Social media content

10 content ideeën voor duurzame productmerken

Lukt het jou niet om steeds weer nieuwe, creatieve content te bedenken? Of ben je content creator bij een nieuw merk en kun je wel wat inspiratie gebruiken? Werk met unieke content rubrieken die passen bij je merk en blijf top of mind bij je doelgroep. Speciaal voor productmerken met duurzame ambities hebben we 10 social media content ideeën en voorbeelden op een rijtje gezet.

Illustratie door Sophie Siemerink voor The Social Brand

De content die wordt gedeeld vanuit een bedrijf moet altijd een bijdrage leveren aan de kernwaarden en missie anders versterkt de content het merk niet. Social content draait om de waarde en inspiratie die je deelt met je doelgroep en het gesprek dat daardoor op gang komt. Om zoveel mogelijk uit je content te halen moet je de doelgroep door en door kennen zodat je weet wat zij graag willen zien. Dat is dan ook de allerbelangrijkste stap voor het ontwikkelen van een contentstrategie: ken je doelgroep.

Je kunt natuurlijk 24/7 je producten uitlichten op social media en de nieuwste campagnes delen (omdat deze er toch al zijn), maar als merk ben je veel meer dan dat. Je bent op een missie, je hebt een identiteit en er is veel meer dan alleen je product(en). Je bent als merk een lifestyle. Bouw rondom deze lifestyle een contentstrategie zodat je mensen aan je merk kan koppelen en dat zij zich ook verbonden voelen met je merk. In dit artikel delen wij 10 richtingen met voorbeelden voor een contentstrategie.

  1. Community
  2. Weetjes en informatie delen
  3. Producten uitlichten
  4. Samenwerkingen en partners
  5. Positieve impact
  6. Ervaringen en reviews
  7. How it’s made (proces)
  8. Campagnes en launches
  9. Inhakers
  10. Inspiratie

1. Community

People of the brand. Laat zowel klanten, gebruikers, ambassadeurs als je eigen team regelmatig terugkomen in je content. Zo kunnen andere mensen zich identificeren met je merk. Ambassadeurs en influencers kunnen voor een nieuw bereik en klanten zorgen, je team en gebruikers creëren juist weer vertrouwen en verbinding bij de volgers. Ook leuk om andere experts of leveranciers te interviewen voor een blog of post over bepaalde materialen die jij bijvoorbeeld gebruikt voor je producten.

2. Weetjes en informatie delen

Did you know? Vanuit jullie merk is er een bepaalde expertise op een specifiek vlak. Zoals Swapfiets (in het voorbeeld hieronder) gespecialiseerd is in fietsen en Oatly gespecialiseerd is in producten met haver. Zeker voor duurzame merken is het mooi om vergelijkingen te maken en kennis te delen zodat mensen ook weten waarom ze meer zouden moeten betalen voor een duurzaam product.

3. Producten

Producten kun je mooi laten fotograferen in de stijl van je merk en identiteit, maar je kunt ze ook zo nu en dan op een andere manier laten zien. Gebruik de creativiteit van je team en laat je producten toegepast zien, hoe worden ze gebruikt? Iedereen gebruikt een product op een andere manier. En of dit nou een recept is, een bepaalde styling of routine.. door het product niet alleen in de verpakking te laten zien kun je anderen inspireren. Daarnaast is het ook goed om de bereikbaarheid van je product te delen, waar zijn de producten te verkrijgen? Maak het visueel en direct duidelijk, de meeste mensen op social media scannen content voordat ze echt overgaan tot lezen.

4. Samenwerkingen en partners

Een campagne of mooie samenwerking met een ander merk of bedrijf met dezelfde missie kan onwijs goed werken voor je bereik en netwerk. Vind andere merken en partners waar je een missie of doelgroep mee deelt en zet een mooie samenwerking op (#winwin). Ook kun je laten zien bij welke winkels, webshops of derden jouw producten te verkrijgen zijn.

5. Positieve impact

Wat is de positieve impact die je hebt gemaakt als merk? Veel duurzame merken zijn bescheiden als het gaat om mooie resultaten maar als je grote stappen kunt zetten naar een betere wereld dan mag je dit zeker delen in je social content. Niet alleen om transparant te zijn naar je doelgroep, maar ook naar partners (zoals: stakeholders en shareholders). Maak jaarlijks een sustainability report en breek dit op in een aantal visuele posts of formats waarin je in 1 oogopslag de impact kunt delen met je volgers. Zo ben je transparant naar je doelgroep én partners maar je bent ook een inspiratie voor andere merken.

6. Ervaringen en reviews

User Generated Content (content gemaakt door gebruikers) zoals video’s, foto’s en reviews over specifieke producten werken goed voor de betrouwbaarheid van je merk. Bedenk een unieke en leuke manier om te laten zien hoe anderen jouw producten ervaren en maak het zo makkelijk mogelijk voor de gebruiker om content aan te leveren. Geef je richtlijnen aan, deel een template of zet er iets tegenover zoals een korting of een product zodat je ook bruikbare content krijgt vanuit de gebruiker. Je kunt ook gebruikers uitnodigen voor een opnamedag zodat je de kwaliteit van de content zelf in handen hebt.

7. How it’s made (proces)

Als duurzaam productmerk wil je transparant zijn, laat dit ook visueel zien in je content door het proces te delen. Maak een mooie ‘behind the scenes’ video, een IG Reels, een stopmotion of een fotoserie waarin je het proces van je producten laat zien. Van idee, uitwerking tot uiteindelijk product in schappen of thuis bij de consument. Naast dat het vertrouwen geeft, laat het ook de meerwaarde van een (duurzaam) product zien.

8. Campagnes en launches

Elk merk heeft eens in de zoveel tijd een campagne of launch (van een nieuw product of lijn) waar je op in kunt haken met je social content. Maak je hier nog geen gebruik van? Zeker de moeite waard om dit mee te nemen in je contentstrategie om zo ook je merk en zichtbaarheid een boost te geven. Je zou in je contentkalender een campagne planning kunnen meenemen met 2-4 campagnes per jaar. Je kunt ook campagnes rondom inhaakmomenten inplannen, dat brengt ons bij het volgende punt..

9. Inhakers

Inhaken op nieuws, actualiteiten of feestdagen. Veel inhakers kun je natuurlijk voorbereiden met je team maar soms is het ook goed om op nieuws of actualiteiten in te haken, sterker nog je kunt er viral mee gaan. En dat is natuurlijk voor een duurzaam merk heel waardevol, want zo kun je op de lange termijn weer heel veel nieuwe mensen inspireren en aanzetten tot actie. Let er wel op dat een inhaker past bij je merk (kernwaarden en identiteit) en dat je het niet vanuit een persoonlijke interesse of passie deelt. Dit kan schadelijk zijn voor je merk.

10. Inspiratie

Wat inspireert jullie als merk? Waar krijgen jullie energie van? Ook dit kun je delen in de content op social media. Laat weten in de content waarom het jullie als merk of marketing team inspireert, deel altijd het haakje. Je kunt bij het delen van inspiratie ook gebruik maken van bestaande content, vergeet dan niet de maker te taggen en benoemen. Leuk voor reis- en interieur merken.

Waardevol? Laat het even weten in de reacties.

Benieuwd hoe je consistent en visueel je ideeën en merk kunt doorvertalen in je social media content? Bekijk dan eens onze Social Identity dienst.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Maillijst

Ontvang onze artikelen in je inbox

Join onze community. Ontvang iedere week een update met interessante verhalen, interviews en artikelen. 

Bedankt voor je inschrijving.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy