Branding: meer dan een logo

Denk jij bij ‘branding’ alleen aan de buitenkant van een merk? No worries, je bent absoluut niet de enige. Veel mensen denken bij branding alleen aan specifieke onderdelen van branding, zoals een visitekaartje of een logo. Zonde! Want branding is veel meer dan dat. Branding zorgt ervoor dat de constructie van een merk klopt. Heel belangrijk, want als de constructie van een merk niet klopt valt het een keer om. In dit artikel duiken we dieper in op de betekenis van branding en hoe The Social Brand branding inzet om van een bedrijf een sterk merk te maken.

Wat is branding?

Wat is nu precies de betekenis van ‘branding’? Branding is het bouwen van een sterk merk. En een sterk merk is een merk dat een plekje heeft veroverd in het hoofd en het hart van haar doelgroep. Een merk dat altijd top of mind is bij haar doelgroep.

Net als bij het bouwen van een pand, heeft een merk een stevige constructie nodig zodat het niet omvalt. De constructie van een merk kun je ook vergelijken met de constructie van een mens. Je hebt de kern, het karakter, de kernwaarden en een visuele uitstraling. Als mens straal je jouw kernwaarden en karakter uit naar de buitenwereld. Bijvoorbeeld in de vorm van kleding / je stijl, maar ook in de manier waarop jij communiceert met anderen. Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant is belangrijk. Het is de combinatie van deze onderdelen, die jou als mens uniek maken.

Een sterk merk doet dit ook. De kern, het karakter, de kernwaarden en de visuele uitstraling vormen samen een uniek merk. Daarom is het belangrijk dat al deze onderdelen aan bod komen bij het opbouwen van een sterk merk. Door al deze onderdelen aandacht te geven bij het bouwen van een merk, creëer je die stevige constructie waar je voor de lange termijn op kunt rekenen.

Een sterk merk met The Brand Circle

Omdat we veel vragen krijgen over wat branding nou precies is én hoe wij als branding bureau werken, hebben we The Brand Circle gemaakt.

Branding - The Brand Circle

The Brand Circle bevat alle kernelementen van een sterk merk. We werken hierbij van binnen naar buiten. We nemen deze elementen stuk voor stuk met je door:

FASE 1
We beginnen bij het begin: de brand purpose van het bedrijf. De kern van het bedrijf. Waarom bestaat het bedrijf? Waar gelooft het bedrijf in? Wat is de passie van het bedrijf? De Purpose ontstaat vaak bij de ondernemer die het bedrijf start. Ondernemers starten hun bedrijf namelijk vaak vanuit een probleem of een behoefte. Heel belangrijk, want dit is de basis van elk bedrijf. Het zal je verbazen hoeveel bedrijven dit niet helder hebben. En als je basis wankel is, wordt het heel lastig om een sterk merk te bouwen.

FASE 2
In fase 2 duiken we in op de missie, de doelgroep en de kernwaarden. De missie is waarvoor het bedrijf staat. Een voorbeeld: een bedrijf dat agenda’s en planners (stationary) verkoopt is op een missie om papierverspilling tegen te gaan en kapt geen bomen om producten van te maken. Hun missie in 1 zin? De wereld van stationary volledig duurzaam maken. De doelgroep is in onze ogen een essentieel onderdeel van je merk. Want je bent er voor een specifieke groep mensen. Daarnaast zijn de kernwaarden ook onderdeel van je ‘core’. Net als bij een mens moeten de kernwaarden helemaal in lijn liggen met het karakter. Het unieke karakter van het bedrijf.

FASE 3
De volgende fase staat in het teken van onderscheidend vermogen. Wat zijn de unieke krachten van het merk? Wat zijn de USP’s (Unique Selling Points)? Wat doet het bedrijf anders dan anderen binnen dezelfde branche? Je kunt jezelf de vraag stellen: “Wat zijn mijn klanten nadat wij ze hebben geholpen?” Of: “Wat krijgen onze klanten mee als ze onze producten gebruiken?”

FASE 4
Bij de vierde fase gaan we aan de slag met de visuele identiteit van het bedrijf. Een visuele identiteit moet aansluiten bij het karakter van het merk. Dat is precies waarom we niet beginnen met de visuele identiteit, maar dit onderdeel pas in fase 4 aan bod komt. Alles wat je als bedrijf naar buiten brengt zegt iets over jouw merk. Met een kloppende visuele identiteit zorg je voor herkenbaarheid en vertrouwen. Elementen die onder een visuele identiteit vallen zijn: logo, kleuren, lettertypes, layout, vormen en overige styling. Alles wat je ZIET bij een bedrijf.

FASE 5
Fase 5 is een fase die heel tastbaar is en voor veel ondernemers herkenbaar is. In fase 5 komt alles aan bod wat het bedrijf inzet om te kunnen doen wat het bedrijf doet en wat het bedrijf onderscheidend & uniek maakt. Denk bijvoorbeeld aan de middelen die het bedrijf inzet, de locatie van de winkel(s), maar ook het netwerk van partners waarmee het bedrijf samenwerkt. Ook heel belangrijk: de bedrijfscultuur van het bedrijf. Hoe gedraagt het merk zich? Hoe is de sfeer binnen het team?

MARKETING FASE
De laatste fase is de marketingfase. Hiermee laat je het merk groeien en sterker worden. Dit is een fase die wij ook graag met onze klanten oppakken, om de online zichtbaarheid van het merk te vergroten. Marketing is alles wat je als bedrijf kunt doen om zichtbaar te worden bij de doelgroep. Dus heb je de basis neergezet (de binnenkant van de Brand Circle) dan is het daarna tijd om met marketing aan de slag te gaan (de buitenste ring van de Brand Circle).

Marketing bestaat uit online marketing en offline marketing. Online marketing is alles wat online plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan een social media campagne of een Google ADS (SEA) campagne. Bij offline marketing kun je denken aan een magazine, brochure of PR-campagne. Dit kan echt van alles zijn. De bedoeling van marketing is om zoveel mogelijk ogen op jouw bedrijf te richten.

Branding is duurzaam

Branding (lange termijn) en de aansluitende marketing campagnes (korte termijn), werken hand in hand. Ze versterken elkaar. Toch maken veel bedrijven nu nog de fout om alleen te investeren in snelle marketing campagnes. Ze maken gebruik van Google Ads, doen aan SEO en zetten zo nu en dan wat social media advertenties aan. Steeds wat korte successen op online kanalen, die helaas niet winstgevend blijven. Het zijn vluchtige ontmoetingen met je doelgroep, in plaats van krachtige relaties voor de lange termijn. Het inzetten van branding daarentegen, waarmee je een sterk merk opbouwt vanuit de kern, levert wél succes voor de lange termijn op. Met branding zet je in op duurzame groei en een warme community met mensen die zich verbonden voelen met je merk.

Het lijkt ook een logische keuze voor veel bedrijven om te kiezen voor de snelle campagnes waar je direct het resultaat van ziet. Het is namelijk makkelijk te meten en het effect is vaak snel te zien. Maar het verdwijnt ook snel weer! De effecten van branding kun je niet direct meten. Er is ook geen directe link met sales. Maar het resultaat van branding is wél duurzaam. En op de lange termijn gaat een sterk merk je absoluut groei in sales opleveren. Het is future-proof.

Branding en marketing campagnes zijn dus allebei belangrijk. Zoals eerder benoemd versterken ze elkaar. Door eerst een stevige basis neer te zetten met een krachtige branding – en vervolgens de juiste marketing campagnes in te zetten maak je jouw merk top of mind. Je verovert een plekje in hun hoofd én hart. Je realiseert meer klanten, meer fans, meer sales, en misschien nog wel het allerbelangrijkste: meer impact.

The Brand Circle inzetten voor jouw bedrijf?

Ben je benieuwd wat deze methode voor jouw bedrijf kan betekenen? Wil jij samen met ons The Brand Circle toepassen op jouw bedrijf om een sterk merk op te bouwen en die top of mind positie in het hoofd van jouw doelgroep te claimen? Ontdek onze trajecten – waarbij we met ons complete team jouw bedrijf online op de kaart zetten. Vragen over onze trajecten? Boek een call in via deze link of stuur ons een bericht. Heeft jouw merk al een stevige constructie (branding) en wil je jouw merk laten groeien? Ontdek dan ons groeitraject en word de enige optie voor je doelgroep.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

3 branding tips voor impactmakers