorging (fietskoerier?) maar ook in reistijd (en dus CO2 uitstoot) als je een meeting hebt bij elkaar op locatie.
  2. Werk voor klanten met duurzame ambities.
    Iets waar wij zelf het afgelopen jaar ook de switch in hebben gemaakt: werken voor en met klanten die een duurzame missie hebben. Dit geeft niet alleen extra voldoening, maar zorgt ook indirect voor meer positieve impact: wij helpen onze klanten aan een betere online zichtbaarheid zodat ze meer mensen bereiken en meer impact kunnen maken. Win-win dus!
  3. Analyseer de processen in je bedrijf: wat kan beter?
    Van verpakken en verzenden tot het vervoer van je werknemers: waar kun je nog punten scoren? Een voorbeeld: de verpakkingen van je producten. Loop jouw hele verpakking eens na. Elk stapje extra is winst. Niet alleen het doosje waarin je het verstuurt hoort bij de verpakking. Check bijvoorbeeld of je fysiek meegestuurde documenten ook per mail kunt versturen en laat je klanten weten hoe ze om moeten gaan met de verpakking. Ook een idee als dit past bij jouw producten: je producten alleen in een bulk (meerdere stuks) verkopen. Zo hoef je maar één keer te versturen: beter voor het milieu en beter voor de portemonnee van de klant. Loop op deze manier elk proces binnen je bedrijf door en maak betere keuzes waar dat mogelijk is.
  4. Koppel een donatie aan: x aantal klanten, x aantal trajecten/diensten, x aantal producten, % marge.
    Koppel je bedrijf aan een duurzaam doel of zet zelf een duurzaam doel op, zodat je een deel van jouw winst investeert in nóg meer positieve impact. Een voorbeeld hiervan is schoenenmerk TOMS, die als eerste ‘One for One’ bedrijf bij elk verkocht paar schoenen een paar weggaf aan mensen in nood. In de afgelopen 13 jaar hebben ze daarmee 96,5 miljoen mensen geholpen. Een ander mooi voorbeeld is foodmerk Holie, die 50% van de winst investeert in het planten van bomen. Zij werken samen met een aantal bestaande stichtingen zoals Trees for All, maar je kunt natuurlijk ook zelf een stichting opzetten als je hier de tijd voor hebt. Dit werkt super motiverend. Wanneer je ervaart wat voor verschil je kunt maken met jouw donaties, wil je alleen nog maar meer weggeven. Hoe meer je ontvangt, hoe meer je kunt weggeven. En hoe meer je kunt weggeven, hoe sterker je merk.
  5. Maak het tastbaar.
    Zorg ervoor dat de impact die je maakt tastbaar wordt. Een voorbeeld: doneer je als merk een boom per verkocht artikel? Stuur dan een certificaat toe per mail met een bedankje voor de donatie. Zo kun je nog veel meer creatieve ideeën bedenken voor het tastbaar maken van een donatie.
  6. Doneer tijd / energie (ipv geld).
    Ben je nog een klein merk en heb je niet de middelen om donaties te doen in de vorm van geld? Doneer dan je tijd of energie. Je kunt altijd je steentje bijdragen! Klein voorbeeld: maak tijdens je lunchpauze een ommetje met collega’s en raap het vuilnis dat je onderweg tegenkomt op. Dit doet het duurzame merk Flextrash. Goed voor je productiviteit, je gezondheid én de planeet!
  7. Start met beleggen in duurzame fondsen en projecten.
    Aan je vermogen werken én impact maken? Kies er dan voor om te beleggen in duurzame fondsen en projecten. Door duurzaam te beleggen bouw je mee aan een future-proof planeet. Zo kun je duurzaamheid op verschillende manieren doorvoeren in je beleggingsfondsen. Bijvoorbeeld door het uitsluiten van schadelijke bedrijven voor milieu of mens.
  8. #sharingiscaring – deel de impact die je al hebt gemaakt en inspireer anderen.
    Een mooi voorbeeld van het delen van de impact die je maakt, concreet bewijs te leveren en anderen te inspireren, is het uitbrengen van een jaarlijks sustainability report. Dit is een rapport waarin gedetailleerde informatie te vinden is over de manier waarop jouw bedrijf omgaat met duurzaamheid en kun je laten zien hoe ver je al bent in het bereiken van de doelstellingen. Hiermee laat je als merk op een hele transparante en eerlijke manier zien hoe hoog duurzaamheid bij jou op de agenda staat. Wil je hier meer over lezen? We schreven er laatst een uitgebreid artikel over.
  9. Denk vooruit (kwaliteit, relaties, innovatie).
    Maak je bedrijf future-proof en blijf altijd vooruitdenken. Zo speelt de toekomstige wetgeving bijvoorbeeld ook een grote rol. De CO2-uitstoot moet in Nederland in 2030 met 50 procent gedaald zijn en in 2050 met 95 procent. Heb je hier als bedrijf mee te maken, dan is het slim om nu alvast te beginnen met de voorbereidingen.
  10. Groene werkplek: energie, afval, print.
    Eén van de makkelijkste manieren om je bedrijf te verduurzamen is het creëren van een duurzame werkomgeving. Waar je allemaal op kunt letten:
  • Een duurzaam bedrijfspand. Ben je op zoek naar een nieuw kantoor, dan is een bestaand gebouw vaak een duurzamere keuze dan het laten bouwen van een nieuw kantoor. En door gebruik te maken van duurzaamheidssubsidies kun je investeringen doen waar nodig. Let – voordat je een bedrijfspand huurt of koopt – ook op het energielabel. Of als je al een pand hebt: neem je huidige energielabel onder de loep en check op welke punten je kunt verbeteren om je score te verbeteren. Investeringen op dit gebied zullen niet alleen je energierekening verlagen, maar ook de waarde van het pand doen toenemen.
  • Denk ook aan energiebesparing door het vervangen van oude gloeilampen door spaar- of LED-lampen, het bewust omgaan met airco en verwarming, lichtschakelaars plaatsen op plekken waar niet de hele dag gewerkt wordt en apparatuur, computers of stekkerblokken niet op stand-by zetten maar helemaal uitdoen.
  • Stimuleer het scheiden van afval op kantoor door je team hierbij te betrekken en het makkelijk te maken.
  • Print zo weinig mogelijk (alleen als het écht noodzakelijk is). Wist je trouwens dat er een inktbesparend lettertype bestaat, dat tot wel 46,5% bespaart? Dit heet Ecofont. Leuk om deze optie eens te onderzoeken als je veel print.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Sophie Siemerink

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy