Businessmodel: Zet jouw succes om in winst voor de planeet

Hoe zorg je ervoor dat het succes van jouw bedrijf – in de vorm van expertise, geld of bereik – op de juiste plek terecht komt? Op een plek waar de wereld beter van wordt en waar je nog meer positieve impact kunt maken? In dit artikel leggen we je een aantal opties voor om consumenten, volgers en zeker ook jouw eigen team te enthousiasmeren om zich nog harder in te zetten voor jouw duurzame missie.

Het belang van de missie bij duurzaam ondernemen

Als duurzaam product merk wil je een missie uitdragen om zoveel mogelijk consumenten en partners mee te krijgen om samen meer positieve impact te maken. Zo ambieert het ene bedrijf een 100% circulaire productie, heeft weer een ander bedrijf als doel de voedselindustrie wakker te schudden en zo zijn er nog veel meer voorbeelden van manieren om duurzaam te ondernemen. Maar hoe neem je zo’n missie zo optimaal mogelijk mee in jouw merkstrategie en -identiteit, zodat jouw teamleden of bedrijf, maar ook volgers en klanten zich kunnen verbinden aan deze missie?

Misschien ken je onze The Brand Circle nog wel? Dit is onze methode voor het opzetten van een merk. De kern van deze ‘circle’ bestaat uit:

  • De missie van een merk

  • De doelgroep van een merk

  • De kernwaarden van een merk

Deze samenstelling is niet voor niets, want als een duurzaam merk besta je om een verschil te maken op de lange termijn.

“De missie is dus verweven in alles wat je doet als merk. Iedere keuze die je maakt binnen je bedrijf… yesyes iedere keuze.”

Bij iedere stap of beslissing binnen je bedrijf sta je voor de keuze: ga je voor goedkoop of duurzaam? Of zoek je ergens de balans? Deze keuze komt keer op keer terug: bij het kiezen van de materialen, ingrediënten en verpakkingen voor je producten, de manier waarop je producten worden bezorgd, maar ook de lampen die in je eigen kantoor hangen, het vervoer van je team naar kantoor, het wc papier dat op het toilet op kantoor hangt en de dagelijkse lunch op kantoor. Keer op keer sta je opnieuw voor deze keuze. Als je al lang hetzelfde doet en kiest, probeer dan eens te kijken of er bepaalde processen of stappen verduurzaamd kunnen worden. Ook al zullen dit in jouw ogen kleine stapjes zijn, al deze kleine stapjes samen zorgen ervoor dat je als merk heel veel positieve impact kunt maken.

Je kunt ook kiezen om een traject of assessment te starten bij een duurzaam keurmerk zoals B Corp of Planet Proof en al deze stappen te doorlopen. Houd wel rekening met kosten en veel tijd die je als bedrijf moet investeren om zo’n keurmerk te krijgen.

Neem jouw doelgroep mee in duurzame keuzes

Hoe kun je als duurzaam product merk je doelgroep betrekken bij het maken van duurzame keuzes, zodat zij bij het kopen van je product direct een goed gevoel hebben? Wij hebben vier inspirerende voorbeelden voor je onder elkaar gezet:

  1. Koppel een bestaande stichting/NGO aan het succes van je bedrijf

Koppel een bestaande stichting/NGO aan het succes van jouw bedrijf en doneer bijvoorbeeld 20% van de winst of een bepaald bedrag per verkocht product of traject. Blijf betrokken en laat ook zien waarom deze stichting zo goed past bij de missie van jouw merk.

Zo doneren wij bijvoorbeeld tussen de 10-20 bomen per verkocht traject aan Trees For All, om er zo aan bij te dragen de planeet weer groener te maken. Waarom wij hebben gekozen voor Trees For All? Ten eerste omdat Trees For All een Nederlandse NGO is en zij zowel in Nederland als in Afrika bomen planten. Hiernaast is Anouk (eigenaar The Social Brand) een groot liefhebber van de natuur en zij haalt hier dan ook haar inspiratie, rust en energie uit voor nieuwe trajecten. Deze keuze voor het planten van bomen is verder heel bewust gemaakt, omdat een boom tastbaar is en op deze manier geven wij onze klanten ook het gevoel dat ze naast het afnemen van een traject bij ons, ook meteen meehelpen aan het verbeteren van de planeet.

  1. Zet een eigen stichting op naast je bedrijf

Koppel een eigen stichting aan je merk, waar je een deel van je winst of een specifiek bedrag per verkocht traject/product aan doneert. Zet deze stichting zo professioneel en transparant mogelijk op en schakel hier het liefst iemand uit het team voor in, die zich hier actief voor inzet.

Het mooie aan deze optie is dat je een specifiek probleem dat goed aansluit bij je merk kunt aanpakken of oplossen met je eigen stichting. Binnen de door jouw opgerichte stichting kun je bijvoorbeeld onderzoeken opzetten, die je financiert met het succes (een deel van de winst) van je merk. Zo innoveer je dus ook je merk met het geld dat je uit je merk investeert in je eigen stichting en kun je een specifiek probleem gericht aanpakken.

  1. Expertise en ervaring als basis voor een duurzame organisatie

Geld is niet het enige middel om duurzaamheid mee te stimuleren. Je kunt ook expertise, energie, bereik en tijd inzetten om de wereld mooier te maken. Zo zou je eens in de maand een teamuitje kunnen organiseren om iets goeds te doen voor de planeet en tegelijkertijd aan teambuilding te doen (winwin!). Denk hierbij bijvoorbeeld aan het planten van bomen of een boottochtje door Amsterdam met de Plastic Whale.

Heb je een groot bereik op social media? Dan zou je hier ook als personal brand meer bewustwording kunnen creëren door af en toe iets te delen. Ook zou je kunnen kijken of je ambassadeur kan worden van duurzame organisaties en/of stichtingen.

Zo kun je bijvoorbeeld een dienst aanbieden bij een stichting of NGO vanuit je team, voor een bepaald aantal uur per maand. Op deze manier kunnen jullie deze stichting verder helpen met jullie expertise, zodat zij verder kunnen ontwikkelen en groeien en daarmee ook weer meer impact kunnen maken. Een sneeuwbaleffect van duurzaamheid dus!

  1. Investeer in duurzame bedrijven

Je kunt met je bedrijf ook een fonds oprichten, dat vervolgens weer investeert in duurzame start-ups zodat zij ook verder kunnen groeien. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen in ruil voor een bepaald percentage van de aandelen, waarbij jij als ondernemer of bedrijf een lening** tegen aantrekkelijke voorwaarden en/of expertise en kennis vanuit jullie team deelt.

**Leg dit wel altijd vast bij een notaris.

Laat je missie en duurzaamheid overal in doorschijnen

Deel je missie, steun en aanpak zoveel mogelijk, bijvoorbeeld:

  • Op je website

  • Op social media kanalen

  • In een nieuwsbrief

  • In het sustainability report.

Bedank je klanten persoonlijk en zet partners en stakeholders in het zonnetje, deel met hen de cijfers en impact die jullie samen hebben gemaakt. Communiceer naar potentiële klanten dat ze iets goeds doen als ze investeren in een product of dienst bij jouw bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwerken van de missie in de factuur of op de productpagina van je webshop. Verder is een persoonlijke benadering van onschatbare waarde: stuur bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje bij bestellingen mee, waarop je laat zien wat de bijdrage van jouw klant precies is geweest.

Ben je geïnspireerd geraakt om duurzamer te ondernemen? Opties en mogelijkheden zoals hierboven besproken, delen wij altijd met merken waar wij de merkstrategie voor ontwikkelen. De keuze laten we uiteraard bij onze klanten zelf, maar we hopen dat we jou als lezer ook hebben kunnen inspireren met dit artikel om je succes en winst te delen met de planeet.

Zelf nog een leuke optie of toevoeging? Deel ‘m in de reacties onderaan dit artikel.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Merkvast én toch verrassend: Oatly

Volgende
Volgende

Smeer je boterham palmolie vrij met The Flower Farm