Smeer je boterham palmolie vrij met The Flower Farm

Palmolie wordt nog in 50% van de producten in de supermarkt gebruikt. Voor deze palmolie worden er iedere seconde wereldwijd 160 bomen gekapt, terwijl er voldoende goede alternatieven zijn voor palmolie. Precies dit is dan ook de reden dat The Flower Farm is ontstaan. The Flower Farm heeft inmiddels al meer dan 5 miljoen kuipjes palmolie-vrije margarine verkocht, goed voor het besparen van zo’n 550.000 vierkante meter aan palmolieplantages. Wij spraken founder Marcel van Wing van The Flower Farm over zijn motivatie, aanpak en duurzaam ondernemen.

De ontbossing van het tropisch regenwoud maakt Marcel van Wing boos, maar tegelijkertijd extra gemotiveerd om een verschil te maken. Marcel woonde vier jaar in Indonesië, waar hij destijds nog kon genieten van het prachtige regenwoud. Ditzelfde regenwoud veranderde later in een plantage voor palmolie. Zijn idee is simpel: een alternatief en gelijkwaardig product ontwikkelen voor de consument, waar geen palmolie in wordt gebruikt. Het resultaat? 100% plantaardige margarine waarbij de palmolie vervangen wordt door shea boter. Voor deze shea boter hoeft, in tegenstelling tot palmolie, helemaal niet ontbost te worden.

Waar staat The Flower Farm voor?

“Wij zijn een merk dat zich bezighoudt met palmolie, wij willen het verschil maken door een palmolie-vrij alternatief aan te bieden aan de consument.”

Hoe denken jullie als bedrijf de meeste mensen te kunnen aanzetten tot actie, zonder met de vinger te wijzen?

“Door juist niet met de vinger te wijzen. Je kan met een duurzaam merk uiteraard de nadruk leggen op hoe vreselijk alles is en dat we er als mensheid iets aan móéten doen. Maar mensen keren zich van nature af van negativiteit, ze willen liever geen negatief gevoel overhouden aan bepaalde zaken. Juist daarom heb ik gekozen voor een andere aanpak, die ik ook zeker aan andere duurzame merken zou aanbevelen: op een positieve manier een alternatief aanbieden.

Ik heb in eerste instantie ook gekeken naar hoe Tony’s (Tony Chocolonely) het doet. Veel duurzame merken komen niet van de grond, omdat ze niet in staat zijn om het toegankelijk te maken voor het grote publiek. Mensen willen hun leven niet 360 graden omgooien om duurzamer te leven. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat 50% van de consumenten in Nederland boven de 18 jaar wel de intenties heeft om duurzamer te leven, maar hier geen grote concessies voor wil doen. Daarom hebben wij bij The Flower Farm gekeken naar de categoriewaarden (de p’s). Deze waarden moeten hetzelfde zijn als andere producten – in ons geval de margarine. Het product? Dat moet herkenbaar zijn als margarine (vandaar het gebruikelijke kuipje) en even goed en lekker zijn als bijvoorbeeld Becel. De prijs? Even betaalbaar als Becel. De plaats? We zijn bereikbaar en liggen gewoon in de schappen bij Albert Heijn. Als laatste promoten we net als andere merken ons product, we zijn dus goed zichtbaar.”

Jullie zijn zeker goed zichtbaar. Wat me opvalt is jullie ‘hippie-achtige’ uitstraling, waarom hebben jullie voor deze uitstraling gekozen?

“De trend op dit moment is hippie gerelateerd: wat zijn we in hemelsnaam met deze wereld aan het doen? We zitten bijna in een repetitie van de jaren ’70, je ziet dat er een beweging ontstaat die het gezag niet meer accepteert. Hieruit ontstaan bewegingen zoals Black Lives Matter (en zo zijn er nog veel meer). Een hippie-beweging en het hippie-denken hebben wij meegenomen in ons merk.”

Hoe communiceren jullie de positieve impact die consumenten maken wanneer zij producten van The Flower Farm kopen?

“Dat doen we op meerdere manieren:

  • Op mijn eigen kanaal op LinkedIn (Marcel van Wing) deel ik veel nieuws en issues rondom palmolie. Dit doe ik om hier aandacht voor te vragen, maar dit koppel ik verder niet aan het merk. Ik heb hier ook een speciale website voor: palmoliecrisis.nl

  • Vanuit het merk delen we voornamelijk de positieve impact. Dit doen we op verschillende kanalen. We blijven continu cijfers delen van de positieve impact, om ook zo de consument te betrekken en te laten zien wat we samen kunnen bereiken.”

Wat zijn de grootste voor- en nadelen van duurzaam ondernemen?

“Voordeel is dat het heel tof is om bij te kunnen dragen aan een belangrijk issue zoals het gebruik van palmolie. Je kunt met het effect wat je teweeg brengt, ook daadwerkelijk een verschil maken.

Nadeel is echter dat het niet voor iedereen is weggelegd. Het is niet alleen bloemetjes plukken, maar gewoon keihard werken. Je moet redelijk activistisch in de markt staan en je moet er niet veel geld mee willen verdienen. Het is hard werken en een kwestie van continu blijven investeren, maar dat is natuurlijk sowieso een keuze die je maakt als je gaat ondernemen.”

Welke merken, organisaties of initiatieven zijn een inspiratie voor jullie?

“Toch wel echt Tony Chocolonely. Er zijn natuurlijk meer merken, maar Tony’s is wel het grootste voorbeeld.”

Hoeveel impact hebben jullie gemaakt over vijf jaar?

“Dan hebben we zoveel mogelijk mensen een goed palmolie vrij alternatief aangeboden in de supermarkt. We hopen daarmee de behoefte om palmolie te vermijden, te laten groeien en de publieke opinie te kantelen. Hiernaast hoop ik dat het een topic zal worden in boardrooms van grote bedrijven of bij de overheid.

Het uiteindelijke doel, waar we het allemaal voor doen, is zoveel mogelijk vierkante meters palmen en regenwoud besparen.”

Wil je meer weten? Volg The Flower Farm op Instagram (voor hele mooie en positieve content) of bezoek de website om meer te weten over de producten en missie van The Flower Farm. En vergeet bij je volgende boodschappenlijstje de producten van The Flower Farm niet 😉

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Businessmodel: Zet jouw succes om in winst voor de planeet

Volgende
Volgende

Food as a force for good