Duurzame verpakkingen

PurePack: duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen en drukwerk beschikbaar maken voor elk bedrijf: dát is waar PurePack voor staat. Het bedrijf is op een missie om de wereld groener te maken, door 100% milieuvriendelijke verpakkingen toegankelijk te maken en bedrijven te adviseren over het verduurzamen van hun product. We spraken Mette Laman-Jensen, oprichter van PurePack.

Kun je je kort voorstellen? Wat doet PurePack en wie ben jij Mette?

“PurePack verkoopt duurzame verpakkingsoplossingen en helpt op die manier bedrijven verduurzamen. Mijn klanten zijn starters, MKB’ers en coöperaties die hun profiel willen verduurzamen. Wat ze gemeen hebben, is dat ze op zoek zijn naar een duurzame verpakking waarmee zowel de wereld als hun bedrijfsprofiel groener wordt.

En ik ben Mette, oprichter van PurePack. Ik ben van oorsprong Deens, moeder van twee energieke kinderen en getrouwd met een Nederlander. Mijn passie ligt bij het creëren, innoveren en ontwikkelen van verpakkingen. Ik wil altijd de juiste oplossing vinden voor de gewenste producten. In dit geval is dat een duurzame verpakkingsoplossing. Een oplossing met grote impact voor de toekomst, voor de volgende generatie. Mijn ervaring, doorzettingsvermogen en kennis binnen de verpakkingsindustrie maakt PurePack een onderscheidende partner en leverancier van duurzame verpakkingen.”

Waarom duurzame verpakkingen? 

“Ondernemers die kiezen voor duurzaamheid, nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en zijn vaak erg ambitieus. Ze leggen de lat hoog voor zichzelf en hun bedrijf en zijn een grote inspiratiebron voor anderen. Daar wil ik graag aan bijdragen. Ik werk graag met ambitieuze ondernemers en merken, die een verschil en impact willen maken. Daar haal ik inspiratie en energie uit. Daarom heb ik heel bewust gekozen voor duurzame verpakkingen. Op gebied van duurzaamheid gebeurt er ook ontzettend veel. Er is enorm veel gaande op gebied van productontwikkeling en het is een markt die veel in beweging is. Gelukkig maar, want er is nog een lange weg te gaan.”

Een vraag die wij vaak krijgen vanuit onze klanten: zijn duurzame verpakkingen veel duurder?

“Misschien moet dit andersom bekeken worden: ‘goedkoop is duurkoop’, want de rekening komt (generaties) later. Alleen op dit moment, door de forse investeringen om klimaatneutraal te worden, groene energie op te wekken en hernieuwbare grondstoffen in- en om te zetten naar duurzame verpakkingen, kunnen duurzame verpakkingen duurder zijn. Wanneer we het hebben over nieuwe ontwikkelingen, is het ook een kwestie van vraag en aanbod en tijd, om op te schalen in productie om marktconforme prijzen te kunnen aanbieden. Dit geldt zowel voor plastic-vervangende grondstoffen als voor afval waar papier of trays van worden gemaakt. Dit een kwestie van tijd.

Gelukkig geldt dit niet voor kartonnen verpakkingen. PurePack biedt Cradle to Cradle gecertificeerde verpakkingen aan, CO2 neutraal bedrukt en uiteraard FSC gecertificeerd, wat betekent dat het hout van verantwoorde herkomst afkomstig is. Deze verpakkingen zijn niet duurder dan andere kartonnen verpakkingen. Maar ze dragen wél veel meer bij aan het verminderen van onze carbon footprint.”

Wat houdt een keurmerk zoals ‘Cradle to Cradle’ precies in?

“Cradle to Cradle is een milieukeurmerk waarbij er aan de hele keten wordt gedacht. De hele levenscyclus van de verpakking komt onder een vergrootglas te liggen. Van herkomst en productie tot het recyclen van de verpakking. Ten eerste wordt er aandacht besteed aan de herkomst en inhoud van grondstoffen. Dit betekent o.a. dat er wordt gekeken of er geen schadelijke-, kankerverwekkende of hormoonverstorende stoffen zijn toegevoegd aan de producten waarmee wordt gewerkt. Dat gebeurt op basis van de ‘Banned list of chemicals’. Daarna wordt de productie onder de loep genomen. Tijdens de productie is er aandacht voor zowel het waterverbruik, de CO2 uitstoot en het energieverbruik. Onze Cradle to Cradle verpakking wordt CO2 neutraal bedrukt en geproduceerd met groene energie. De producent is voorzien van groene energie door een eigen windmolen.

Tot slot wordt er uitgebreid naar het scheiden van de verpakking gekeken. Na gebruik van de verpakking is het van belang dat deze goed te recyclen is, en het recyclingproces zo eenvoudig mogelijk kan verlopen. We bekijken of we ook hier water en energie kunnen besparen, en waar mogelijk zullen we adviseren om de verpakking te recyclen. We willen voorkomen dat onze verpakkingen bij het restafval belanden. Wanneer recycling geen optie is, voldoet onze verpakking aan de Europese composteringsnorm EN13432, en kan deze dienen als een voedzame bodembedekker wanneer recycling niet meer mogelijk is. Zo voorkomen we afval en dragen we bij aan een circulaire economie.”

Wat maakt jullie onderscheidend in de wereld van verpakkingen? 

We werken vanuit een duurzame gedachte. Het is niet iets wat we ‘erbij’ zijn gaan doen, het is de basis van ons bestaan en zit in het DNA van PurePack. Onze werkwijze en aanpak is ook anders opgebouwd. We hebben een methodologie van het delen van kennis en ervaring. We dragen bij aan een verpakkingsstrategie en analyseren (bij bestaande verpakkingen) samen met onze klant de huidige verpakking. We zien het echt als een samenwerking, en werken van begin af aan als partners. Op die manier innoveren en creëren we samen met ons klanten. Sommige bedrijven waar we mee samenwerken hebben meerdere producten en kunnen niet alles in één keer verduurzamen. Daar is tijd voor nodig. We gaan dan samen met het bedrijf kijken hoe hun ideale verpakking eruit ziet. Soms zijn er met kleine aanpassingen quick-wins te behalen, en soms zijn er grotere investeringen nodig. Dan kijken we binnen welke termijn het (financieel) haalbaar is.

Voor andere bedrijven is de ideale verpakking nog niet haalbaar omdat het nog niet op markt is. Dan hebben we het echt over ontwikkelingsprojecten. Daarnaast willen we ook graag meer aandacht besteden aan de recyclingprocessen en de consument betrekken bij het recyclingproces van verpakkingen, om ervoor te zorgen dat veel meer verpakkingen gerecycled worden. Ook willen we de look & feel van het product in balans brengen met de verpakking, om consumenten een hele duurzame belevenis te bezorgen.”

Stel ik verkoop een duurzaam product en heb een verpakking nodig. Waar moet ik allemaal op letten bij het kiezen of laten ontwikkelen van een duurzame verpakking?

“Het belangrijkste is om te weten waar je verpakking aan moet voldoen. Welke barrière-eigenschappen heeft de verpakking nodig? Pas dan kun je op zoek gaan naar de juiste verpakking. Dit is een veelvoorkomende situatie, dat de klant niet zeker weet welke bescherming een product nodig heeft. Wil jij graag een duurzame verpakking, dan zijn dit een paar punten waar je op kunt letten:

  • Is de verpakking makkelijk te recyclen? Onderzoek of er een bestaand recyclingsysteem bestaat waarin de verpakking gerecycled kan worden.
  • Wanneer de verpakking, zoals men vaak ziet bij flexibele verpakkingen, uit meerdere materialen bestaat, kun je nagaan of deze ook gemaakt kan worden van alleen mono materialen. Mono materialen kunnen namelijk gerecycled worden.
  • Bestaat een verpakking volledig uit plastic, dan kun je nagaan of deze verduurzaamt kan worden met gerecycled plastic. Wanneer het wenselijk is om van plastic af te stappen zijn er steeds meer mogelijkheden met fossielvrije en hernieuwbare grondstoffen.
  • Op gebied van inkt, lijm en verantwoorde herkomst is er ook een heleboel mogelijk. Biologisch afbreekbare inkt, vegan lijm en uiteraard gecertificeerd grondstoffen van verantwoorde herkomst.
  • Wat niet mag ontbreken in dit rijtje, is ook de duurzame productie van de verpakkingen. Je kunt de carbon footprint verlagen met CO2 neutraal bedrukken en productieprocessen en groene stroom van wind of zon.”

Is er meer behoefte aan duurzame verpakkingen? Of ziet men het nog steeds als iets voor later?

“Nee zeker niet, de vraag neemt enorm toe. Dat merk ik elke dag. Waar vele bedrijven willen verduurzamen omdat ze maatschappelijk willen ondernemen en impact maken, zijn er ook bedrijven die vanuit de maatschappij druk voelen en gaan verduurzamen. Het is niet meer van deze tijd om niet duurzaam in te zetten waar mogelijk. Uiteraard is er wel een verschil in hoe het verloopt met de implementatie. Starters verduurzamen gelijk alles, dat is ook enigszins eenvoudig. MKB’ers hebben vaak wat meer tijd nodig, en coöperaties plannen een jaar of twee vooruit omdat er minder flexibiliteit in de processen van implementatie zit. Daar hebben starters en MKB’ers een voorsprong op.”

Zijn er nog bijzondere ontwikkelingen van nieuwe materialen bijvoorbeeld die we in de toekomst meer zullen gebruiken?

“Zoals ik eerder aangaf is dit een markt die enorm in beweging is. Ontwikkelingen zoals eetbare verpakkingen, nieuwe papiersoorten en plastic vervangers zijn volop in ontwikkeling. Wél wordt papier vaak gezien als een duurzamer materiaal en ik merk dat veel bedrijven graag helemaal van plastic af willen. Ze willen graag karton en bio-folies of andere grondstoffen gebruiken om maar van het plastic af te zijn. Maar voor sommige producten is dat niet zo eenvoudig. Er komt vaak veel meer bij kijken dan verwacht, omdat plastic hele sterke barrière eigenschappen heeft. Bedrijven en producenten willen natuurlijk ook niet de houdbaarheid van hun producten verkorten om maar van de plastic af te zijn. Daarom is het goed dat er volop ontwikkelingen plaatsvinden.”

Wil je als merk je verpakkingen verduurzamen of ben je gewoon benieuwd naar PurePack?
Check de website via deze link.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy