How to: duurzaam verpakken & verzenden

Als retailmerk is het verpakken en verzenden van producten een essentieel onderdeel binnen je business. De manier waarop je jouw producten verpakt en verstuurt heeft een grote impact op het milieu én wordt voor steeds meer consumenten een belangrijke factor. Een mooie kans om je als merk te onderscheiden: met een nieuwe (groene) uitstraling en een goed verhaal. Maar waar begin je? En wat zijn de opties voor duurzaam verpakken en verzenden? In dit artikel vind je een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Het duurzaam verpakken en verzenden van je producten is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je merk. Het is een mooie kans om je te onderscheiden: met een nieuwe (groene!) uitstraling en een goed verhaal.

Duurzaam verzenden
Bij steeds meer consumenten neemt het vertrouwen in merken toe als deze merken laten zien dat ze een positieve bijdrage leveren. Dit geldt in 2020 voor bijna 6 van 10 consumenten, terwijl dit in 2019 nog voor 52% het geval was. Daarbij zijn consumenten in 2020, ondanks de crisis, ook weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse.

Elk stapje is extra winst

Als je de manier waarop jij je producten verpakt en verzendt eens naloopt: waar kun je dan nog verbeteren? Ga het hele proces na – van begin tot eind. Zie je nog opties om het beter te doen? Vraag je af wat er nu écht nodig is aan inpakmateriaal. Of doe eens onderzoek naar nieuwe manieren van versturen. Ga mee met de tijd! Hoe klein of groot ook: elk stapje extra is winst. Hieronder delen we een aantal opties ter inspiratie:

Duurzaam verpakken

Herbruikbaar of biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal
Er zijn steeds meer composteerbare en biologisch afbreekbare verpakkingen te verkrijgen. Voorbeelden hiervan zijn de ‘compostable mailers’ van No Issue (gemaakt van een combinatie van op maïs gebaseerde biopolymeren) of Hero Packaging (gemaakt van 30-40% maiszetmeel en cassavewortel. De rest is gemaakt van polybutyleen adipaat terephthalaat, een biologisch afbreekbare polymeer die het verpakkingsmateriaal bij elkaar houdt.) Deze zakken breken na ongeveer 6 maanden vanzelf af. Je kunt ze dus gewoon in de compostbak gooien!

Statiegeld
Een mooie manier om verpakkingen te hergebruiken is door statiegeld voor de verpakking te rekenen. Consumenten staan hier steeds meer voor open. Zoals je hierboven hebt gelezen zijn consumenten bereid om extra te betalen voor duurzame oplossingen. Als je dit maar goed communiceert en het makkelijk maakt. Zorg voor een helder statiegeldprogramma waarbij klanten hun verpakkingen makkelijk kunnen terugsturen en weer opnieuw kunnen laten bijvullen.

In bulk versturen
Ook een idee als dit past bij jouw producten: je producten alleen in een bulk (meerdere stuks) verkopen. Zo hoef je maar één keer te versturen: beter voor het milieu en beter voor de portemonnee van de klant. Dit kan heel goed werken als je huishoudelijke producten verkoopt, waar geen houdbaarheidsdatum op zit en die mensen altijd nodig blijven hebben. Want waarom zou je als klant niet direct 10 flessen duurzaam wasmiddel kopen als je weet dat je deze soort blijft gebruiken?

Documenten digitaliseren
Stuur jij fysieke documenten mee bij je pakketjes? En zo ja, is dit echt nodig? Kun je een oplossing bedenken waardoor dit niet meer nodig is? Bijvoorbeeld door deze documenten per mail te versturen of door een online retourlabel aan te bieden die klanten kunnen laten scannen bij de pakketdienst? Wanneer dit nog geen optie is voor jouw bedrijf, zorg er dan in ieder geval voor dat je print op gerecycled papier. Ook een goed idee: gebruik een inktbesparend lettertype. Er bestaat een lettertype, Ecofont, dat tot wel 46,5% inkt bespaart. Leuk om deze optie eens te onderzoeken als je veel print.

Weggooiwijzer toevoegen
Laat je klanten weten hoe ze moeten omgaan met de verpakking die je als merk meestuurt. Hiervoor kun je de Weggooiwijzer gebruiken. Door de Weggooiwijzer te toe te voegen op je verpakkingen draag je bij aan een optimaal recycleproces en laat je als merk zien dat je het belangrijk vindt dat we met ’n allen de materialen hergebruiken en op de juiste manier weggooien.

Duurzaam verzenden

Groene bezorgopties
Naast het duurzaam verpakken van je producten kun je ook op zoek gaan naar groenere bezorgopties zoals een fietskoerier of elektrische voertuigen. Er poppen nu allerlei groene bezorgdiensten uit de grond zoals Homerr of Budbee. Zeker de moeite waard om deze opties eens te onderzoeken voor je business. 

CO2 compensatie
Is het voor jouw bedrijf op dit moment nog lastig om een groene bezorgservice te kiezen? Compenseer het verzenden van je pakketen dan op een andere manier: compenseer je CO2! Bekijk elke maand hoeveel CO2 jouw verzendingen hebben gekost per kilometer per kilogram, voor de verschillende soorten transport. Tel dit bij elkaar op en koop er CO2 compensatie voor.

Investeer in bomen
Ook een optie: compenseren door middel van het planten van bomen. Ongeveer 37% van de oplossing van klimaatverandering ligt in het vergroenen van de planeet. Bomen vormen hierin een essentiële schakel, omdat die bijdragen aan CO2 reductie, meer biodiversiteit en het vasthouden van water. Plant bijvoorbeeld een boom voor elk x aantal producten dat je verkoopt. Dit kun je doen door je bedrijf te koppelen aan een organisatie zoals Trees for All. Wij investeren als bedrijf zelf ook in een groenere wereld en doneren daarom per branding traject 20 bomen aan Trees for All, per groeitraject 10 bomen. Dit werkt ook meteen motiverend, want hoe meer we verkopen, hoe meer bomen we kunnen planten!

Versterk je merk

Staat duurzaamheid bij jouw bedrijf hoog op de agenda? Doe je al aan duurzaam verpakken en verzenden? Vergeet dit dan niet te communiceren naar je klanten! Zet het op je website en communiceer het via je social media kanalen. Consumenten worden kritischer en beginnen heel bewust te kiezen voor bepaalde merken. Ze zoeken niet alleen duurzame producten, maar kopen het liefst ook bij merken waar duurzaamheid terugkomt in alle aspecten van het bedrijf. Doordat steeds meer consumenten ‘wakker worden’ en hun eigen koopgedrag onder de loep nemen, is het belangrijk dat je als merk laat zien waar jouw focus ligt. Als je geen duidelijke keuzes maakt en niet duidelijk laat zien waar jouw merk voor gaat en staat, dan kiest de consument misschien wel voor een andere partij binnen jouw markt (een partij die misschien zelfs minder goed is). En dat is zonde. Duurzaam ondernemen biedt kansen om niet alleen vertrouwen, maar ook klanten te winnen en die klanten aan je merk te binden.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Van merkverhaal naar contentstrategie

Volgende
Volgende

Eerst zien dan geloven? Zo maak je als merk je belofte waar