Social Identity

Komt de identiteit van jouw merk ook terug op social media? Je staat er misschien niet bij stil, maar elke uiting van jouw merk – of dat nu een geprinte advertentie of social media post is – zou dezelfde look & feel moeten hebben. Deze look & feel, ook wel bekend als merkidentiteit, zorgt ervoor dat jouw merk in elke uiting herkenbaar is. Op online gebied wordt dit nog weleens vergeten. En dat terwijl je als merk nu juist het verschil kunt maken met een creatieve en onderscheidende social media identiteit! In deze blog lees je meer over het belang van een Social Identity.

Wat is een social media identiteit?

Net als een merkidentiteit zorgt een social media identiteit voor herkenbaarheid. Door een ‘Social Identity’ te ontwikkelen, val je als merk op in het social medialandschap. Zeker als je naar de visuele kanalen kijkt, zoals een Pinterest of Instagram. Op deze social media kanalen kun je in één oogopslag de look and feel van een merk zien en herkennen. Neem bijvoorbeeld een merk zoals Tony’s Chocolonely, super herkenbaar. Daarom is het zo belangrijk om als merk een herkenbare identiteit neer te zetten op social media. Elke keer dat consumenten door hun tijdlijn scrollen, zullen ze jouw content herkennen aan die bepaalde stijl. Dat is wat je wilt als merk: continu top of mind zijn. Een social media identiteit kan bestaan uit:

  • Social media Brandguide (welke kleuren gebruiken jullie, welke fonts, welke visuals etc)
  • Content bibliotheek met bijvoorbeeld fotografie, video’s en illustraties
  • Templates, bijvoorbeeld gemaakt in Canva, die gekoppeld zijn aan de social media strategie
  • De inrichting van je kanalen (zoals een profielfoto, omslagfoto en bio)
  • Tone of voice van je merk. Hoe spreek je de doelgroep aan? Beetje fun of juist heel serieus?

Het gaat erom hoe jouw merkidentiteit online het beste tot zijn recht komt. Hier kun je dus ook gebruik maken van de functionaliteiten en mogelijkheden van het social media kanaal. 

Verlengstuk of helemaal nieuw?

Een social media identiteit is een verlengstuk van je merkidentiteit, maar mag visueel net even wat speelser zijn dan de visuele identiteit op bijvoorbeeld je website. Dit komt omdat social media veel sneller wisselt in content. Veel merken maken gebruik van rubrieken of formats op social media. Rubrieken of formats zijn ideaal om visuals voor te ontwerpen die je steeds weer terugziet (herkenning). Denk bijvoorbeeld aan een animatie als intro van de weekvlog of een grafische visual waarin vragen (Q&A) worden beantwoord. Een social media rubriek of format kun je goed vergelijken met een tv-programma of een serie. Ook hier hebben ze vaak een herkenbare intro gemaakt die je elke aflevering weer terugziet. Dit kan dus ook voor social media. Maar onthoud: keep it short!

5 punten die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van een social media identiteit

  • Alles ontstaat vanuit een merkidentiteit, ga dus niet te enthousiast aan de slag in Canva met allemaal verschillende templates. Het draait uiteindelijk om herkenbaarheid, dus ga strategisch te werk.
  • Begrijp wat je doelgroep wil zien op social media. Hoe kun jij je doelgroep voorzien van waardevolle content en hoe kan de social identiteit daaraan bijdragen?
  • Wil je opvallen? Dan loont het absoluut niet om lui te zijn! Opvallen en authenticiteit uitstralen betekent eigen content (laten) creëren. Gebruik geen (of niet te vaak) standaard templates of stockfoto’s.
  • Wees flexibel. Maak een duidelijke Social Brand Guide en ga vanuit daar aan de slag met nieuwe templates en content. Zo blijft de stijl herkenbaar, en ben je als merk niet saai maar verrassend.
  • Storytelling. Probeer niet alles in 1 post te proppen. Werk met de functies van de kanalen of maak gebruik van video. Gebruiksvriendelijkheid zorgt voor een betere connectie en positieve ervaring met je merk.

Tijdelijke campagnes & doorlopende rubrieken

Het komt natuurlijk voor dat campagnes en doorlopende rubrieken door elkaar lopen op je social media kanalen. Daarom zouden wij ook altijd adviseren om de Social media Brand Guide te delen met het reclamebureau of de agency waarmee de campagnes worden ontwikkeld. Zo kan het merk nog meer versterkt worden door een opvallende visuele identiteit op social media.

Drie merken met een duidelijke Social Identity.

  1. Gisou is een sterk online merk. Dit komt omdat het merk van de social media identiteit een prioriteit heeft gemaakt. De content speelt in op de doelgroep en is continu verrassend maar herkenbaar. Daarnaast maakt het gebruik van de functionaliteiten van de social media kanalen, zoals interactieve functies.

2. Crisp.nl is ook een sterk online merk. Waarom? Omdat de branding van het merk goed doorgevoerd is op de social media kanalen. Dat doen ze op een leuke en speelse manier. Je ziet bijvoorbeeld de huisstijl kleuren subtiel terugkomen in de aankleding.

3. Dopper heeft ook een sterk online merk neergezet. Misschien heb je ons vaker over dit merk horen praten, want wij zijn fan. Dopper werkt met een aantal rubrieken waarbij ze ook een sterke online visuele identiteit hebben neergezet. Ze combineren speelse elementen zoals illustraties vaak met foto’s. Door die speelse elementen toe te voegen kun je nog beter een verhaal vertellen en opvallen.

Ben je benieuwd hoe jouw merk op online gebied beter kan opvallen? Boek dan een Merkversterker of ontdek ons Social Identity traject. Nog een leuke toevoeging van een merk met een sterke identiteit op social media? Deel ‘m in de reacties.

Illustratie: Sophie Siemerink

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy