Flextrash

Flextrash: lessen in duurzaam ondernemen

Anno 2021 zijn consumenten niet alleen op zoek naar duurzame producten, maar kopen ze het liefst ook bij merken waar duurzaamheid terugkomt in alle aspecten van het bedrijf. Een mooie kans om op in te spelen als productmerk. Maar hoe is dat eigenlijk, een duurzaam product in de markt zetten? Wij vroegen het Ilona en Yvette van Flextrash, een merk dat duurzaamheid laat terugkomen in alle aspecten van het bedrijf. Waar liepen ze tegenaan en welke lessen op gebied van duurzaam ondernemen kunnen ze met ons delen? Je leest het hier.

Flextrash

Kunnen jullie jezelf even kort voorstellen en vertellen wat Flextrash voor bedrijf is en waar jullie voor staan?

“Hoi hoi! Wij zijn Ilona & Yvette. Van Flextrash, de prullenbak die met je meereist. Wij geloven in het aanpakken van het afvalprobleem bij de bron. In een wereld die steeds mobieler wordt ontwerpen wij afvaloplossingen die daarbij passen. Denk aan je auto, camper, caravan of boot maar ook aan de barbecue, het park of een dagje strand.  Prullenbakken die met je meereizen. Met onze super flexibele prullenbak hang jij als je onderweg bent gemakkelijk een afvalbak op. Afvalbakken voor in de keuken en badkamer zijn er genoeg, maar zodra je op pad gaat lijkt onze verantwoordelijkheid te stoppen en over te gaan naar autoriteiten. Dat jíj ook daarbuiten zorgt voor verandering, dat bewustzijn willen we creëren. Daarnaast houden we ook van mooi, dus een duurzame Flextrash die met je meereist? Die ziet er ook nog eens tof uit!”

Hoe is het idee voor Flextrash ontstaan?

“Het idee voor Flextrash ontstond in de auto van oprichter Bas. Als vader van twee kleine kinderen en drukke ondernemer werd het stiekem best vaak een rommel. Tot zijn grote verbazing vond hij nergens een geschikte afvaloplossing. In de auto mis je vaak een prullenbak dichtbij en daarom bedacht hij Flextrash samen met Basten Leijh. Wat begon in de auto is inmiddels uitgerold naar boot, camper, caravan en tent. Dat was helemaal consument gedreven, echt super leuk! We kregen veel reacties dat niet alleen de auto een plek was waar mensen een afvalbak misten, maar ook op veel andere plekken onderweg. Eigenlijk altijd als je op reis bent.”

In hoeverre is jullie product duurzaam ontworpen en geproduceerd?

“Flextrash zamelt afval in op plekken waar dat normaal vaak niet gebeurd, dat is onze nummer één duurzaamheids-missie. We gaan zwerfafval tegen op reis. Maar bij alleen inzamelen stopt het niet. Afval kan namelijk perfect dienen als nieuwe grondstof. Dat bewijzen we door onze Coverbag voor 100% te maken van oude plastic flessen. We kopen de stof hiervoor in bij het Deense design label Kvadrat, die zorgen dat oud plastic omgesmolten word tot korrels waar zij weer garen van kunnen maken. Onze droom is om Flextrash in zijn geheel circulair te maken. Dat is nu nog niet mogelijk door de dure prijzen van gerecyclede grondstoffen en het recycle proces wat nog zo in ontwikkeling is, maar de Sustainability Tree met onze dromen hangt op kantoor! Op dit moment kiezen we er daarom voor om bomen te planten ter compensatie van onze CO2 uitstoot en zorgen we in ieder geval alvast dat er geen nieuw, single use plastic bijkomt door onze navulzakken te produceren van suikerriet. Een biologisch afbreekbaar alternatief voor virgin plastic. En is je Coverbag vies? Dan was je die gewoon samen met je vieze onderbroeken, in de wasmachine!

Ook voor het design is er gedacht aan duurzaamheid. Door de prullenbak van stof te maken, in feite dus een prullenzak, kan Flextrash lekker klein worden opgevouwen en verzenden we  geen lucht! Van ons krijg je geen grote doos thuis, maar een lekker klein pakketje die vaak nog door de brievenbus past ook.

Een deel van onze opbrengst doneren we daarnaast in onze stichting The Mobile Waste Foundation waarmee we initiatieven ondersteunen die bijdragen aan een afvalvrije wereld en schone oceanen. Onze belangrijkste impact ligt dicht bij jezelf. Geen grootschalige opruimacties of ‘leegvissen’ van de oceanen. Jij kan vandaag beginnen met verandering! Zo organiseren we zelf ook regelmatig CleanUps of doen we mee met andere initiatienemers.”

Waar liepen jullie tegenaan tijdens het ontwikkelen van een ‘zo duurzaam mogelijk product’?

“De grootste strijd is denk ik altijd duurzaamheid vs. prijs. Je wilt namelijk zo duurzaam mogelijk zijn maar ook een betaalbare optie blijven, zodat mensen kiezen voor jouw product boven een goedkoper, niet duurzaam alternatief. Dat is altijd een tweestrijd. Zo kiezen we er bijv. nu voor om te produceren in China. Bij voorkeur doen we dat in Europa, of zelfs in Nederland, maar dat betekent dat Flextrash in zijn huidige vorm een retailprijs van €80 krijgt en dat vinden we te duur. Dus zorgen we voor een bewuste en verantwoorde productie in China. We hebben goed contact met onze leverancier, gaan er minimaal één keer per jaar heen en krijgen ook regelmatig video’s zodat we zeker weten dat alles gaat zoals we willen, en de grondstoffen worden gebruikt die we goed vinden en gecontroleerd hebben. Zo vergroten we ook daar de vraag naar betere productie.

Soms is het ook zo dat een duurzame grondstof niet altijd het beste alternatief is. Onze trashbags bijvoorbeeld. Die maken we nu van PLA, een grondstof van mais of suikerriet in plaats van aardolie, en is biologisch afbreekbaar. Dan denk je in eerste instantie: fantastisch! Maar het blijkt nu dat PLA uiteindelijk vaak toch verbrand wordt omdat het hele specifieke omstandigheden vereist voor biologische afbreekbaarheid en daar kunnen gemeenten niet aan voldoen. Dan is een navulzakje van gerecycled virgin plastic op dit moment toch beter, want dat kan keer op keer gerecycled worden en is een proces wat breed ondersteund wordt door de overheid.”

Wat is jullie missie? En hoe uiten jullie deze missie naast het verkopen van mooie producten?

“Het tegengaan van zwerfafval, dat is waar we voor staan. Zodat wanneer jij op vakantie gaat in de natuur, je kunt genieten van al haar schoonheid zonder vervuiling. Dit doen we door het doneren van geld aan organisaties die zich voor hetzelfde doel inzetten, zoals bijv. de Plastic Soup Surfer, en het organiseren van CleanUps. Meestal is dat in een bijeenkomst van een groep enthousiaste mensen op het strand of in een stad, maar door Corona werd dat een beetje anders. Daarom hebben we het begin van 2021 anders aangepakt. We organiseerden een digital CleanUp, en dat was een groot succes! Voorafgaand aan de CleanUp datum stuurde we iedereen een leuke kaart en een afvalzak thuis en met een hashtag (#ikhebeenzwakvoorjou) hield iedereen gedurende de week contact op social media. Ondanks de afstand gaf dat toch een ontzettend positief groepsgevoel! En mensen zijn vaak echt blij verrast na een CleanUp. Het geeft je hoofd een goed gevoel om de natuur schoner te maken en je lichaam voelt zich opgefrist doordat je lekker buiten bent geweest.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat producten goed beschikbaar zijn en de verkooppunten bij jullie merk passen?

“Onze producten verkopen we in onze eigen webshop op flextrash.com, liggen in winkels en verkopen we aan de betere groothandels. Groothandels heb je na verkoop weinig controle over dus daar maken we eerst echt kennis mee en kijken we goed of ze passen bij onze missie en visie. Winkels kan je beter beoordelen op wat je al weet of online kunt zien maar ook daar kijken we (inmiddels) altijd kritisch of we goede sales kunnen verwachten door aansluiting van ideeën en producten. Je hebt er namelijk niets aan als je product 3 maanden in de schappen ligt en er dan weer uit wordt gegooid omdat het niet verkoopt. Winkelruimte is kostbaar en je krijgt vaak maar één kans. Relatiegeschenken zijn ook een grote markt om te bedienen en werkt voor ons goed. Verder denk ik dat ook dit een kwestie is van leren wat werkt. Zo dachten wij bij de start vooral een online webshop te worden, maar merkten we dat ons product veel makkelijker verkocht als consumenten het konden zien een aanraken. Dus dan ga je mee in de flow en wijzig je de strategie. Hoewel Corona ons natuurlijk weer een beetje meer online geduwd heeft ?.”

Wat zijn dé 3 lessen die jullie hebben meegekregen afgelopen jaren als het gaat om duurzaam ondernemen?

  • “Kies partners die goed bij je passen. Meteen vanaf het begin. Winkels, bedrijven, merken en influencers die jouw visie ondersteunen en mee willen helpen. Doe geen concessies wat betreft je merk en prijs want het levert echt alleen maar korte termijn pleasures op. Zo hebben wij bijvoorbeeld in het begin veel marge ingeleverd omdat we dachten dat we een boost nodig hadden van bepaalde bedrijven, maar dat heeft er alleen maar in geresulteerd dat er nu met ons product gestunt wordt voor zoveel mogelijk winst in plaats van een vliegende start die we voor ogen hadden. Een pijnlijke, maar goede les.
  • Durf in te zetten op het buitenland. Wij merken bijvoorbeeld dat Duitsers nog veel meer behoefte hebben aan duurzame producten dan Nederlanders en verkopen daar dan ook meer dan hier. Maar houdt het dichtbij, we hebben bijvoorbeeld ook wat geprobeerd in Amerika maar daar heb je toch te weinig invloed en controle omdat het zo ver weg is. Duitsland is bereisbaar om zo nu en dan onze partners te bezoeken en goed te doen wat betreft verzending vanuit Nederland. Zo is ook België echt een kans.
  • Persoonlijk zijn! Als duurzaam product ben je vaak duurder dan een ander niet duurzaam alternatief. Dat compenseer je door te laten zien wat je anders doet, maar ook door een sterke klantenservice en oprechte betrokkenheid. Duurzaamheid zit ‘m wat ons betreft niet alleen in een product en een missie maar ook in duurzame relaties met je klanten. En dat zien we écht terug in de reviews en bijv. mond tot mond reclame.”

Waar staan jullie over 2 jaar?

“Over 2 jaar is onze collectie groter. We hebben dan een Flextrash XL versie erbij. Dat is echt een grote wens en vraag vanuit onze klanten. We willen ook heel graag meerdere stoffen toevoegen aan de collectie, dus bijvoorbeeld niet alleen maar gerecycled PET maar ook hemp of een ander natuurlijk materiaal. De deksel maken van hout of bamboo, ook zo’n droom voor de komende jaren. En toch de productie verhuizen waar mogelijk, dat zal eerst een deel zijn. We zijn bezig met wat testen in Litouwen en dat ziet er veelbelovend uit. Maar het belangrijkste? Over 2 jaar is het steeds meer ‘normaal’ geworden om je eigen prullenbak mee te nemen als je onderweg bent. Dan is de mentaliteitsverschuiving weer een beetje verder vooruit gegaan. Jij zorgt er zelf voor dat je geen afval laat slingeren, zo komt het ook niet in het bos of de oceaan en houden we de wereld schoon. Heel gewoon eigenlijk ?.”

In samenwerking geschreven met: Yvette Kuijper

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy