Anneke van der Voort

Altijd top of mind op LinkedIn

Afgelopen maand werd het LinkedIn profiel en de activiteiten van Anouk (eigenaar The Social Brand) geanalyseerd door LinkedIn expert Anneke van der Voort. Met als doel: een netwerk opbouwen op LinkedIn waar je écht wat aan hebt. Klanten, partners en talent die bij jou en je merk passen. In dit artikel deelt Anneke van der Voort haar tips.

Anneke van der Voort helpt met haar bedrijf PRminded ondernemers een sterk personal brand op te bouwen op LinkedIn. Met meer zichtbaarheid, expert status en klanten als resultaat.

Waarom LinkedIn?

LinkedIn is hét B2B platform voor ondernemers en we kunnen er veel meer uithalen dan we denken. Ook als je een B2C gericht bedrijf hebt liggen er veel kansen voor jou als ondernemer. Denk aan partners, mooie samenwerkingen en talent die goed bij je bedrijf passen en ja, ook hier kun je klanten vinden want op LinkedIn zitten uiteindelijk ook gewoon consumenten. Er zijn meer dan 5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers op het platform, meer dan 1 miljoen gebruikers zijn ook dagelijks actief op LinkedIn (en dat is de afgelopen jaren opvallend gestegen).

In dit artikel laten we je zien hoe je berichten kunt maken die bereik en connecties opleveren. En niet onbelangrijk: hoe je een magneet kunt worden voor klanten, partners en talent. We doen dit aan de hand van het profiel en activiteiten van Anouk (eigenaar The Social Brand)

Zet jij LinkedIn al actief in? Wat is je strategie en wat haal je er nu uit? Of wat is de reden dat jij LinkedIn nog niet actief inzet?

Profiel set-up

LinkedIn geeft zelf goed aan welke punten je in je profiel kunt aanscherpen of optimaliseren. Ze geven ook aan hoe gevorderd je account is. Ben je een all star (zeer deskundig)  of intermediate (gevorderd)? 

Wat LinkedIn niet doet is aangeven of je duidelijk communiceert in je profiel, zij kijken puur of je alles hebt ingevuld en hoe actief je bent. Hier kan Anneke ons verder goed in adviseren.

Wat belangrijk is bij het inrichten van je profiel is dat je gebruik maakt van zoveel mogelijk functies, hoe completer jouw profiel, hoe groter de kans dat potentiële klanten ook contact met je opnemen en nog belangrijker: dat de juiste klanten – die bij jou passen contact met je opnemen.

5 tips van Anneke om de juiste mensen aan te trekken via je profiel:

  1. Maak je profiel visueel sterk, met een duidelijke professionele profielfoto en omslagfoto die aansluit bij de branding en communicatie van je bedrijf.
  2. Gebruik zoekwoorden waarop je gevonden kunt worden. Woorden die te maken hebben met je expertisegebied en die je klanten gebruiken om iemand als jou te vinden. 
  3. Kies voor een headline die triggert. Een paar mooie voorbeelden zijn:
    1. Saakje Bakker – Transformatiecoach “Bedrijfskundig Verwonderaar | Gecertificeerd Presentatie- en Transformatiecoach | Faalkundig Trainer | Houdt van Rake Verhalen”
    2. Elise van Bussel – Organisatiepsycholoog “Organisatiepsycholoog | Voor managers & vastgelopen teams | Grip op Gedoe | Uitnodigend & integer”
    3. En natuurlijk Anneke van der Voort zelf “No-nonsense LinkedIn expert voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening | ik begeleid je naar de juiste klanten via LinkedIn | LinkedIn met ziel & zakelijkheid”
  4. Uitlichten van recente posts op je profiel, zo kun je actuele content uitlichten op je profiel en hier ook kennis en werk in delen
  5. Aanbevelingen aanvragen bij je netwerk – blijf dit ook actief aanvragen na een afgeronde opdracht of project

Gooooood content

Om top of mind te zijn bij je netwerk is het goed om regelmatig en consistent content te delen op LinkedIn. Hier kun je ook onderscheid maken in het delen van content op je bedrijfsprofiel of de content die je deelt op je persoonlijke profiel. Een goede tip van Anneke is om de content vanuit je persoonlijke profiel niet klakkeloos te copy-pasten vanuit je bedrijfsprofiel maar te schrijven vanuit jezelf en dan de tekst of het bericht er aan toe te voegen. Op die manier kan je netwerk veel beter verbinden met jou als ondernemer en weten ze ook wat jouw rol is geweest bij de boodschap van de content.

De belangrijkste tip die ik vanuit Anneke heb gekregen is om meer gemaakt werk te delen. 

Als je klanten wil halen uit LinkedIn is het goed om ook eigen werk te laten zien. Waar ben je mee bezig? Voor welke klanten werk je nu? Wat voor branding-trajecten heb je recent opgepakt en met wie? Waren de klanten tevreden? Wat is de unieke stempel die Anouk op het werk van The Social Brand zet?

Het delen van werk, pakte goed uit. Doordat Anouk de klant heeft getagd en de samenwerking benoemd heeft werd bij 2 berichten het werk ook gedeeld door de klant. Waardoor Anouk (en haar werk) direct zichtbaar werd bij een nieuw netwerk.

Je zou bijvoorbeeld met rubrieken/categorieën kunnen werken op je persoonlijke profiel, denk aan:

  1. Werk & resultaten
  2. Klanten, partners & talent
  3. Ervaringen, inzichten & praktische tips
  4. Zakelijke activiteiten, business en carrière gerelateerd

4  tips van Anneke voor content die zorgt voor nieuwe, passende connecties:

  1. Meer de diepte in, wees niet te vlak. Alleen dan onderscheid je je van andere ondernemers die op het eerste gezicht hetzelfde doen.
  2. Beantwoord vragen van klanten in je content zoals: Hoe zet je een merk in de markt? Wanneer is het tijd voor een re-branding? Wat heb je nodig voor een re-branding? Ga dus in op de specifieke problemen die je oplost.
  3. Meer laten zien van het proces. Mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. Het maakt je content ook persoonlijker.
  4. Je drijfveer laten zien. Waarom vind je bijvoorbeeld duurzaamheid belangrijk? (in het geval van Anouk)

4 tips van Anneke voor de opbouw van een bericht op LinkedIn:

  1. Spreek de doelgroep aan in de eerste 3 regels
  2. Benoem een probleem of behoefte
  3. Gebruik 2-4 hashtags (niche, doel, markt)
  4. Eindig je bericht altijd met een CTA (een vraag bijvoorbeeld).

Alles wat je aandacht geeft groeit

Doordat Anouk en Anneke bewust en strategisch het account van Anouk zijn gaan bekijken en optimaliseren heeft Anouk meer connectieverzoeken ontvangen dan gemiddeld, meer profielbezoekers en heeft Anouk twee afspraken via LinkedIn weten in te plannen waarvan één met een potentiële klant en één met een mooie partner. Dit smaakt naar meer.

Ben je benieuwd hoe je zonder gekke trucjes klanten aantrekt via LinkedIn? Dan hebben wij een hele fijne tip voor je! De online training van Anneke: LinkedIn Klantmagneet is een online training met 8 lessen, opdrachten en checklists. Duidelijk, no-nonsense en gericht op de echte verbinding zodat je klanten, partners en talent aantrekt die bij je passen.

Staar je niet blind op Instagram, maar ga actief aan de slag met LinkedIn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy