De B Corp certificering

Duurzaamheidscoach Floor over duurzaam ondernemen en het behalen van de B Corp certificering

Floor Meeder helpt met haar bedrijf Etiquet MKB-ondernemers om succesvol duurzaam te ondernemen. Haar missie? De norm voor een beter bedrijf neerzetten en laten zien dat geld verdienen én een verschil maken heel goed samengaan. Floor inspireert ondernemers om het beste uit zichzelf en hun bedrijf te halen, en laat zien hoe ze daar – samen met de wereld om hun heen – optimaal van kunnen profiteren.

Floor Meeder - Etiquet

Kun je kort vertellen wie je bent en waar jouw passie voor duurzaamheid vandaan komt?

“Ik ben Floor, 27 jaar en ik ben tijdens mijn bachelor-studie eigenlijk pas voor het eerst met duurzaamheid in aanraking gekomen. Ik studeerde aan het University College Maastricht, een fijne, kleinschalige opleiding met een diverse groep internationale studenten. Veel studenten waren daar al erg bewust en bezig met de wereld om zich heen, wat een positieve invloed had op mij. Ik ben vakken gaan volgen zoals Global Environmental Change en Sustainable Development, en toen is het balletje gaan rollen. Ook in m’n vrije tijd begon ik documentaires te kijken en boeken te lezen over duurzaamheid. Al snel wist ik dat ik hier méér mee wilde doen, het liefst in combinatie met het bedrijfsleven. Want ondernemen vond ik óók gaaf en ik ben altijd geïntrigeerd door mooie merken. Ik heb het een paar jaar geparkeerd om werkervaring op te opdoen, tot ik voelde dat ik het niet langer kon laten liggen. Vorig jaar richtte ik Etiquet op en nu help ik MKB-bedrijven verduurzamen als Duurzaamheidscoach.” 

Wat is jouw top 3 mooie merken op dit moment?

Yumeko vind ik een mooi, duurzaam  merk van Nederlandse bodem. Ik heb Rob, de eigenaar, vorig jaar geïnterviewd voor MaatschapWij. Hij heeft zijn hart op de juiste plek en maakt serieus impact in de keten van beddengoed. Ik ben ook fan van Armed Angels. Zij produceren kleding op een manier die écht duurzaam en eerlijk is, en laten een nieuw geluid horen in de vervuilende kledingindustrie . Ik houd wel van merken die niet de makkelijke weg zoeken, maar in een wereld vol problemen, een verandering teweegbrengen. Oatly staat ook wel in mijn top 3. Naast het feit dat hun havermelk gewoon onweerstaanbaar is, vind ik hun tone-of-voice heel sterk. Ook zijn ze als merk vrij activistisch: een duurzaamheidstrend die je in het bedrijfsleven steeds meer ziet. Waar durf je als bedrijf dus echt voor te staan?”

Waarom ben je jouw bedrijf Etiquet gestart?

“Wat mij erg irriteert is dat we altijd maar bezig zijn met meer, meer, meer. We streven naar oneindige groei, terwijl we leven op een planeet met super duidelijke grenzen. Daardoor stapelen klimaatproblemen zich razendsnel op en komen sociale omstandigheden voor veel mensen onder druk te staan. Ik wil opnieuw kijken naar: hoe definiëren we succes? Bedrijven zijn nu vooral bezig met financiële winstmaximalisatie en maken daarom keuzes die ten koste gaan van mens en milieu. Dat moet en kan anders. ‘Etiquet’ komt van ‘de etiquette’: een verzameling gedragsnormen. Mijn missie als duurzaamheidscoach is dan ook om de weg naar een duurzame toekomst te versnellen door een nieuwe norm in business neer te zetten. Eentje waarbij we niet financiële waarde, maar waarde voor mens en milieu maximaliseren.”

Hoe help jij MKB bedrijven hierbij?

“In de basis komt het neer op twee dingen: ik laat eerst zien hoe een bedrijf ervoor staat en werk vervolgens met het bedrijf aan ideeën en plannen om meer waarde te creëren voor mens en milieu. Mijn eerste dienst is dan ook een Impact Analyse, een soort duurzaamheidsscan. Hierbij brengen we je huidige impact in kaart aan de hand van drie pijlers: je faciliteiten, je portfolio en de impact van en voor mensen. Hoe duurzaam ben je nu? Waar maak je, binnen deze pijlers, positieve en negatieve impact? Uit die Impact Analyse ontstaan kansen om dingen beter te doen en je bedrijf te verduurzamen.

De volgende stap is het maken van een Duurzaamheidsplan dat aansluit bij waar jij als bedrijf voor staat en gaat. Welke kansen uit de Impact Analyse kun je verzilveren? Aan welke maatschappelijke problemen kun jij als bedrijf een steentje bijdragen? Dit is een hele leuke en creatieve fase, waarin ik samen met verschillende medewerkers ga brainstormen over ideeën en initiatieven die het bedrijf helpen om een verschil te maken. Soms gebruik ik hier de Sustainable Development Goals (SDGs) voor, ontwikkeld door de United Nations. We kiezen dan 3-5 SDGs die passen bij het bedrijf en gebruiken deze als kapstok voor het optuigen van een helder en doeltreffend duurzaamheidsplan.”

Hoe implementeer je een duurzaamheidsstrategie binnen een bedrijf?

“Dat doe je in mijn ogen echt samen met je team. Ik denk dat de waarde en kennis van medewerkers op het gebied van duurzaamheid nog te vaak wordt onderschat. Ook zij krijgen de problematiek rondom klimaatverandering mee en zijn gebaat bij een oplossing. In mijn ervaring willen medewerkers dan ook vaak meedenken over duurzaamheid binnen het bedrijf. Ik probeer ze in mijn trajecten dan ook zo vroeg mogelijk te betrekken. Zo spreek ik tijdens de Impact Analyse met medewerkers van verschillende afdelingen en niveaus van het bedrijf. Ik luister naar hun zorgen en sta open voor hun ideeën. Ook het maken van het Duurzaamheidsplan doe we in co-creatie: we denken samen na over ideeën en de implementatie ervan. Het vroegtijdig betrekken van medewerkers zorgt er dan ook voor dat duurzaamheidsplannen niet uit de lucht komen vallen. Medewerkers weten dat hun bedrijf ermee bezig is. Zo wordt duurzaamheid niet iets wat je door hoeft te drukken, maar zal het echt als gezamenlijk doel worden gezien, waar iedereen aan kan bijdragen. Win-win!” 

Je bent naast Duurzaamheidscoach ook B Corp Consultant. Wat houdt een B Corp in?

“Klopt! B Corp is een internationale erkenning, ontstaan in de Verenigde Staten, voor super duurzame bedrijven. De bedrijven die deze certificering hebben voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact. De B Corp beweging is in Europa razendsnel gegroeid: van 34 B Corps in 2015 tot bijna 1000 in 2020. 

Als gecertificeerde B Corp gebruik je ‘business as a force for good’. Dat betekent dat je als bedrijf niet shareholder value, maar stakeholder value voorop zet. Je bent als bedrijf dus actief bezig met het creëren van waarde voor verschillende stakeholders, zoals je medewerkers, je leveranciers, de lokale gemeenschap en het milieu. Dit is in mijn ogen ook hoe de nieuwe economie, ook wel betekeniseconomie, eruit komt te zien: een nieuwe economie waarin wereldverbetering massaal wordt gewaardeerd en bedrijven floreren door positief bij te dragen aan een sociaal of ecologisch probleem. B Corp is een fantastisch middel om de transitie naar deze economie te versnellen. Weet je een B Corp certificering als bedrijf te behalen, dan verzeker je je wat mij betreft van een plek in een duurzame toekomst.”

Een aantal bekende voorbeelden van bedrijven die B Corp gecertificeerd zijn: Tony Chocolonely, Oatly, Patagonia, Alpro, Triodos Bank, Naïf Skincare en nog veel meer..

En hoe ziet dat proces eruit? Hoe kun je een B Corp worden?

“Het B Corp certificeringsproces begint allemaal bij de B Impact Assessment: de gratis tool van B Lab, het controleorgaan achter de B Corp certificering, waar je de impact van je bedrijf mee in kaart brengt. Je vult wat eigenschappen van je bedrijf in en krijgt vervolgens toegang tot een uitgebreide vragenlijst verdeeld over 5 thema’s:

Governance – Hoe is jouw bedrijf gestructureerd om impact op lange termijn te borgen? Vragen over je bedrijfsmissie, bonussystemen en duurzaamsheidrapportages vind je hier.

Community – Hoe maakt jouw bedrijf impact op lokale en nationale gemeenschappen? Vragen over diversiteit, vrijwilligerswerk en je samenwerking met leveranciers vind je hier. 

Workers – Hoe goed is jouw bedrijf voor werknemers? Vragen over bijvoorbeeld welzijn, werknemerstevredenheid en gedeelde eigenaarschap van je bedrijf vind je hier.

Customers – Hoe goed ben jij voor consumenten? Vragen over productgaranties, klanttevredenheid en de invloed van je product op je klanten vind je hier.

Environment – Wat is de impact van jouw bedrijf op het milieu? Vragen over je CO2-uitstoot, het energieverbruik van je pand en afvalstromen vind je hier.

Er zijn in totaal 200 punten te behalen, waarvan 140 punten (70%) met de impact van je day-to-day bedrijfsactiviteiten en 60 punten (30%) met zogenaamde Impact Business Models. Sommige bedrijven zijn namelijk zó ingericht dat ze een concrete, positieve bijdrage leveren aan een maatschappelijk probleem. Denk aan Tony’s Chocolonely die slavernij wil elimineren door de verkoop van chocolade. Of Dopper die plastic vervuiling in oceanen wil tegengaan met duurzame waterflessen. B Lab erkent dat met de Impact Business Models, een waardevolle manier om punten te verdienen. Als je de vragenlijst hebt ingevuld en je boven de 80 punten uitkomt, dan kun je op submit klikken en dien je je aanvraag in. Dan kom je in contact met B Lab: zij gaan je score verifiëren, waarbij je documentatie moet aanleveren en een interview moet afleggen. Dit gehele proces neemt dus best wel wat tijd in beslag.”

Hoe lang duurt zo’n proces ongeveer?

“Dat is per bedrijf heel verschillend. Hoe groot is je bedrijf? En hoe erg zit duurzaamheid al ingebakken in je DNA? Voor MKB-bedrijven geef ik vaak een range af van 3-12 maanden. Dit is de tijd die je nodig hebt voor de Assessment & Improvement Phase: In deze periode maak je een nulmeting en implementeer je maatregelen om minimaal 80 punten te behalen. Als je je aanvraag indient, kom je – na de Evaluation Queue te hebben doorlopen – in de Verification Phase en start B Lab met het verifiëren van je score.” 

Kun je het keurmerk ook kwijtraken? Moet je je blijven bewijzen?

“Natuurlijk! Elke 3 jaar moet een bedrijf zich hercertificeren en opnieuw bewijzen dat het nog steeds positieve impact maakt. Dit proces lijkt heel erg op het eerste certificeringsproces. Het is wel raadzaam om je B Corp certificering in die 3 jaar niet te laten verstoffen. Natuurlijk kun je tijd nemen om even te genieten als je de eerste certificering binnen hebt, maar daarna is het zaak om het onderdeel te maken van je beleid en het top-of-mind te houden bij je medewerkers. Het is immers een fijne kapstok om de impact van je bedrijf te blijven verbeteren. Vraag jezelf daarom af: hoeveel punten willen we er het komende jaar bij krijgen? En waar gaan we ons op richten om die punten te verdienen? Houd je progressie bij in de B Impact Assessment en voorkom stress tijdens je hercertificering. Het is trouwens ook goed om te weten dat B Lab de B Impact Assessment elke 3 jaar weer aanscherpt, op basis van verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen. Als je dicht op de 80 punten zit, zul je dus sowieso íéts moeten doen om je B Corp status te behouden.”

Is er ondersteuning om up-to-date te blijven?

“De community van B Corps, ook wel de B Hive genoemd, biedt veel waarde en ondersteuning. Daar kom je in terecht als je de certificering hebt behaald. De B Hive zit vol like-minded en super inspirerende bedrijven die elkaar allemaal willen helpen: ze delen kennis, geven tips  en wisselen zelfs vacatures uit. Dat is een fijne bonus van de B Corp status.”

Kun je je als merk voorbereiden op de Assessment?

“Het is belangrijk dat je goed weet waar je aan begint. Start daarom met wat onderzoek en ga eens in gesprek met een andere B Corp. Wat waren hun uitdagingen? Welke lessen kunnen ze met je delen? Ook mag de B Impact Assessment niet in je voorbereiding ontbreken. Meld je aan en kijk eens rond. Heb je een goed beeld? Dan kun je in actiemodus komen. Stel een intern B Corp team op en ga samen aan de slag met het vullen van de B Impact Assessment. Werk de 5 thema’s één voor één af, bijvoorbeeld in 5 sessies verdeeld over 5 weken. Dat werkt in mijn trajecten altijd goed en houd het proces overzichtelijk én leuk. Succes!”

Wil jij BCorp worden en kun je wel wat hulp gebruiken? Duurzaamheidscoach Floor helpt je graag op weg! Check voor meer info haar website of volg haar op LinkedIn.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Een merk laten groeien en bloeien.

Volgende
Volgende

Welk archetype past bij jouw merk?