influencer

Influencer voor een duurzaam merk?

We weten allemaal dat de kracht van influencer marketing groot is. Toch prikken we inmiddels ook snel door oppervlakkige plaatjes en niet-kloppende samenwerkingen heen. We willen echte mensen zien die in dezelfde realiteit leven als wij. We willen oprechte content. Als merk wil je daarom samenwerken met iemand die écht bij jouw merk past. Als duurzaam merk al helemaal. Want hoe geloofwaardig is een influencer die de hele wereld rondvliegt en tegelijkertijd een duurzaam product promoot? In dit artikel duiken we in op de do’s & don’ts van samenwerkingen aangaan als duurzaam merk.

influencer

Influencer marketing statistieken

Om te beginnen delen we eerst een aantal cijfers over influencer marketing:

  1. De marktomvang van influencer marketing is van 1,7 miljard dollar in 2016 uitgegroeid tot 9,7 miljard dollar in 2020. En dat zal naar verwachting de 13,8 miljard dollar bereiken in 2021. (Influencer Marketing Hub)
  2. Meer dan 9 op de 10 influencer-marketingcampagnes maken gebruik van Instagram (Influencer Marketing Hub)
  3. Influencers op Instagram krijgen verreweg het beste engagementpercentage van de traditionele platforms, gemiddeld 1,67% per post. Dat is vergeleken met 0,15% op Facebook en slechts 0,043% op Twitter (RivalIQ)
  4. Influencers zijn het meest actief op Facebook – ze delen gemiddeld 0,86 posts per dag op dit platform. Twitter-influencers zijn een goede tweede met 0,84 posts per dag, terwijl influencers op Instagram gemiddeld 0,56 posts per dag delen (RivalIQ)

Van vluchtige samenwerkingen naar ambassadeurs van je merk

De cijfers liegen er niet om: influencer marketing blijft groeien komende tijd. Dus of je als merk nu al vaker met influencers gewerkt hebt of nog helemaal groen bent in de wereld van influencer marketing, we kunnen het onderwerp niet negeren. En dat willen we ook helemaal niet, want het is een vorm van marketing die heel goed kan werken. Mits je de juiste samenwerkingen tot stand brengt als merk.

De tijd van producten opsturen naar iedereen die er een foto van wilt posten op Instagram is voorbij. Anno 2021 gaan we voor oprechte samenwerkingen. Voor echte content waar het publiek écht iets aan heeft. Want het is natuurlijk leuk om je bereik even te boosten zonder dat je daar als merk iets voor hoeft te doen, maar het is nog veel leuker als de samenwerking echt iets toevoegt aan je merk. Ga als merk niet langer voor vluchtige samenwerkingen, maar voor samenwerkingen voor de lange termijn. Maak influencers ambassadeurs van je merk.

Kies bijvoorbeeld elk kwartaal of halfjaar 2 tot 3 samenwerkingen (zorgvuldig!) uit. Ga voor mensen die ambassadeurs van je merk kunnen worden. Mensen die van jouw product houden en dezelfde doelgroep aanspreken. Maak duidelijke afspraken en laat deze persoon jouw producten aanbevelen op een natuurlijke manier. Subtiel, maar ook vaker. Zodat het niet een eenmalige snelle actie is (zoals het bij veel samenwerkingen gaat), maar dat het echte liefde voor jouw product of dienst is. Deze duurzame manier van samenwerken zal jouw merk veel meer brengen dan 100 vluchtige samenwerkingen die eigenlijk veel te oppervlakkig zijn.

Samenwerkingen aangaan als duurzaam merk

Om ambassadeurs van je merk te vinden, is het belangrijk dat de link tussen de influencer en jouw merk logisch is. Er moet een echte connectie zijn en de influencer moet sterke affiniteit met jouw merk of product hebben. Dit is de basis van de samenwerking. Vervolgens spelen de kracht van herhaling, de omschrijving van het product en het gebruik van het product een grote rol bij de oprechtheid van jullie samenwerking. Als dit allemaal klopt kun je een langdurige partnership aangaan, met het gevolg dat de content natuurlijk aanvoelt. Wat nog meer belangrijk is? Zo vind je de juiste ambassadeur voor je merk:

  • Zijn/haar volgers zijn onderdeel van de doelgroep die jij als merk wilt bereiken 
  • Past jouw product in de levensstijl van de influencer?
  • De influencer heeft affiniteit met jouw merk of product (of je weet al dat hij/zij van je product houdt – ambassadeurs kunnen ook bestaande fans zijn)
  • Kloppen de cijfers? De influencer hoeft geen miljoenen volgers te hebben, maar wel goede engagement

Groene consumenten willen groene influencers

Wanneer je een duurzaam merk hebt, lig je vaak extra onder de loep bij consumenten. Groene consumenten hebben het label ‘groene consument’ niet voor niets gekregen. Ze vinden het belangrijk dat de merken waar ze kopen eerlijk zijn, een steentje bijdragen aan de wereld en een positieve impact maken. En als eigenaar van een duurzaam merk staat dat bij jou uiteraard hoog op de agenda. Zonde dus, als je dat vertrouwen schaadt door per ongeluk een samenwerking aan te gaan met een influencer die niet zo duurzaam bezig is. Pas daarom op dat je niet te snel met iedereen in zee gaat. Dit kan het vertrouwen van blije consumenten in jouw merk doen afnemen. Doe grondig onderzoek voordat je van start gaat!

Wat levert het je op?

Influencer marketing, of het hebben van een aantal trouwe ambassadeurs, kan helpen bij de geloofwaardigheid van je merk. Mensen nemen sneller iets aan van andere mensen, dan van het merk zelf. Influencer marketing kan tevens een grote rol spelen bij het verkrijgen van naamsbekendheid. Je komt onder de aandacht bij een ander publiek. Mensen die je zelf misschien nooit had kunnen bereiken met advertenties of organische content op je eigen kanalen. Je krijgt als het ware toegang tot een ‘nieuwe vijver waar je uit kunt vissen’. Genoeg reden om je eens dieper in deze vorm van marketing te verdiepen dus!

Tekst: The Social Brand
Beeld: Unsplash

Manon van Vliet
Manon is mede-eigenaar van The Social Brand en helpt bedrijven online zichtbaar worden én blijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy