Food as a force for good

Ze zijn het eerste Nederlandse voedingsmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen en investeren de helft van hun winst in het planten van bomen. Het Amsterdamse impact-bedrijf Holie is hét bewijs dat commerciële business en het maken van een positieve impact op de planeet hand in hand gaan. Wij spraken oprichters Merick Schoute en Valentijn van Santvoort.

Foto door Emmily B

Kunnen jullie jezelf even kort voorstellen?

M: “Mijn naam is Merick Schoute (33), woon in Amsterdam en ben Chief Business bij Holie. Zo’n 2,5 jaar geleden ben ik begonnen met dit avontuur en dit geeft me precies wat ik zoek in het leven: om onafhankelijk te bouwen aan zoveel mogelijk positieve impact, met veel lachen en creativiteit.” 

V: “Mijn naam is Valentijn van Santvoort (36) en de laatste 10 jaar heb ik merken mogen bouwen als strateeg bij verschillende internationale reclamebureaus in Amsterdam. Dit heeft eigenlijk nooit als werken gevoeld, omdat ik er ontzettend veel energie van krijg. Als Chief Brand bij Holie kan ik mijn talent gebruiken om plezier én impact te maken. Hierdoor sta ik elke dag lachend op.”

Waar kwam de behoefte vandaan om Holie te starten? Waarom vegan food?

M: “De aarde warmt te snel op. Dit heeft nu en in de toekomst grote gevolgen voor mensen en de wereldwijde biodiversiteit. Daarom zijn wij Holie begonnen en zijn wij op een missie om de planeet te supporten. Wij zijn het eerste Nederlandse voedingsmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen. Dit betekent dat iedereen die een Holie product koopt een positieve impact maakt op de planeet. 50% van de winst van onze Granola en Hummus – verkrijgbaar in alle grote supermarkten in Nederland en België – investeren wij in het planten van bomen. Verder doen we er alles aan om onze eigen footprint zo laag mogelijk te houden. Daarom wordt alles lokaal geproduceerd en zijn onze producten vegan. Zo helpt Holie steeds meer mensen om op dagelijkse basis iets goeds te doen. Voor zichzelf én de planeet.”

Hoe zijn jullie rollen binnen het team? Met wie werken jullie samen?

V: “Merick, voormalig category manager Ahold Delhaize, is verantwoordelijk voor algemeen management en sales. Marc Veltman is voormalig chef-kok en werkt al jaren als voedingstechnoloog. Hij ontwikkelt onze producten en snapt als geen ander hoe je gezond én lekker eten van nu maakt. Zelf ben ik verantwoordelijk voor ons merk en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast werken wij samen met productie, logistieke- en retailpartners. Feitelijk bouwen we een marketing- en sales organisatie met een geweldig netwerk aan partners die geloven in onze missie.”

Hoe is het jullie gelukt om de producten van Holie in de supermarkt te krijgen?

M: “Ook bij supermarkten komt de focus steeds meer te liggen op gezondheid, vegan & duurzaamheid. Hiervoor zoeken ze kwalitatieve producten en onderscheidende verhalen. Met Holie sluiten we hier goed op aan en supermarkten waarderen dat we een duurzame positie kiezen zonder in te leveren op smaak en prijs. Hierdoor ontstaat er veel energie en enthousiasme en zo lukt het ons om onze producten in de supermarkt te krijgen. Met een tikkie geluk natuurlijk.” 

Het ontwikkelen van producten kan prijzig zijn. Hadden jullie een startkapitaal? Hoe hebben jullie dit opgepakt?

V: “Wij zijn Holie gestart met eigen geld en informele leningen. Vanuit hier hebben we de business heel lean uitgebouwd en zijn we altijd heel scherp op de kosten. Een sleutelfactor in het laag houden van onze externe uitgaven is ons complementaire founding team. Met ons drieën hebben we eigenlijk alle kennis en expertise in huis om een gezond, lekker en duurzaam voedingsmerk in de markt te zetten.”

“Wij geloven in een vorm van conscious capitalism waarin bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en hun business gebruiken als een kracht om het goede te doen.”

Met Holie laten jullie zien dat commerciële business en het maken van een positieve impact op de planeet hand in hand kunnen gaan. Kunnen jullie 3 kernelementen benoemen hoe een bedrijf zowel impact als winst kan maken?

M: “Wij geloven in een vorm van “conscious capitalism” waarin bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en hun business gebruiken als een kracht om het goede te doen. En onderstaande kernelementen helpen ons daarbij:

  • #1 – Formuleer een kraakheldere purpose en zorg dat je complete bedrijfsvoering hieraan bijdraagt. Wij staan voor positieve impact op de planeet en zorgen ervoor dat al onze initiatieven bijdragen aan deze missie. Het zorgt daarnaast ook voor focus in je bedrijf waardoor je goed weet wat je wel en niet moet doen.

  • #2 – Maak impact onderdeel van je business model. Door de helft van onze winst te investeren in het planten van bomen willen wij positieve impact even belangrijk maken als het maken van winst.

  • #3 – Wees transparant. Zorg dat je actief communiceert over wat goed gaat en wat beter kan. En zorg ervoor dat die informatie openlijk toegankelijk is. Zo zorg je voor meer draagvlak onder consumenten en je afnemers en dwing je jezelf om achter je beloftes te gaan staan.”

Hoe bereiken jullie de doelgroep op een manier die bij jullie merk past?

V: “Holie is er voor iedereen, maar we zien dat ons verhaal extra goed resoneert bij de ‘lichtgroene millennial.’ Dit zijn mensen die duurzaamheid, gezondheid en bewust leven belangrijk vinden. Het is een generatie die van merken verwacht dat ze een hoger doel nastreven dan geld verdienen. Om hen te bereiken doen we eigenlijk niets anders dan het vertellen en activeren van ons verhaal. Altijd op een positieve manier – nooit belerend. We nemen klimaatverandering serieus, maar onszelf niet echt.”

De helft van de winst van Holie gaat – via onder andere Trees for All – naar het planten van bomen. Waarom bomen?

M: “We planten bomen om een positieve impact te maken op de planeet in de strijd tegen klimaatverandering. Ongeveer 37% van de oplossing van klimaatverandering ligt in het vergroenen van de planeet. Bomen vormen hierin een essentiële schakel, omdat die bijdragen aan CO2 reductie, meer biodiversiteit en het vasthouden van water.”

Het doel is om in 2030 één miljoen bomen te hebben geplant. Hoe ver zijn jullie al en liggen jullie een beetje op schema?

V: “Het planten van bomen is voor ons een middel om met Holie voor 2023 een klimaatpositief bedrijf te zijn. Enerzijds brengen wij onze volledige CO2 uitstoot in kaart samen met onafhankelijk adviesbureau GiantLeaps. Met deze informatie zullen wij onze eigen uitstoot nog verder minimaliseren. Anderzijds gebruiken wij 50% van onze winst voor het planten van bomen met gecertificeerde NGO partners zoals Trees for All en Justdiggit. Zo nemen wij in de toekomst meer CO2 op dan dat wij uitstoten. En we maken al positieve impact. Komend jaar plant Holie al 22.500 bomen in projecten in Nederland, Oeganda en Tanzania. Hiermee gaan wij ca. 7.5 miljoen Kg CO2 opnemen uit de atmosfeer en een gebied vergroenen ter grootte van de binnenstad van Amsterdam.” 

Jullie zijn nu ongeveer 2 jaar bezig met Holie. Wat is jullie grootste fuck-up/leermoment geweest in de afgelopen tijd?

M: “Zet alleen iets door als je er voor de volle 100% achterstaat. We zijn meer dan 1,5 jaar bezig geweest met een heel innovatief nieuw product, alleen we kregen het uiteindelijk niet voor elkaar. We zijn toen gestopt met het project, wat best moeilijk was gezien de hoeveelheid tijd en energie die we erin hadden gestoken. Alleen vrij snel daarna volgde vooral opluchting en nieuwe energie. Achteraf gezien hadden we die beslissing eerder kunnen maken.” 

Er liggen vast en zeker hele mooie plannen voor de toekomst klaar. Waar willen jullie staan met Holie over 5 jaar?

V: “Over 5 jaar is Holie een klimaatspositief bedrijf en dé duurzame uitdager in Europa. Dit betekent dat we op internationale schaal mensen helpen om middels gezonde voeding een positieve impact te maken op onze planeet. Zo schudden wij de gevestigde orde wakker om structureel anders naar hun business en verantwoordelijkheid in de wereld te kijken. Tot slot zijn we hopelijk een inspiratie voor jonge ondernemers die ook het verschil willen maken voor mens en planeet.”


Interview uit social mag. #7 – 11/2020

Instagram: @holiefoods
Website: holiefoods.com

Anouk van Vliet

Anouk van Vliet is eigenaar van The Social Brand.

Vorige
Vorige

Smeer je boterham palmolie vrij met The Flower Farm

Volgende
Volgende

Van onderbuik naar onderbouwd met Tim Zuidgeest