Een merk laten groeien en bloeien.

Branding vs marketing.

Je hebt een briljant idee om de wereld te verbeteren, investeerders zijn ingestapt, je hebt een subsidie gekregen, misschien is er zelfs al een succesvolle pilot afgerond… en dan? Hoe krijgt jouw idee vorm? Hoe zet je branding en marketing in? Branding is – net als marketing – voor veel mensen een vaag begrip omdat het bij elk merk en bureau anders wordt ingevuld. Wat heb je in de kern nodig bij het opbouwen van een sterk merk? In dit artikel lees je er meer over.

Sophie Siemerink voor The Social Brand

Er is een zaadje gepland, er ligt een briljant idee op tafel (al zeg je het zelf) en je hebt besloten om er werk van te maken. Maar what’s next? Het begint allemaal bij wat je niet ziet (het zaadje in de grond). Net als dat een mens een identiteit en karakter heeft, heeft een merk ook een identiteit en karakter nodig. Dit zie je meestal niet direct aan de buitenkant, maar kom je vaak pas achter wanneer je een persoon (of merk) leert kennen. Dit wordt allemaal onderzocht en uitgebreid omschreven. Wie wil je als merk zijn? Wat voor eigenschappen heeft het merk? Wat zijn belangrijke kernwaarden voor het bedrijf? Dit kan als strategie worden beschreven, zoals een missie, purpose of manifest. Van dit proces is niets zichtbaar, eigenlijk net zoals een zaadje die wortels begint te ontwikkelen in de grond.

Wanneer de wortels zijn ontwikkeld (de fundering van het merk staat), wordt bepaalt hoe deze identiteit of dit zaadje vorm gaat krijgen en er visueel uit gaat zien. Welke kleuren krijgt dit merk? Wat voor logo krijgt dit merk? Hoe praat dit merk met de doelgroep?

De visuele identiteit is naast de strategie van het merk heel belangrijk voor de herkenbaarheid. Je herkent een Eikenboom, een Zonnebloem of een Roos ook omdat deze planten een bepaalde visuele herkenbaarheid hebben. Zo werkt het ook met merken. En hoe meer jij je kunt identificeren met het merk, hoe meer jij je aangetrokken voelt om het product van dit merk te kopen. En dan ben je ook bereid om meer te betalen, dat is de meerwaarde die een merk (en branding) heeft. De branding heeft dus te maken met het gevoel en de relatie die jij hebt of voelt bij bepaalde producten of merken.

Onder branding valt bij ons:

  • Marktonderzoek

  • Doelgroeponderzoek

  • Merkstrategie (zoals een purpose, missie, kernwaarden, onderscheidend vermogen)

  • Visuele identiteit (zoals een logo, kleuren, vormen, fonts en een brandguide)

  • Middelen & uitingen zoals een website, producten, diensten, verpakkingen, social media strategie

  • Partners

  • Bedrijfscultuur

De branding is de plant (je merk), de marketing is hoe je de plant (merk) laat bloeien. Dit is dus eigenlijk de voedingsstof van de plant (water, zon, en om te boosten af en toe een beetje Pokon 😉

Welke acties ga je inzetten om je merk onder de aandacht te brengen bij je doelgroep? Branding staat voor de lange termijn (minimaal 4 jaar). Marketing is dus een plan om je merk onder de aandacht te brengen. Marketing uitingen zijn de middelen en uitingen die je inzet om een concreet doel te behalen. Laten we even in de metafoor blijven. Je merk (de plant) heeft bepaalde stoffen nodig om te groeien.

Water – dit is iets wat de plant altijd nodig heeft om stabiel te blijven groeien. In marketing zou dit bijvoorbeeld een contentstrategie kunnen zijn. Door continu content te blijven delen blijft het merk top of mind. Dit kan ook een wekelijkse blog zijn of je producten wekelijks uitlichten. Werk met contentrubrieken. Dit is organisch en daarom voordelig om continu en consistent in te zetten als merk. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen bij de consument.

Zonlicht – De zon kun je zien als campagnes die je bijvoorbeeld 1x in de maand of per kwartaal inzet om je merk in ‘the spotlight’ te zetten. Een campagne kan op allerlei manieren worden uitgewerkt en is een concept om een bepaald onderdeel van je merk in de spotlight te zetten (een onderscheidende kracht of een product bijvoorbeeld). Denk aan een campagne rondom de kerstdagen, of een campagne die helemaal gericht is op duurzaamheid waarbij je bij ieder verkocht product een plant doneert aan een stichting. Een ander voorbeeld van een campagne is ons magazine (social mag) die we jaren hebben uitgegeven. Door dit magazine uit te geven konden wij ons merk ‘in the spotlight’ zetten in een bepaalde periode.

Pokon – heeft je merk niet altijd nodig, maar kan wel een goede boost geven aan de zichtbaarheid en gezondheid van je merk. Gebruik Pokon alleen als je de plant ook al goed water hebt gegeven en er voldoende zonlicht is. Ofwel: wanneer je de bovenstaande elementen zoals een contentstrategie en campagnes (organisch) hebt staan, ga dan pas kijken naar advertenties (paid). Zo versterkt het elkaar en anders ben je als merk met hagel aan het schieten en kun je veel geld verliezen.

Onder marketing valt bij ons:

  • Onderzoek

  • (Online) Marketingstrategie (alles is hierin mogelijk, van een guerrilla-actie tot een social media campagne en een tv-commercial)

  • Uitvoering

  • Meten & optimaliseren

Kortom, je merk heeft continu aandacht en liefde nodig om het te laten groeien, dit gaat niet vanzelf. Ben je benieuwd hoe wij jouw merk vanuit een idee op de kaart kunnen zetten? Bekijk dan ons brandingtraject. Staat je merk in de basis al goed, maar heb je meer behoefte aan het laten groeien en bloeien van je merk? Bekijk dan ons groeitraject.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Productfotografie: 5 tips met voorbeelden

Volgende
Volgende

De B Corp certificering