Duurzaamheid in het MKB: Het belang van een sterke communicatiestrategie

Duurzaamheid is een belangrijk thema in de maatschappij. Het is dan ook van groot belang dat bedrijven, met name het MKB, hierop inspelen. Het hebben van een duurzaamheidsstrategie kan bijdragen aan een positief imago en kan helpen bij het aantrekken van klanten. Het is wel heel belangrijk dat de branding en merkidentiteit aansluiten bij de duurzaamheidsstrategie.

Een duurzaamheidsstrategie opstellen kan lastig en tijdrovend zijn als je hier geen ervaring in hebt. Daarom is het sterk aan te raden om een expert in te schakelen of iemand intern actief te betrekken bij de onderzoeken van jullie bedrijf en de acties die daaraan gekoppeld zijn. Op deze manier kan een goed onderbouwde strategie worden opgesteld die past bij jouw bedrijf. Staat de strategie? Dan is het tijd om daarover te communiceren.

Communicatie over duurzaamheid is ook van groot belang. Veel bedrijven zijn al heel goed bezig en zetten mooie stappen voor de toekomst maar vergeten hierover te communiceren. Zonde! Hoe vaak moet je hierover communiceren en hoe pak je het aan? Wij hebben vijf tips voor je.

Tip 1: Schrijf SEO blogs over jullie bedrijf en jullie duurzaamheidsaanpak. Dit kunnen verschillende aspecten zijn en deze kun je dan ook onderscheiden. Denk aan: productie, processen cultuur, kantoor, activiteiten, partners, klanten. Veel bedrijven gebruiken ook een handig ezelsbruggetje zoals: People, Product, Planet (3P’s). Door deze SEO blogs te schrijven kun je mensen gemakkelijk verwijzen naar de blogs met meer informatie, maar laat je ook zien dat jullie transparant zijn in jullie aanpak.

Tip 2: Maak een social media rubriek of format waarin jullie een inzicht geven in jullie duurzaamheidsstrategie. Zo kan je regelmatig updates geven en betrokkenheid creëren bij volgers. Zo’n rubriek kan dan 2x per maand terugkomen.

Tip 3: Zet iemand binnen jullie team als expert neer als: 'Duurzaamheidsexpert' en laat deze persoon actief meedenken om processen en het bedrijf te verduurzamen. Deze expert kan dit dan ook weer actief delen op LinkedIn (en evt andere kanalen). Dit zet niet alleen jullie bedrijf positief op de kaart maar het inspireert ook andere bedrijven.

Tip 4: Maak een interne handleiding zodat iedereen binnen de organisatie weet wat de groene missie is van het bedrijf en wat de plannen voor de toekomst zijn. Maar ook hoe het team daar aan kan bijdragen. Zo kan iedereen elkaar inspireren en staan alle neuzen dezelfde kant op. Dit kan ook samen met HR worden opgesteld.

Tip 5: Deel een Impact Report op de website als landingspagina of als PDF die partners, klanten of andere partijen kunnen lezen. Zo kunnen zij inzicht krijgen in jullie inzet voor duurzaamheid en kan het bijdragen een positief imago.

Houvast voor merken kunnen ‘SDG’s’ (Sustainable Development Goals) zijn of een keurmerk zoals BCorp. Het behalen van een keurmerk of het nastreven van SDG’s kan voor veel klanten en partners ook aantrekken, het laat zien dat je duurzaamheid serieus neemt. Het geeft klanten en partners ook een vertrouwd gevoel, veel bedrijven doen namelijk aan greenwashing. Lees hier meer over greenwashing.

Kortom, het hebben van een duurzaamheidsstrategie en communicatie hierover is van groot belang voor het MKB, Het kan bijdragen aan een positief imago en het aantrekken van de juiste klanten.

Het begint allemaal bij een strategie over duurzaamheid die past bij jouw bedrijf. Wil je hierbij hulp krijgen? Plan een call of afspraak in met Anouk en bespreek de opties. We kunnen helpen bij het opstellen van een strategie en de koppeling van strategie naar effectief communiceren. Zet de eerste stap naar een duurzame toekomst.

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Greenwashing: de quick fix die je reputatie kan breken

Volgende
Volgende

Merkvast én toch verrassend: Oatly