Uitgelicht: single product brands

Ze poppen als paddenstoelen uit de grond: single product brands. Ofwel, merken die maar één product aanbieden. Geen slimme strategie, zou je denken. Maar niets is minder waar. Een single product brand kan juist een heleboel voordelen met zich meebrengen. Sterker nog, je kunt je product de aandacht geven die het verdient en als merk een expertstatus pakken. In dit artikel leggen we uit waarom.

Master of one

Merken die één product aanbieden (single product brands) worden sneller gezien als dé expert binnen hun markt. Ze hebben hun merk volledig gewijd aan het maken en optimaliseren van één product. Geen alleskunners, maar experts. Niet zo gek dat consumenten die op zoek zijn naar dat ene product, vaak kiezen voor een single product brand. In de horeca komt dit heel veel voor. Waar ga jij heen als je lekkere biefstuk wilt eten? Loetje. Welke winkel stap je binnen voor een écht goede pindakaas? De Pindakaaswinkel. Nog een mooi voorbeeld uit de food-industrie: Van Stapele, het chocoladekoekje uit Amsterdam waar toeristen urenlang voor in de rij staan. Eén chocolade koekje, een enorm succes. De dagen van ‘all you can eat’ restaurants zijn over. Consumenten willen de expert. Of dat nu de expert in biefstuk of de expert in duurzame toiletrollen is. Wat ons bij het volgende voorbeeld brengt: The Good Roll. Een bedrijf dat zich volledig gecommit heeft aan het maken van 100% gerecycled toiletpapier. Geen gedoe, alleen toiletrollen. En een ijzersterke missie. En vooruit, nog eentje om af te sluiten: Bee’s Wrap. Een vormbare ‘voedselwrap’ gemaakt met bijenwas, die je steeds kunt hergebruiken. Bedacht door een huismoeder die een alternatief zocht voor plastic. En nu zo’n 10 miljoen omzet per jaar draait.

De voordelen van single product brands:

#1 – Focus
Je hebt als ondernemer vaak al niet genoeg uren in een dag, dus je kunt je volledig concentreren op één markt en één productcategorie. Jouw product krijgt de aandacht die het verdient. Er is meer tijd voor innovatie en om de beste binnen de markt te worden.

#2 – Jij bent de expert
Als jouw merk bekend staat om één product, is de kans groot dat klanten naar jou toekomen voor het product. Jouw merk focust zich op maar één ding, dus je moet er wel goed in zijn. Je bent geen manusje van alles, maar de ‘master of one’. Denk maar aan de oude ambachten van vroeger – of zoals nu nog steeds (en steeds meer) gebeurt: groente bij de groenteboer halen en brood bij de bakker.

#3 – Eén doelgroep & tone-of-voice
Met verschillende producten heb je vaak ook te maken met verschillende doelgroepen. En verschillende doelgroepen betekent verschillende tone-of-voices. Het scheelt je een hoop tijd en gedoe in het maken van content, advertenties en webteksten wanneer je je focust op één product.

Wat helemaal mooi is, is als je de eerste bent die een uniek product op de markt brengt en jouw merknaam een soortnaam wordt. Een voorbeeld hiervan is Spa. Want wie bestelt er geen ‘spaatje’ in een restaurant – om vervolgens een Sourcy te krijgen en er niet gek van op te kijken? Er is zelfs een naam voor dit verschijnsel: merkverwatering (heel toepasselijk in dit geval ;-). Andere voorbeelden van merknamen die als soortnaam gebruikt worden: Chocomel, Aspirine, Luxaflex, Pritt of Jacuzzi. En nu kun je denken dat het heel vervelend is als jouw merknaam voor andere producten wordt gebruikt, maar merkverwatering geeft jouw merk juist een bepaalde autoriteit. Een hele mooie status om te behalen dus!

Productlijn uitbreiden

Heb je een succesvol merk opgebouwd rondom het product dat je verkoopt, dan is het helemaal niet gek om de productlijn verder uit te breiden. Mits deze producten in hetzelfde thema passen natuurlijk. Met hetzelfde thema bedoelen we producten die aansluiten bij het product waar je hele merk om draait. Voorbeeld: een merk dat shampoo bars verkoopt en later een zeepschaaltje aan de collectie toevoegt. Of een merk dat afvalbakken verkoopt, en later speciale afvalzakken (die speciaal ontwikkeld zijn voor die ene afvalbak) aan de collectie toevoegt. Het gaat dus om ondersteunende producten van het hoofdaanbod. Dit is een hele effectieve manier om je omzet te verhogen, want wanneer klanten de mogelijkheid hebben om meer dan één item te kopen neemt hun gemiddelde bestelwaarde toe.

Single product brands online presenteren

Wanneer je één product verkoopt, ziet jouw website er totaal anders uit dan wanneer je een heleboel verschillende producten verkoopt. Als single product brand draait jouw hele website om dat ene product. Jouw homepage is de etalage van je online shop. Wanneer mensen ‘langs jouw online etalage lopen’ wil je direct de aandacht trekken en indruk maken. Je wilt dat ze je winkel binnenkomen – wat online betekent: verder scrollen of verder lezen. Maar hoe doe je dat, aandacht trekken en indruk maken?

Een knaller van een homepage

Om te beginnen zijn er verschillende websites of e-commerce platforms die thema’s aanbieden die speciaal ontwikkeld zijn voor single product brands. Denk aan thema’s voor WordPress of thema’s binnen Shopify. Absoluut de moeite waard om hier eens verder in te duiken als je op zoek bent naar een makkelijk toepasbare oplossing. Daarnaast is er ook de ‘Hero Image Strategy’. Een hero image is een grote foto op je homepage die je hele scherm vult:

Elomus: Shopify thema voor single product brands
Elomus: Shopify thema voor single product brands

Deze strategie wordt vaak (succesvol) ingezet voor single product brands. Met een hero image kun je jouw product tot leven brengen. Door mooi beeldmateriaal te combineren met slimme copy en een call to action (button) pak je direct de aandacht van je bezoekers en zorg je ervoor dat ze willen doorlezen of doorscrollen.

Creatieve content

Naast een knaller van een binnenkomer heb je natuurlijk nog meer creatieve content nodig. Gebruik beeld en tekst om te laten zien hoe het product werkt, welke features er beschikbaar zijn en wat anderen van het product vinden. Je kunt hier alle kanten mee op. Denk aan iconen voor features, illustraties, animaties, GIFjes of video’s die laten zien hoe het product werkt, reviews en quotes, ‘gezien in de media’ etc. Geef jouw product alle aandacht die het verdient.

“Be the master of one, not the master of everything.”

Heb jij een single product brand en worstel je met de uitstraling van je merk of website? Laat ons met je meekijken! Boek onze Merkversterker en krijg een persoonlijke video presentatie van 20 minuten met eerlijke feedback op de website en andere online uitingen. Gericht op branding, zichtbaarheid & onderscheidend vermogen.

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy